Úvod Novinky Aktuálne MIMORIADNE: V roku 2023 sa mení základný poplatok. Pripravte sa na to,...

MIMORIADNE: V roku 2023 sa mení základný poplatok. Pripravte sa na to, že zaplatíte o stovky eur viac!

V roku 2023 sa pripravte na výrazné predraženie základnej služby. Prísť môžete o stovky eur.

16

Nový rok, nové a často vyššie poplatky. To je, bohužiaľ, realita, ktorá nás sprevádza rok čo rok. Inak to nebude ani v roku 2023, kedy sa na nás hrnú vyššie ceny z azda každého odvetvia. Teraz sa k nim pridáva aj štát, ktorý podkopol nohy tisícom z nás. To, že v roku 2023 budú tisíce ľudí platiť neporovnateľne viac než doteraz, narýchlo schválili tesne pred Vianocami.

O tom, že väčšina z nás by chcela jazdiť na novučičkých autách, niet pochýb. Myslí si to aj štát, ktorý si ale zároveň myslí, že si nové autá dokáže dovoliť viac ľudí než doteraz. Výrazným spôsobom preto zvýšil výslednú cenu registračného poplatku starších vozidiel, ktoré už nespĺňajú také ekologické normy, ako tie nové. Ide o výraznú zmenu, ktorá sa dotkne ľudí naprieč celým Slovenskom.


Prečítajte si tiež


Zvláštne schvaľovanie

Vláda od 1. apríla 2023 zavádza pozmenený registračný poplatok s novým ekologickým koeficientom, ktorý výrazným spôsobom znevýhodňuje staršie vozidlá.

Bizarné na tom je to, že poslanci pozmenený spôsob vypočítania tejto dane neprediskutovali tak, ako mali. Stala sa súčasťou rokovania o dani z osobitnej stavby týkajúcej sa Eustreamu v súvislosti s prepravou plynu. Ako sa k takto odlišnej téme pridružil registračný poplatok, nevedno.

Škoda Enyaq
Elektromobily a hybridy budú mať najnižšie EKV. Zdroj: Škoda Slovensko

Čo to ale znamená pre bežných ľudí? Pre tých s novšími vozidlami (prevažne hybridy a elektromobily), to znamená dobré správy. Pre ľudí, ktorí chcú prihlásiť staršie vozy na naftový, resp. benzínový pohon, ide o výrazné znevýhodnenie.

Zákadný poplatok síce ostáva nezmenený, platiť sa v závislosti od výkona motora bude v rozmedzí od 33 do 3 900 eur. Na rozdiel od doterajšieho vzorca, ktorý výrazným spôsobom „zlacňoval“ prihlásenie starších vozidiel to bude od 1. apríla presne naopak. Staršie vozidlá majú spravidla horší ekologický koeficient vozidla (EKV) a na základne toho aj vyšší poplatok. Ukážeme si to na príklade.

Ako to fungovalo kedysi

Ako prvé ste si zistili výkon motora. Následne, podľa tabuľky nižšie, ste k nemu priradili registračný poplatok. Ak bolo vozidlo čisto nové (prvá registrácia), platili ste plnú sumu. Ak bolo staršie, vynásobili ste ho koeficientom násobenia.

Výkon motoraPoplatok
do 80 kW (vrátane)33 eur
od 80 do 86 kW (vrátane)90 eur
od 86 do 92 kW (vrátane)110 eur
od 92 do 98 kW (vrátane)150 eur
od 98 do 104 kW (vrátane)210 eur
od 104 do 110 kW (vrátane)260 eur
od 110 do 121 kW (vrátane)360 eur
od 121 do 132 kW (vrátane)530 eur
od 132 do 143 kW (vrátane)700 eur
od 143 do 154 kW (vrátane)870 eur
od 154 do 165 kW (vrátane)1100 eur
od 165 do 176 kW (vrátane)1250 eur
od 176 do 202 kW (vrátane)1900 eur
od 202 do 228 kW (vrátane)2300 eur
od 228 do 254 kW (vrátane)2700 eur
od 254 kW3900 eur

Napríklad, prihlásenie 10-ročného auta s výkonom 180 kW by vás namiesto 1 900 € stálo „len“ 304 €. Plnú cenu registračného poplatku totiž stačilo vynásobiť koeficientom násobenia (0,16) podľa tabuľky nižšie. Pripomíname, že koeficient násobenia bol založený na veku vozidla.

Vek vozidlaKoeficient násobenia
Prvá evidencia1
Do 1 roka0,82
Do 2 rokov0,68
Do 3 rokov0,56
Do 4 rokov0,46
Do 5 rokov0,38
Do 6 rokov0,32
Do 7 rokov0,26
Do 8 rokov0,23
Do 9 rokov0,19
Do 10 rokov0,16
Do 11 rokov0,14
Do 12 rokov0,12
Do 13 rokov0,10
Do 14 rokov0,09
Do 15 rokov0,08
Do 16 rokov0,07
Nad 16 rokov0,06

Toto sa teraz VÝRAZNE mení.

Ako to od 1. apríla 2023?

Koeficient násobenia nahrádza ekologický koeficient vozidla, ktorý zohľadňuje emisnú normu daného vozidla, ako aj to, aký pohon má. Najlacnejšie budú pochopiteľne elektromobilyhybridy.

Poďme sa opäť pozrieť na vzorový príklad, akurát teraz aplikujeme novú metodiku založenú na EKV. Rovnaké 10-ročné vozidlo s benzínovým pohonom a 180 kW výkonom motora už prihlásiť nebude až také lacné. Práve naopak, poriadne sa predraží.

Začneme opäť na základnom poplatku 1 900 €, akurát teraz ideme násobiť tabuľkou nižšie.

Zdroj: NRSR, via Živé

Pri 10-ročnom vozidle počítame s emisnou normou Euro 5, pri ktorej svieti ekologický koeficient vozidla 0,60. Ten vložíme do veľmi jednoduchej rovnice (Registračný poplatok x EKV) a vyjde nám finálna suma 1 140 €, teda o 836 € viac, než platíte teraz.

Nové vozidlá budú výrazne lacnejšie

Naopak, potešia sa majitelia úplne nových vozidiel a nemusí pritom ísť o elektromobil, ani hybrid. Rovnaké auto so 180 kW výkonom a najnovšou normou Euro 6D-Temp a 6d by vás namiesto 1 900 € stálo prihlásiť len 570 €. Ušetrili by ste tak 1 330 €.