Vznik autonómnych vozidiel so sebou priniesol mnoho potenciálnych výhod, ale aj niekoľko obáv. Vozidlá, ktorá dokážu jazdiť samé za seba, sú stále len stroje, a tie môžu chybovať. V tomto smere sa ľudia najčastejšie dožadujú odpovede na otázku, kto nesie zodpovednosť v prípade dopravnej nehody. Je to vozidlo, alebo vodič, ktorý sedí za jeho volantom?
Táto odpoveď dlhé roky neprichádzala, teraz však konečne nastal zlom. Ako informuje portál TECHBYTE, ponúka nám ju smutný súdny spor Rafaely Vasquezovej, ktorá v marci 2018 sadla za volant autonómneho vozidla spoločnosti Uber. Vtedy ešte netušila, že jej cesta sa skončí tragédiou – vozidlo zrazilo a zabilo 49-ročnú chodkyňu Elaine Herzbergovú.
Podľa informácií denníka The New York Times vozidlo zaznamenalo obeť necelých šesť sekúnd pred zrážkou. Systém však nevyhodnotil, že smeruje do dráhy vozidla.
Počas zrážky pozerala do telefónu
Nasledoval súd, ktorý dostal neľahkú úlohu, a to určiť vinníka. Sudcom trvalo niekoľko rokov, kým sa im podarilo tento rébus vyriešiť. V piatok rozhodli, že na vine je vodička Rafaela Vasquezová. Bola obvinená zo zabitia z nedbanlivosti, nakoľko podľa vyšetrovateľov v čase nehody sledovala video na svojom telefóne, kvôli čomu nestihla včas zabrzdiť.
Od osudovej nehody uplynulo už niekoľko rokov, počas ktorých sa autonómne vozidlá stali účstníkmi stovky ďalších nehôd. Desiatky z nich sa skončili aspoň jedným úmrtím.
Stále treba dozor
Hoci autonómne vozidlá majú obrovský potenciál, stále sme nedospeli do bodu, kedy by sme ich mohli ponechať bez dozoru. Štatisticky môže byť riziko vzniku dopravnej nehody pri využívaní takýchto vozidiel nízke, no to nič nemení na tom, že im stále treba ľudský dozor.