V poslednej dobe sa veľa hovorí o hologramoch, 3D, virtuálnych headsetoch a podobných technológiách, ktoré nám dovoľujú vstúpiť do virtuálneho sveta. Doby čučania na televíznu obrazovku sú za nami. V budúcom desaťročí sa budeme po internete prechádzať a myšky a klávesnice pôjdu do koša.
Myslíte si, že naši dedovia o niečom podobnom ani len nechyrovali? Chyba! 3D technológia je tu s nami už dobrých pár desaťročí. Princíp binokulárneho videnia objasnil v roku 1838 profesor kráľovskej akadémie v Londýne, Charles Weatstone. Zobrazovanie 3D obrazov bolo vtedy známe ako spektroskopia. Oproti monokulárnym ďalekohľadom a mikroskopom mali binokulárne čítačky dve zrkadlá, ktoré do očí usmerňovali obraz objektu nakresleného na papieri. Lepšiu predstavu získate z titulného obrázku.
V podstate teda už pred 150 rokmi vyrobili prvé primitívne verzie známeho virtuálneho headsetu Oculus Rift. Do očí sa vám, pochopiteľne, nepremietalo video, no aj tak to bol slušný výkon a vynálezca spektroskopie si naozaj zaslúži uznanie.