Úvod Zaujímavosti Mali byť ekologické, no sú pravým opakom: Pravda o plug-in hybridoch šokuje...

Mali byť ekologické, no sú pravým opakom: Pravda o plug-in hybridoch šokuje svet!

Transport & Environment žiada okamžité zastavenie dotácií a prehodnotenie testovacej metodológie.

34

Predaje plug-in hybridov v Európe neustále stúpajú. Vidina nižších emisií je pre mnohých hrejivým pocitom, že neničia životné prostredie. Opak je však pravdou, ukazujú nové testy Transport & Environment.

Plug-in hybridy ovzdušie znečisťujú výrazne viac než o nich tvrdia automobilky, a to aj s plne nabitou batériou. Ako T&E upozorňuje, všetky tri jedných z najpredávanejších plug-in hybridov neprešli testami a vylučovali výrazne viac CO2, než mali. Agentúra momentálne upozorňuje jednotlivé vlády, aby stopli dotácie na kúpu takýchto vozidiel, ktoré sa pravdepodobne podpíšu pod ďalší škandál podobný dobre známemu dieselgatu.

Až o 89 % viac CO2

Pod vyššie namerané hodnoty sa podpísali napríklad BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander, ktoré vypúšťali 28-89 % viac CO2 než mali. Testy pritom prebehli s plne nabitou batériou v optimálnych podmienkach. Pri vybitej batérii vypúšťali 2x až 3x viac CO2 než uvádzali výrobcovia. Najhoršie to bolo v režime, kedy si plug-in hybrid počas jazdy nabíja batériu. V tomto prípade dochádzalo k vypúšťaniu 12x hodnoty emisií.

Uvádzané a reálne namerané hodnoty CO2 v rôznych režimoch jazdy.

Svoje znepokojenie nad výsledkami vyjadrila aj Julia Poliscanova z T&E. „Plug-in hybridy sú falošné elektromobily vyrobené len kvôli laboratórnym testom emisií a kvôli daňovým úľavám,“ povedala. Vlády po celom svete vyzýva, aby s okamžitou platnosťou zrušili dotácie pre tento typ vozidiel.

Vlády by mali prestať podporovať tieto autá miliardami eur z vreciek daňových poplatníkov,“ hovorí. Test okrem iného ukázal aj to, že s palivom, ktoré by podľa výrobcov malo vystačiť na 100 km jazdy s vybitými batériami prejdú len 11 až 23 kilometrov.

Výrobcovia plug-in hybridov často obviňujú hlavne majiteľov vozidiel z toho ako jazdia a preto dosahujú vyššie emisie. Pravda je však taká, že väčšina PHEV vozidiel jednoducho nie je dosť kvalitných. Majú slabé elektromotory, veľké neúsporné motory a väčšinou sa nedokážu rýchlo nabíjať. Jediným spôsobom akým môžu prežiť je jedine tak, ak EÚ prerobí regulácie a testovaciu metodológiu. Inak skončia rovnako ako diesel,“ dodala.

Podotkneme, že automobilkám predaj plug-in hybridom pomáha splniť CO2 štandardy definované Európskou úniou. T&E odporúča, aby Európska únia prehodnotila prístup k plug-in hybridom keď budúci rok skontroluje ciele pre roky 2025 a 2030.