Rok 2010 je okrem iného známy tým, že Apple predstavil svoj prvý iPad. Začala tak éra tabletov. Smartfóny boli v tej dobe vážne malé a veľa ľudí preferovalo väčší displej. Steve Jobs prezentoval tablet ako najlepší spôsob surfovania po webe, písania e-mailov, hrania hier a podobne.
Od vtedy sa však veľa zmenilo. Smartfóny poriadne narástli a vzhľadom na to, že priemerná vlajková loď má dnes 5,5-palcový displej je pochopiteľné, že tablety už veľmi nejdú na odbyt. To sa odrazilo aj na ich predajoch. Vo štvrtom štvrťroku 2014 totiž prvýkrát v histórii klesli predaje. Konkrétne to bolo 76,1 miliónov kusov v porovnaní s 78,6 miliónmi z roku 2013. Celkovo bol zaznamenaný pokles o 3,2%.
Čo sa týka samotných výrobcov, nemajú veľa dôvodov na radosť. Líder v tomto odvetví, Apple, v poslednom štvrťroku klesol o 17,8% na 21,4 miliónov predaných kusov. Samsung dopadol ešte horšie a po 18,4% poklese predal približne jedenásť miliónov tabletov. Hlavu v smútku by však mal mať Amazon, ktorého predaje klesli o celých 70%, na 1,7 miliónov. Jediným veľkým výrobcom v zelených číslach bol Lenovo, ktorý sa môže pochváliť s 3,7 miliónovými predajmi a 9,1% nárastom, oproti rovnakému obdobiu za rok 2013.
Najväčším problémom je, že trh tabletov veľmi ovplyvňuje Apple a Samsung. Zatiaľ čo druhým menovaný na jeseň predstavil nový rad S s AMOLED displejmi, jabĺčko sa veľmi nesnažilo. iPad Mini v podstate nedostal žiadne vylepšenia a Apple sa celkovo viac sústredil na nové iPhony, ktoré oproti poslednej generácii výrazne narástli.
Napriek problémom v posledných mesiacoch sa v roku 2014 predalo 229,6 miliónov tabletov, čo je o 4,4% viac ako rok predtým. Ružovo to však nevyzerá.
A čo vy? Kúpili ste si minulý rok tablet, alebo to považujete za zbytočnosť?