Čínsky výrobca Xiaomi berie svet útokom. Spoločnosť, ktorá vznikla pred piatimi rokmi je aktuálne trhovou jednotkou v domovskej krajine a celkovo piatym najväčším výrobcom smartfónov na svete. Údaje priniesla renomovaná štatistická agentúra IDC.
Väčšina smartfónov, ktoré výrobca Xiaomi priniesol na trh zožali predajný úspech a niektoré sa vypredali doslova za pár minút. Nečudujeme sa teda, že v roku 2014 Xiaomi predalo cez 60 miliónov zariadení a toto číslo neplánuje klesať, ale naopak rásť.
Ako sa malá čínska spoločnosť dostala do kruhu technologických lídrov sveta? Pozrime sa na jej začiatky, súčasnosť, ale aj blízku budúcnosť.
Začiatok
Spoločnosť Xiaomi bola založená 6. apríla 2010, a to ôsmimi partnermi vrátane bývalého generálneho riaditeľa spoločnosti Kingston, Lei Juna. Ich počitatočný plán bol zameraný na vývoj a výrobu smartfónov, v skutočnosti sa pobrali cestou softvéru a vytvorili MIUI Android ROM, ktorá sa časom stala jednou z najpopulárnejších.
Aj keď MIUI ROM niesla mnoho znakov podobných s iOS od Apple, užívateľom sa páčil dobre optimalizovaný systém s farebnými ikonami, absenciou zásobníka, respektíve menu s aplikáciami a celkovou jednoduchosťou.
Vývojári Xioami navyše toto prostredie obohatili rôznymi funkciami, ktorými ostatné Android ROM-ky nedisponovali. Spomenieme napríklad vlastný obchod s aplikáciami alebo pokročilý cloud pre zálohovanie.
Hardvér
Keď spoločnosť docielila úspech na poli softvéru, logicky prišiel na rad hardvér. V roku 2011 firma uviedla smartfón Xiaomi Mi 1, ktorý sa stal prvým zariadením, ktoré sa predalo v rekordnom čase. Sklady sa vyprázdnili za 34 hodín.
Xiaomi Mi 1 bol vybavený čipsetom Qualcomm Snapdragon S3, 1 GB pamäťou RAM, 4-palcovým displejom s rozlíšením 854 x 480 pixelov, 8 MPix a 2 MPix fotoaparátmi, všetko s výdržou 1930 mAh batérie.
Čo stálo za úspechom zariadenia? Po prepočte cena 314 dolárov. Asi najlepším Android smartfónom roku 2011 bol Samsung Galaxy S2 a Xiaomi Mi 1 nebol svojou výbavou o nič horší.
Keď chcete dobyť svet, potrebujete internet
To, že sa spoločnosť dostala za päť rokov na vrcholové pozície trhu je zapríčinené rôznymi faktormi.
V prvom rade ide o to, že Xiaomi produkuje skvelo vyzerajúce smartfóny s poriadnou hardvérovou výbavou a príjemným užívateľským prostredím za skutočne férové peniaze. Táto hodnota, ktorú za svoje peniaze dostanete, je takmer bezkonkurenčná.
Ďalším faktorom je moderná obchodná stratégia. Xiaomi sa zameriava na ziskovosť v dlhodobom horizonte a nie v krátkom čase, ako väčšina konkurencie.
Xiaomi tak veľa z predaja smartfónov nezarobí, namiesto toho sa snaží osloviť širšie publikum a vytvoriť akýsi kult značky. Skvelý základ pre zisky do budúcnosti.
Optimalizácia nákladov ďalej spočíva v presnom sledovaní ponuky a dopytu, kde Xiaomi vyrobí len obmedzený počet kusov tak, aby uspokojil trh a zároveň „nesedel“ v sklade na nepredaných smartfónoch. Táto stratégia sa podpísala aj pod rekordné, niekoľko minútové vypredania zásob.
Výrobcu Xiaomi takisto neuvidíte v drahých reklamných spotoch v televízii a časopisoch. Xiaomi takisto nie je spojená ani so žiadnou celebritou či známou osobnosťou.
Pre svoju propagáciu využíva silný marketingový potenciál sociálnych sietí, diskusných a vývojárskych fór, internetových médii a podobne.
Súčastnosť
Ako sme spomínali v úvode, Xiaomi je trhovým hráčom číslo jedna v domovskej Číne a vo svetovom meradle sa chváli piatym miestom.
Očakávané zvýšenie predaja o 30% je zdá sa reálne vzhľadom na to, že Xiaomi v prvom polroku 2015 predalo 34,7 milióna zariadení a druhý polrok bude ešte silnejší, kartami hlavne zahrá „darčekové“ obdobie Vianoc.
Xiaomi sa zároveň nebojí vstupovať na nové trhy a s cenovo dostupnými smartfómi ako Redmi Note 2 a Mi 4i žne úspechy. Náročnejšiu klientelu pre zmenu uspokojí výkonný a stále relatívne lacný Mi Note Pro, aktívnych jedincov zase jedna u najpredávanejších nositeľných technológii, lacný fitness náramok Mi Band.
Nové trhy
V auguste roku 2013 sa stal viceprezidentom pre oddelenie produktov v Xiaomi Hugo Barra, bývalý člen manažmentu spoločnosti Google. Práve on mal za úlohu pretlačiť Xiaomi na nové trhy.
Celý tím dôkladne sleduje situáciu na globálnom trhu tak, aby Xiaomi vstúpilo do nových vôd v tom najlepšom možnom čase a v kondícii. Jedným z hlavných dôvodov, prečo je expanzia pozvoľná je dostupnosť produktov.
Zákazníci chcú mať objednaný tovar čo najskôr doma, a preto je potrebné vybudovať dostatočnú infraštruktúru skladov a prepravných riešení.
Aktuálne sa Xiaomi so svojim online obchodom rozbehlo už v USA, Veľkej Británii, Nemecku a Francúzsku, ponúka však zatiaľ len príslušenstvo. Hlavne vstup na americký trh si vyžaduje poriadnu prípravu vzhľadom na to, že Američania majú rôzne potreby, nákupné zvyky a iné zaužívané obchodné modely.
Budúcnosť
Do budúcnosti ďalej plánuje Xiaomi obsadiť aj Latinskú Ameriku a Brazíliu, údajne pripravuje vlastné čipy a dokonca notebook.
O Xiaomi sa hovorí ako o novom “next big thing” (Samsung) alebo ako o „čínskom Apple“, pravdou však je, že ich obchodný a hlavne cenotvorný model je úplne odlišný a aj napriek istým podobnostiam je Xiaomi ľahko identifikovateľná a originálna spoločnosť.
Xiaomi je firma, ktorá mení spôsob akým sa pozeráme na technológie. Aj keď je tento segment veľmi dynamický a spoločnosť sa pasuje s rôznymi komplikáciami tak ako vlastne všetky ostatné, určite sa v budúcnosti dočkáme plnej dostupnosti celého portfólia v Európe aj v Amerike.
Nič nenasvedčuje tomu, že by expanzia skončila fiaskom a renomovaní výrobcovia sa už teraz majú čoho obávať. Až čas však potvrdí odhady analytikov, ako aj odbornej verejnosti.
Možno bude Xiaomi za pár málo rokov svetovou jednotkou.