To, že elektromobily stále majú ďaleko od dokonalosti, nie je žiadnym tajomstvom. Nič jednoducho nie je bez chyby. A hoci je pravda, že elektromobily skutočne ponúkajú mnoho cenných výhod, a to ako pre majiteľov, tak aj pre planétu, ešte majú čo dobiehať. Tým pritom nemyslíme len občasné problémy s batériami, vysokú priemernú obstarávaciu cenu či nedostatočné nabíjacie infraštruktúry. Ako píše server TECHBYTE.sk, veľkým problémom je aj rýchly pokles hodnoty a rapídne sa opotrebúvajúce pneumatiky, okrem iného.
Európska únia (EÚ) má už v priebehu budúcej dekády na svojom území úplne zakázať predaj nových vozidiel produkujúcich emisie, resp. tradičných spaľovákov. Vyžadovaný bude predaj ekologickejších, teda bezemisných alternatív, medzi ktoré okrem iných patria aj elektromobily. To vytvára značné nátlaky na viacerých frontoch.
Na jednej strane sú pod tlakom bežní ľudia, ktorí sa musia prispôsobiť novému typu pohonu, ako aj všetkým náležitostiam, ktoré sa s ním spájajú, čiže vyššie ceny, odlišná údržba a podobne. Samozrejme, nikto nikomu nemôže nanútiť, aby si kúpil elektromobil. Teda nie priamo.
Na strane druhej sú pod tlakom výrobcovia vozidiel s alternatívnym pohonom. Musia totiž zabezpečiť, aby ich vozidlá boli do uvalenia zákazu predaja nových spaľovákov dostatočne výkonné, udržateľné a spoľahlivé. Dá sa povedať, že v súčasnosti do istej miery spĺňajú prvé dve kritériá. To tretie je už trochu problém.
Ako subjektívna, tak aj objektívna téma
Samozrejme, nie sme odporcovia elektromobility a ani nehovoríme, že všetky elektromobily sú nespoľahlivé. Zároveň však nemôžeme povedať, že by boli spoľahlivejšie ako spaľováky. Predsa len sú na trhu kratšie, a teda nemali toľko času sa naplno vyvinúť. Tento proces stále prebieha a ešte nejaký čas prebiehať bude.
Spoľahlivosť je ako objektívnou, tak aj subjektívnou témou. Záleží, z akého hľadiska sa na ňu pozeráme. Medzi subjektívne postoje možno zaradiť napríklad skúsenosti jednotlivých motoristov. Niektorí majú dobré skúsenosti so Škodou, iní s Toyotou, ďalší zase s Hyundaiom. Medzi objektívne postoje zase možno zaradiť rôzne odborné štúdie. Medzi tie novšie nepochybne patrí aj tá od spoločnosti J.D. Power.
Viacero skrytých problémov
Konkrétne z tej vyplýva, že elektrické autá z hľadiska spoľahlivosti značne zaostávajú svojimi pneumatikami. Tie sa vraj opotrebúvajú citeľne rýchlejšie, ako pri spaľovákoch. Majitelia, ktorí si toho všimli, neskrývajú pohoršenie a hnev. Tvrdia, že pred touto skutočnosťou ich nikto nevaroval, a teda sa cítia byť do určitej miery oklamaní.
To ale nie je všetko. Na temnej stránke elektromobilov sa nachádza oveľa viac položiek, ako napríklad aj výrazný prepad zostatkovej hodnoty, vysoká poruchovosť a problematické hasenie v prípade vzniku požiaru. O týchto veciach sa však až tak veľmi nehovorí. Väčšina pozornosti sa venuje batériám a motorom.
Pokiaľ ide o odolnosť elektromobilov, v tomto prípade sú problémom špecifické konštrukcie, prostredníctvom ktorých sa výrobcovia snažia maximalizovať dojazd. Neraz však pritom zabúdajú na zabezpečenie najvyššej možnej odolnosti.
Späť k pneumatikám, pri tých zase môže zavážiť príliš vysoká hmotnosť elektromobilu. Ak je priveľmi ťažký, pneumatiky degradujú ešte rýchlejšie. A to isté platí aj pre brzdy.
Prečítajte si tiež:
- Tesla v Európe znižuje ceny elektromobilov: Lacnejší je populárny Model 3 aj Model Y
- Krízový rok pre Teslu? Lacnejší elektromobil vraj napokon nevydá, šepká sa aj o prepúšťaní
- Elektromobil Xiaomi SU7 v prvej nehode: Z Mercedesu ostal vrak, SU7 prekvapil
Vo všeobecnosti sa majú elektromobily celkom rýchle opotrebúvať, čo so sebou prináša ďalšie negatíva, ako sú kratšia životnosť a vyššie prevádzkové náklady. Už dávnejšie sme vás pritom informovali, že priemerné náklady na opravy elektromobilov sú citeľne vyššie ako priemerné náklady na opravy spaľovákov.
Stále je však dosť času na zmenu, resp. na snahu zo strany výrobcov, aby všetky negatíva späté s elektromobilmi zredukovali, ideálne odstránili. Konkrétne Ashley Edgar, výkonná riaditeľka J.D. Power, vníma priepasť medzi spokojnosťou majiteľov elektromobilov a spokojnosť majiteľov spaľovákov ako „príležitosť pre výrobcov pneumatík i áut, aby lepšie vzdelali majiteľov elektrických vozidiel o príslušných rozdieloch vo výkonoch“.