Úvod Novinky Aktuálne EÚ tlačí na zníženie rýchlosti v mestách na 30 km/h. Vraj to...

EÚ tlačí na zníženie rýchlosti v mestách na 30 km/h. Vraj to zníži emisie a zachráni životy

Chce tak znížiť nehodovosť a zvýšiť bezpečnosť chodcov.

18
EÚ
Zdroj: Pixabay (úprava redakcie)

Je možné, že jazdeniu v obciach a mestách pri 50 km/h v budúcnosti odzvoní. Európska komisia totiž uvažuje nad obmedzením maximálnej rýchlosti v týchto lokalitách, a to hneď o 20 km/h. Po novom by tak maximálna povolená rýchlosť dosahovala len 30 km/h, informuje RTVS.

K podobnému kroku sa už schýlili niektoré európske mestá, ako napríklad Paríž či Brusel. Orgány znížením maximálnej povolenej rýchlosti sledujú zníženie nehodovosti a zvýšenie bezpečnosti chodcov. Čo sa týka Slovenska, o obmedzení rozmýšľajú napríklad Košice, kde sa vo februári zrazili tri osobné autá. Táto nehoda si vyžiadala tri životy, z ktorých jeden patril chodkyni.

„Za prvý polrok roku 2023 evidujeme zatiaľ 5 241 dopravných nehôd, pri ktorých bolo žiaľ usmrtených 106 účastníkov a 367 osôb bolo zranených ťažko,“ uviedla Zuzana Hrabovská z komunikačného odboru Prezídia Policajného zboru SR.

Až 4 000 z týchto nehôd sa pritom malo odohrať v oblastí obcí, kde v súčasnosti platí maximálna povolená rýchlosť 50 km/h. Košice preto navrhli obytné zóny s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images

Zlepšenie podmienok pre chodcov a cyklistov

„Hlavným cieľom je zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, zlepšenie podmienok pre cyklistov a redukcia tranzitnej dopravy,“ vysvetlila Jana Poľová, hovorkyňa mesta Košice.

Podľa Ľubomíra Palčáka, riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline, predstavuje zníženie maximálnej rýchlosti na 30 km/h vyššiu šancu na prežitie chodca, ktorý sa ocitne ako účastník dopravnej nehody. „Pri zrážke automobilu pri 30 km/h s chodcom má chodec skoro 100-percentnú šancu na prežitie. Samozrejme, záleží od okolností. Pri 50 km/h je už len polovičná šanca na prežitie.“

Komisia má obmedzenie zaviesť celoplošne. Nie je však vylúčené, že bude platiť len v oblastiach s veľkým výskytom chodcov. „Viac ako zníženie maximálnej povolenej rýchlosti je dôležitá plynulosť dopravy v mestách. Skôr by som sa zameral na to, aby mal vodič lepšie rozhľadové podmienky a aby im nebránil vo výhľade nejaký stĺp alebo stavba, spoza ktorých môžu vybehnúť chodci,“ povedal motoristický novinár Václav Lipavský.

Polícia SR vraj o celoplošnom znížení rýchlostného limitu v mestách a obciach vraj zatiaľ neuvažuje.