Zatiaľ čo my sa dohadujeme, či môže zapnutý telefón ovplyvniť let, bezpečnostný výskumník Chris Roberts sa pomocou notebooku a špeciálneho káblu nabúral do systému lietadla a podľa vlastných slov získal okrem iného kontrolu nad ťahom motorov.
Po tom, čo na sociálnej sieti vtipkoval o distribúcii kyslíku v lietadle, mu bol zhabaný notebook a Chris si pravdepodobne tak skoro nezalieta. Všetko sa prevalilo po tom, čo 15. apríla svojim sledovateľom na Twitteri prezradil svoje tajomstvo.
Find myself on a 737/800, lets see Box-IFE-ICE-SATCOM, ? Shall we start playing with EICAS messages? "PASS OXYGEN ON" Anyone ? :)
— Sidragon: Flying Geek (@Sidragon1) April 15, 2015
Podľa dokumentácie Roberts FBI prezradil, že mal počas letu nad lietadlom kontrolu. V minulosti dokonca zvýšil ťah jedného motora, kvôli čomu celý stroj chvíľu letel nakrivo. Dokopy sa o hackovanie pokúsil 15-20 krát počas rokov 2011 – 2014.
V tomto období podľa vlastných slov využil bezpečnostné chyby v systéme a pomocou upraveného ethernet káblu a notebooku sa pripojil do zábavného systému lietadla. Potom sa mu podarilo prepnúť jeden z motorov do „CLB“ (Climb Command – povel na stúpanie), čo viedlo k pohybom celého stroja zo strany na stranu.
Okamžite teda boli preverené sedadlá, v ktorých Chris cestoval a ukázalo sa, že nimi naozaj bolo manipulované.
Na druhej strane, výskumník z One World Labs o celej veci pochybuje. Podľa neho sa po odpočúvaní zistilo, že celý hack motora lietadla bol iba simulácia. Roberts sa však na Twitteri hádal, že väčšina jeho výrokov bola vytiahnutá z kontextu.
It's busy…and a LOT of its out of context I'm afraid https://t.co/mWvYzNpDRW
— Sidragon: Flying Geek (@Sidragon1) May 16, 2015
Tak ako tak, je možné, že lietadlá majú vážnu bezpečnostnú chybu, ktorá môže byť zneužitá. Dúfajme, že sa celý prípad čo najrýchlejšie vyrieši a problémy odstránia. Inak celý prípad dopadne veľmi zle.