Úvod Zaujímavosti Viac ako polovicu z celkovej internetovej prevádzky netvorili ľudia

Viac ako polovicu z celkovej internetovej prevádzky netvorili ľudia

0
interntovej

Smartfóny, notebooky, počítače, inteligentné hodinky a mnoho iných zariadení, ktoré sú pripojené na internet, nám umožňujú spojiť sa takmer s kýmkoľvek na svete.

Nestála online výmena dát však neprebieha len medzi ľuďmi tak, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Ľudia sú paradoxne v nevýhode. Viac ako polovica z celkovej internetovej prevádzky nepochádza od ľudí ale od softvérových robotov a aplikácií. Informácie vychádzajú z publikovanej správy softvérovej spoločnosti Incapsula, ktorá preskúmala 16,7 miliárd návštev na náhodne vybraných doménach. Tých bolo až 100 000.

Softvéroví roboti, skrátene boti, sú na tom podobne ako ľudia. Sú zlí a dobrí. Boti vykonávajú v online priestore rôzne opakované funkcie a automatizované úlohy podľa toho, na aký účel boli stvorení. Dobrou správou je, že v roku 2016 v internetovom ekosystéme stúpol počet dobrých robotov, zatiaľ čo počet tých zlých zostal na rovnakej úrovni.

Dobrí roboti monitorujú internet alebo pracujú na tom, aby bolo surfovanie v online sieti čo najpohodlnejšie. V podstate celý internet vylepšujú. Do kontaktu s nimi prichádzate každý deň aj vy. Výsledky, ktoré sa vám zobrazia vo vyhľadávaní Google alebo na Facebooku vám pripravil softvérový robot. Na základe istých kľúčov a zložitej metriky robot v zlomku sekundy vyhodnotil, ktoré výsledky budú pre vás najrelevantnejšie a zobrazil vám ich.

Zlí roboti robia opak. Chcú vám ukradnúť osobné údaje, rozosielajú spam alebo sa snažia nabúrať do vašich online účtov. Keďže ich dnes máme aktívnych neúrekom, zlí roboti si svoju obživu nájdu. Škodia pritom aj ekonomicky. Najväčšie reklamné agentúry často zamestnávajú aj desiatky odborníkov, ktorí dohliadajú na zabezpečenie inzercie a analyzujú dáta z reklám a pridružených inzertných systémov. Cieľom je, aby reklamu videli ľudia a nie boti, ktorí sa ako ľudia tvária. Falošné kliky a nepravé dáta, ktoré skresľujú výsledky reklamných kampaní stoja inzerujúce spoločnosti ročne až 7 miliárd dolárov. Efektivita reklamy tak klesá a náklady stúpajú.

Softvéroví roboti samozrejme nevznikli sami od seba. Tiež ich vytvorili ľudia. Po spustení a začlenení do online priestoru ale pracujú samostatne tak, ako boli naprogramovaní.