Úvod Sociálne siete Facebook Facebook má odpočúvať všetky hovory: Aby vám predal cielenejšiu reklamu

Facebook má odpočúvať všetky hovory: Aby vám predal cielenejšiu reklamu

32
Reklamné oddelenie Facebooku poslednou dobou nezažíva práve najlepšie obdobie. Musí sa totiž vyrovna s kritikou, ktorú spôsobilo rozhodnutie zablokovať možnosť posielať správy cez mobilnú verziu stránky. Teraz to vyzerá tak, že majú na krku oveľa väčší problém.

Profesorka Kelli Burns, expertka na hromadnú komunikáciu z University of South Florida prišla s veľmi zaujímavým výsledkom svojho experimentu.

Podľa jej výsledkov má Facebook počúvať, resp. analyzovať hovory uskutočnené cez Messenger. O svoje výsledky sa podelila s britským webom The Independent. „Myslím si, že si ľudia neuvedomujú, ako veľmi Facebook sleduje každý jeden krok, ktorý spravíme online,“ vysvetľuje profesorka. „Facebook vidí všetko, čo robíme na svojom telefóne a počítači.

Experiment, ktorý potvrdil hypotézu

V experimente profesorka cez telefón preberala niekoľko tém, ktoré sa skvele hodili na zacielenie reklamy, ak by ich Facebook odpočúval. To sa nakoniec potvrdilo tým, že po ukončení hovoru sa akoby zázrakom na jej profile začali objavovať reklamy, ktoré svojim cielením odpovedali preberaným témam. Aby si ľudia nepovedali, že si to profesorka vymyslela, celý experiment vykonala za prítomnosti kamier.

Počas telefónu Kelli Burns nahlas a zrozumiteľne do mikrofónu telefónu hovorila o tom, ako rada by sa šla pozrieť na africké safari. Bavila sa aj o možnosti dopravy na miesto. „Naozaj rada by som videla africké safari. Myslím, že by bolo skvelé jazdiť tam džípom,“ povedala počas hovoru. Takmer okamžite sa na jej časovej ose objavil článok o safari a neskôr aj reklama na vozidlá spoločnosti Jeep. Náhoda?

Ako však tvrdí profesorka Kelli Burns, tzv. odpočúvanie spoločnosť nevyužíva k nekalým praktikám. Využíva ich ku komerčným účelom, čo je pri Facebooku absolútne štandardné. Stačí, že niečo vyhľadáte a Facebook vám okamžite začne, podobne ako Google, servírovať veľmi cielené reklamy.

Facebook – nič také nerobíme, mikrofón neodpočúvame

Sociálna sieť sa voči výsledkom experimentu ohradila. Tvrdí, že mikrofón nevyužíva k získavaniu informáciu, ktoré by následne predával inzerentom. Okrem toho Facebook zdôraznil, že hovory neanalyzuje, nenahráva ani neukladá.