Dobre, tak ste sa rozhodli, že si telefón z Číny objednáte.
- Ako to však bude prebiehať?
- Aké náročné je objednávanie z ich e-shopu?
- Koľko sa platí za dovoz a aké poplatky môžete čakať?
- A ako sa vôbec dostanete k tým poplatkom?
- Musíte ísť na colnicu?
To a snáď väčšinu ďalších otázok vám názorne ukážeme pri objednávaní smartfónu. Ako príklad sme si vybrali Xiaomi Mi 5s, telefón, ktorý sme v rukách túžili mať už veľmi dlho. Tak teda začnime.
TIP: Objednajte si Xiaomi smartfón z GearBestu podľa návodu nižšie
1. Krok – vyhľadanie telefónu
Na GearBeste a v podstatne na akomkoľvek inom väčšom čínskom e-shope sa vyhľadáva fakt jednoducho. Je to niečo podobné ako napríklad na Amazone alebo eBayi. Stačí napísať čo chcete a GearBest vám vypľuje hŕstku telefónov, príslušenstva a všetkého ostatného.
Klikneme na verziu, ktorá nás zaujala.
2. Krok – kontrola ceny a pridanie do košíka
Dôležitým krokom pri získaní pravej ceny je jej kontrola. Zahraničné, hlavne čínske e-shopy totiž v základe zobrazujú cenu v dolároch, no to sa dá zmeniť. Na vrchnej lište webu, vpravo hore, môžete vidieť nastavenie meny, ako aj krajiny, z ktorej objednávate. Zvoľte preto Slovensko a ako menu samozrejme euro.
3. Krok – košík a možnosť zadať zľavový kód
Košík je dôležitým miestom hlavne vtedy, ak sa snažíte využiť zľavu založenú na zľavovom kupóne. Vložiť ho môžete do políčka „Promotion Code,“ no majte na pamäti, že v tomto štádiu by ste už logicky mali byť prihlásení.
4. Krok – výber dopravy, zadanie adresy a voľba platby
Snáď najdôležitejším krokom je ten, kde si vyberáte ako chcete, aby bola vaša objednávka doručená. Práve GearBest neponúka možnosť „obísť“ slovenskú colnicu, a tak je viac než pravdepodobné, že vám balíček na colnici zastavia. Či vám ho zastavia o týždeň či dva skôr je už na vás. Práve tento čas ovplyvníte výberom dopravy. Ak zvolíte možnosť „Registered Air Mail,“ objednávka na Slovensko príde vo väčšine prípadov do 2 týždňov od odoslania.
Ak ale zvolíte Expedited Shipping a vyberiete DHL (EU), objednávka na Slovensko dorazí podstatne rýchlejšie. Z našich skúseností je však proces vyclievania cez DHL tak zdĺhavý, že často siahame práve po registrovanej leteckej pošte. Priamo s poštou sme sa zatiaľ vždy dohodli rýchlejšie, než s DHL.
Na konci stránky máte možnosť vybrať si spôsob platby. Na výber máte PayPal (odporúčame) a platbu priamo cez kartu. Platenie cez PayPal sa oplatí hlavne kvôli tomu, že pri každej objednávke do 500 € automaticky získavate poistenie. Toto poistenie sa viaže na to, že predajca vám zásielku musí zaslať (ak ju má na sklade). Ak ju neodošle, PayPal vám vráti peniaze.
Potom je už čas kliknúť na „Place Your Order,“ a dokončiť platbu. Ak chcete vedieť ako dlho trvá takýto proces od odkliknutia „Place Your Order“ až po fyzicky chytenia si vášho nového smartfónu, čítajte ďalej.
Priebeh doručovania zásielky
18.10.2016 07:20 – Zadávame objednávku, GearBest ju okamžite prijal a posiela nám email o jej uhradení. Email o úhrade mi prišiel aj z PayPalu.
18.10.2016 21:59 – Obdržali sme email s informáciou o vybavení objednávky. Mi 5s je na ceste! Majte však na pamäti, že vybavenie objednávky môže trvať aj niekoľko dní, v tomto prípade sme mali pravdepodobne šťastie.
28.10.2016 – Výstup z krajiny podávateľa. To znamená, že celému systému trvalo 10 dní, kým objednávku predali poštovej službe. Až teraz bol balíček reálne na ceste k nám.
4.11.2016 – Vstup do krajiny prijímateľa. Balíček je na Slovensku! Netreba sa však tešiť predčasne. Ešte ho s najväčšou pravdepodobnosťou odchytí colnica.
7.11.2016 – Stalo sa to, čo sme čakali. Zásielka bola zadržaná za účelom colného konania.
8.11.2016 – Pani poštárka nám doručila list, ktorý nás informuje o zadržaní zásielky colnicou. Požadujú od nás doklad o realizácii objednávky a doklad o platbe. V tomto prípade im stačí screenshot z vášho mailu od GearBestu a screenshot z PayPalu, resp. internetového bankovníctva. Dokumenty zasielame podľa inštrukcií v liste na emailovú adresu. Do predmetu emailu, ako aj do jeho tela vkladáme sledovacie číslo, aby ho colnica vedela jednoduchšie priradiť.
8.11.2016 – Zasielame email so screenshotmi PayPalu a emailu s objednávkou.
10.11.2016 – Výstup zásielky z colnice. Colníci zásielku na základe dodaných údajov preclili a balíček je na ceste na miestnu poštu.
11.11.2016 – Zásielku nám pani poštárka doručuje. Je však nutné uhradiť 3,60 € za colný servis, inými slovami za to, že to prešlo rukami colníkov + 20% z ceny, ktorú ste zaplatili na GearBeste/inom e-shope. V našom prípade to bolo 3,60 € + 0,2 x 298,86 €. Spolu teda 63,37 €.
A to už je koniec príbehu! Ak sa rozhodnete nechať si zásielku precliť cez DHL, okrem screenshotov s objednávkou a transakciou cez PayPal im musíte zaslať aj vyplnený formulár, ktorý vám zašlú pri prijatí objednávky na ich sklad.
Preclenie cez DHL však trvá podstatne dlhšie než cez samotnú poštu. Neviem čím to je, no zo skúseností to môže trvať aj 2 týždne.
Ako ste na tom vy? Objednávate z Číny? Ak áno, máte podobné skúsenosti, resp. nejaké rady pre tých menej skúsených? Dajte nám vedieť v diskusii nižšie!
Článok vznikol v spolupráci s GearBest.com. Všetky údaje v článku sú tvorbou redaktora a reflektujú skutočný zážitok z objednávania.