Úvod Novinky EÚ je nekompromisná: Vymyslela novinku, ktorá bude povinná pre všetkých!

EÚ je nekompromisná: Vymyslela novinku, ktorá bude povinná pre všetkých!

A 5 rokov bezpečnostných záplat.

4

Záujem Európskej únie (EÚ) o smartfónový priemysel je čoraz evidentnejší. Výkonné orgány pred časom schválili USB-C ako jednotný štandard pre nabíjanie, pričom len minulý týždeň Európska komisia predložila návrh hovoriaci o trvácnosti a jednoduchších opravách. Tu však zásahy bloku nekončia.

Po najnovšom sa zákonodarcovia EÚ začínajú zaoberať softvérom, respektíve softvérovou podporou, ktorú výrobcovia poskytujú svojim zákazníkom. Podľa nich by mali smartfóny ponúkať minimálne tri roky aktualizácií operačného systému a minimálne päť rokov bezpečnostných záplat. Okrem toho žiadajú, aby uvedené aktualizácie chodili najneskôr dva mesiace od vydania stabilnej verzie. Informáciu priniesol Android Authority.

Dá sa povedať, že tieto podmienky dodržiavajú len dvaja výrobcovia Android smartfónov, a to Google a Samsung.

Samsung pre svoje zariadenia ponúka päť rokov bezpečnostných záplat, pričom vlajkové lode vybavuje podporou pre až štyri veľké aktualizácie, respektíve štyri aktualizácie operačného systému.

Ponuky mnohých iných výrobcov nie sú až také štedré. Ak však nový návrh prejde, budú sa musieť podvoliť a ponúkať dlhšiu softvérovú podporu nielen pre prémiové modely, ale aj modely strednej a nižšej triedy.

V návrhu ďalej stojí, že aktualizácie softvéru nemôžu zhoršiť výdrž či kapacitu batérie a ani výkon aktualizovaného zariadenia.

Softvér aj hardvér

Čo sa týka vyššie spomenutej trvácnosti a opráv, Európska komisia v samostatnom návrhu žiada, aby výrobcovia ku svojim zariadeniam poskytovali minimálne 15 náhradných komponentov, a aby boli (aspoň do určitej miery) opraviteľné bez potreby odbornej pomoci. Okrem toho stanovuje, aby si batérie v smartfónoch a tabletoch po 1 000 nabíjacích cykloch zachovávali najmenej 80 % pôvodnej kapacity.

Cieľom tohto návrhu je znížiť množstvo elektronického odpadu. Európska komisia tvrdí, že jeho vplyvom sa môžu redukovať emisie o objeme ekvivalentnom prevádzke až 5 miliónov automobilov.