Úvod Elektromobilita Táto baterka vás posadí: 1 km nabije za 1 minútu. 1 000...

Táto baterka vás posadí: 1 km nabije za 1 minútu. 1 000 km zvládne za 17 minút

Výrobca CATL predstavil novú batériu pre elektromobily. Na jedno nabitie vraj prejde až 1 000 km. Po 10 minútach na nabíjačke má vystačiť na 600 km jazdy.

0

Elektromobily stále trpia mnohými slabinami, medzi ktoré sa do istej miery ešte stále zaraďujú aj batérie. Treba však uznať, že viaceré známe mená postupne pracujú na tom, aby sa táto konkrétna slabina premenila na bezkonkurenčnú výhodu. Do tejto skupiny nepochybne spadá CATL, teda najväčší výrobca batérií pre elektromobily na svete, ktorý figuruje ako dodávateľ pre mnoho popredných automobiliek. A rozhodne ho nespomíname len-tak náhodou. Práve CATL totiž aktuálne predstavil úplne nový typ akumulátora, ktorý sľubuje mimoriadne dlhý dojazd, ako aj bleskurýchle nabíjanie.

Ako píše server TECHBYTE.sk, batéria nesie označenie CATL Shenxing Plus LFP. Posledné tri písmená prezrádzajú, že ide o lítiovo-železo-fosfátový akumulátor. Táto architektúra už dlhšie predstavuje nielen stabilné, ale aj bezpečné a cenovo dostupnejšie riešenie, čo sa týka batériových technológií.

Extrémna batéria: 600 km za 10 minút

CATL sa však tentokrát rozhodol posunúť latku ešte vyššie, a to tak, že k uvedeným kvalitám prihodil ešte dlhý dojazd a rýchle nabíjanie. CATL Shenxing Plus LFP má na jedno nabitie zvládnuť prejsť až 1 000 km, pričom nabíjací proces má trvať do 20 minút. Samozrejme, presné hodnoty v oboch prípadoch budú závisieť aj od toho, v akom vozidle bude batéria použitá, resp. za použitia akej nabíjačky sa bude nabíjať.

Ilustr. foto | Zdroj: Getty Images

Dojazd 1 000 km je veľmi slušný parameter, no dnes už ho nemožno považovať za zrovna unikátny. Viac prekvapuje nabíjanie. Výrobca totiž uvádza, že článok sa bude schopný nabíjať rýchlosťou 1 percento energie za sekundu. Po aplikovaní jednoduchej matematiky zistíme, že nabitie do plného stavu by malo trvať 1 000 sekúnd, resp. necelých 17 minút. V skutočnosti to ale zrejme bude o čosi viac, keďže nabíjanie batérií zvyčajne neprebieha konštantnou rýchlosťou.

No keďže má ponúkať dojazd 1 000 km, nebude vždy treba čakať na obnovenie plnej kapacity. Podľa CATL po 10 minútach na nabíjačke do seba batéria natiahne dostatok energie na zhruba 600 km jazdy. Netreba pritom zabúdať na to, že ideálne by sa mal stav nabitia batérií udržiavať v rozmedzí od 20 do 80 percent.

Chýbajú detaily

Je však nutné sa vrátiť k tomu, že takto rýchle nabíjanie neumožnia všetky nabíjačky. Pravdepodobne ho budú schopné len špecializované stanice. Tie CATL oznámil počas toho istého podujatia, pričom najskôr by mali byť vybudované na domácom území, teda v Číne.

Na ďalšie kľúčové podrobnosti stále čakáme.