Rusko je od februára roku 2022, kedy vypukla vojna na Ukrajine, terčom prísnych ekonomických sankcií, a to predovšetkým od západných trhov. Samozrejme, sankcie si pýtali a stále pýtajú svoju daň, ktorú prevažne splácajú bežní občania. Po novom z Ruska prichádza správa, ktorá hovorí o vážnom nedostatku pohonných hmôt, konkrétne benzínu, informoval server TECHBYTE.sk.
V krajine má byť málo 95-oktánového benzínu, ktorý sa tu označuje ako Ai-95. Príčinou tohto problému však nie sú ani tak sankcie, ale skôr pokračujúce nálety ukrajinských dronov na ruské rafinérie. Pochopiteľne, tieto útoky výrazne sťažujú produkciu pohonných hmôt, čo sa prejavuje v podobe ich nedostatku.
Jeden z obchodníkov sa mal pre agentúru Reuters posťažovať, že Ai-95 jednoducho nie je dosť pre všetkých. Dodal, že nedostatok 95-oktánového benzínu je už chronický, čoho dôkazom je aj jeho stav na burze s pohonnými hmotami.
Vysoký dopyt, vysoké ceny
A keďže je benzínu nedostatok, jeho ceny rastú, pričom aktuálne sa majú približovať k rekordným maximám. Posledný cenový rekord bol zaznamenaný na jeseň minulého roka. Len od začiatku leta sa mala cena za tonu benzínu Premium 95 vyšplhať o neuveriteľných 44 percent. Na petrohradskej burze so surovinami sa mala tona v piatok obchodovať za 73 605 rubľov, čo v prepočte vychádza na zhruba 777 eur.
Ružové pritom nie sú ani vyhliadky na zvyšok roka. Pretrvávajú obavy, podľa ktorých bude benzínu počas jesene ešte väčší nedostatok. Situáciu ešte väčšmi zhoršuje skutočnosť, že rafinérie nemajú dostatočné zásoby na to, aby mohli cielenými dodávkami znížiť trhovú cenu. Zdražovanie tak zrejme ešte bude nejaký čas pokračovať.
Podľa agentúry Bloomberg mal byť objem spracovanej ropy na území Ruska v júli najnižší od roku 2022. V nemalej miere za to môže májové zastavenie dvojice kľúčových rafinérií v Tuapse a Komsomoľsku. Už v júni vraj ruské rafinérie strácali 15,5 percenta celkových kapacít, čiže 4,1 milióna ton.
Pokiaľ ide o podrobnejšie údaje, tých sa zrejme len-tak nedočkáme. Tamojší rezort energetiky ich totiž prestal zdieľať so štatistickým úradom Rosstat. Vieme však, že okrem Ai-95 stúpa aj cena benzínu Ai-92. Na burze sa má od začiatku júna obchodovať drahšie zhruba o 23 percent.
Sankcie rozhodne nepomáhajú
Napokon stojí za zmienku, že na aktuálnej situácii s ruskými pohonnými hmotami majú určitú zásluhu aj v úvode zmienené ekonomické sankcie. Dopyt domácich po nich za posledné roky celkom výrazne stúpol, avšak rafinérie, ktoré sankcie odrezali od pokročilých zahraničných technológií, s ním nedokázali udržať krok. Priepasť medzi dopytom a ponukou sa tak stále viac prehlbuje a rozširuje.