V dnešnom svete plnom smartfónov s jednodňovou výdržou sa z powerbánk, teda externých batérií, stali extrémne populárne zariadenia. Ako to však je s ich kapacitou? Je to tak, ako výrobca uvádza na obale alebo nás opäť zavádzajú? Čítajte ďalej.

S pekným vysvetlením celej problematiky prišiel web Xiaomifans.cz, ktorý podotkol, že s kapacitou, ktorú vidíte na obale nie je všetko na kostolnom poriadku. Ako príklad si môžeme zobrať takú powerbanku od Xiaomi či už v 10 400 mAh alebo 16 000 mAh prevedení.

Keď nemá toľko, koľko vravia, tak koľko vlastne?

Pre zistenie, že batérie v skutočnosti naozaj nemá 10 000 mAh kapacitu stačí jednoduchý test. Stačí, ak sa pokúsite nabiť telefón s batériou o kapacite 3 000 mAh a zistíte, že sa vám ho trikrát nabiť v žiadnom prípade nepodarí. Prečo tomu tak je?

xiaomi-bateria-20000-mah-1
Reálna kapacita 20 000 mAh batérie od Xiaomi pre nabíjanie smartfónov je 12 700 mAh

Podľa informácií z Xiaomifans.cz výrobcovia zvyknú výrobcovia označovať kapacitu powerbanky podľa článkov, ktorými ju osadia. To je práve problém, ktorý zmiatol nejedného z nás. Batériové články majú uvedenú kapacitu vždy pri nižšom napätí, teda niekde okolo 3,6 – 3,7 a výstupnom prúde 1A. Keď hodnoty prepočítate na napätie 5V potrebné pre napájanie mobilných telefónov a započítate účinnosť článkov, ako aj prevodník DC-DC z 3,6 – 3,7 V na 5V, dostanete úplne inú hodnotu.

Pre výpočet skutočnej kapacity powerbanky nám poslúži táto rovnica:

Udávaná kapacita PB x typové napätie článku/5 (napätie potrebné pre koncové zariadenie) x účinnosť PB

Účinnosť powebánk výrobcovia udávajú často v hodnote okolo 90%, Xiaomi dokonca až 93%. Tak si to poďme celé dosadiť a zistíme, akú kapacitu má taký 10 400 mAh model.

10 400 x 3,6 / 5 x 0,93 = 6 964 mAh

Toto je už oveľa reálnejšia, aj keď menej atraktívna hodnota, než tá, ktorá je uvádzaná na obale. Náš imaginárny telefón s 3 000 mAh batériou teda nabijeme dvakrát a nie trikrát, ako by ste sa mohli domnievať.

Výrobcovia teda nejednajú úplne fér. Taký Xiaomi však skutočnú hodnotu uvádza aj na samotnom obale powerbanky, stačí len lepšie pohľadať. Tak čo, vedeli ste, ako to je v skutočnosti s kapacitou externých batérií?

  • Hejpo

    Super clanok, dik!

  • Vlado

    Ale pri nabíjaní treba tiež počítať stým že telefón nie je vypnutý ale zapnutý takže ta nabíjačka musí dobiť batériu a ešte si niečo scucne aj mobil

    • Mein

      To uz je ale na kazdom z nas ako nabijame mobil, nie? Bateria realne dobit telefon tolkokrat kolko je pisane v clanku. To, ze ty medzitym pozeras youtube vyrobca ovplyvnit nevie.

      • NTN Labs

        To je kazdemu jasne, Vlado vsak asi chcel poukazat ze aj trikrát nabit je tiez len teoria :D

  • cartmanko

    ano vedeli aj som si to vsimol na xiaomi stitku. ale pekne napisane.

  • Krumpi

    Ono uvádzať tie vyššie hodnoty je štandard, takže pri porovnávaní batérií to netreba až tak kontrolovať, len treba rátať s nižšou reálnou kapacitou

  • Citatel

    Pre mna nova informacia, takze dakujem pekne za objasnenie. Tymto sa teda aj vyrobcovia tychto externych bateriek zaraduju k smejdom. To tu uz nikto nic negarantuje?

    • Lubo

      Informaciu ktoru vyrobca uvadza je pravdiva. Avsak vsetkemu treba uz dnes rozumiet.

  • krpet25

    Adata PV110 to má na štítku taky uvedeno

  • Jakub

    Ďalší super článok 👍 skvelá práca

  • MI

    mám 16 000 mAh 3.75V, akurat s tym ze moja kapacita originál je 10 800 5.1V => vie mi niekto vysvetlit, preco je moja a vasa voltáž rozdielna ked je to typovo rovnaka ex. nabijacka ?

  • TiborP

    Mám tú 10400, čo je použitá v článku. Nabije to iPad z temer vybitého (5%“) na plnú kapacitu. Takže ten výpočet v článku sedí (kapacita iPad baterky je tých cca 7000). K údajom od výrobcov som skeptický odjakživa, takže mňa tento výsledok nejako nesklamal.

  • pIXo

    pri kvalitnom powerbanku treba v praxi pocitat s cca 75% udavanej kapacity pretoze zalezi na prilis vela veciach …