K tomuto určite zaujímavému číslu dospel americký analytik Horace H. Dediu, ktorý sa zameriava na mobilné technológie a informoval o nich na svojom blogu Asymco. Číslo 99 percent je naozaj zarážajúce a stretlo sa s vlnou kritiky, no nesie so sebou takéto vysvetlenie.
V prvom rade treba povedať, že sa jedná o analýzu zastupujúcu prvý štvrťrok tohto roku (2012), ktorý sa vo všeobecnosti na trhu elektrotechniky, informatiky a mobilných komunikácii považuje za prechodný a jeho vývoj vôbec nemusí znamenať aj rovnakú prognózu do budúcnosti.
Samsung a Apple si podľa analýzy rozdelili zisk v pomere 73 percent pre Apple a 26 percent pre kórejského výrobcu Samsung. Ostatné 1 percento patrí spoločnosti HTC. Ale čo ostatní výrobcovia?
Fínska Nokia produkuje kvantá mobilných telefónov, ktoré sa predávajú relatívne dobre, ale jedná sa o zariadenie nespadajúcich do kategórie smartfónov. Tam majú zastúpenie modely Lumina s Windows Phone, ktoré však nedokázali zarobiť ani to, čo bolo do ich vývoja a výroby investované. Spoločnosť RIM a ich Blackberry zaznamenali v predaji smartfónov v minulosti obrovské straty a s distribúciou svojich zariadení pre bežných užívateľov nedávno skončili a zamerali sa čisto na firemné portfólio.
Určite vás neprekvapí ani Sony, donedávna fungujúca ešte s príponou Ericsson. Spoločnosť taktiež zaznamenala nepriaznivé hospodárske výsledky a skončilo to odlúčením od divízie Ericssonu a Sony začala vlastnú púť s novou sériou Xperia, ktorá sa však ešte nedokázala na trhu poriadne ohriať, nie to ešte vyrovnať finančnú stratu z nedávnej minulosti.
A čo americký výrobca Motorola? Tá je relatívne konkurencieschopná, ale výrobca už roky odmieta zverejniť svoje zisky z predaja smartfónov, takže do analýzy nemohla byť zaradená.
LG už pár rokov zažíva situáciu, že to, čo na predaji svojich zariadení zarobí, pokryje samotné náklady na výrobu a vývoj, takže sa o zisku tiež nedá veľmi hovoriť.
Firma HTC sa dostala v minulom roku do finančných problémov vďaka produkcii veľkého množstva podobných zariadení, ktoré boli nezaujímavé a jej nová politika sa zamerala na väčšiu kvalitu a menšiu kvantitu. Výsledkom je séria modelov One, ktoré dokázali získať aspoň to jedno percento čistého zisku z celkového predaja inteligentných zariadení.
Myslíte si že prvý štvrťrok tohto roku naozaj vyzeral takto, alebo sa dajú informácie vydané analytikom považovať za minimálne odvážne.