Súčasťou každého kurzu v autoškole je výuka o dopravných značkách. Aktívnym šoférom sa časom vryjú do pamäti, no tu a tam ich nejaká dokáže prekvapiť. Platí to predovšetkým vtedy, ak ide o nový typ značenia. A presne to sa teraz deje viacerým motoristom vo Francúzsku. Úrady tu totiž zaviedli novú dopravnú značku, a to biely kosoštvorec na modrom podklade, píše inRLP.de.
Tento tvar Francúzi zvolili pre označenie špeciálneho jazdného pruhu dostupného len pre vybrané vozidlá. V prípade, že vodič do tohto pruhu vstúpi s neautorizovaným vozidlom, hrozí mu pokuta do výšky až 135 eur.
Pre koho je značka určená?
Špeciálny jazdný pruh, ktorý pripomína buspruhy, je určený pre vozidlá s najmenej dvoma cestujúcimi. To ale nie je jediná podmienka. Za jej dodržania môžu do pruhu vstúpiť iba vozidlá s nálepkou s nulovými emisiami, čiže napríklad elektromobily, taxíky a vozidlá MHD. Taxíky majú povolený vstup aj v prípade, že v danom okamihu neprepravujú zákazníkov.
S pruhom sa možno stretnúť najmä po ľavej strane na rýchlych cestách. V niektorých prípadoch je však platný len v určitom časovom období, čo zväčša signalizuje osvetlenie dopravnej značky, prípadne tabuľa s presnými časmi.
Prečo značka vznikla?
Dôvod, prečo sa Francúzsko rozhodlo pre zavedenie nového typu značenia, je celkom logický. Štát ním chce motivovať ľudí k tomu, aby čo najviac cestovali v skupinách. Tým sa totiž zníži počet vozidiel na cestách, čo môže znížiť nielen nehodovosť, ale aj negatívny vplyv premávky na životné prostredie. Preto je pruh určený pre zmienené typy vozidiel s podmienkou minimálneho počtu cestujúcich.
Čo hrozí, ak značenie poruším?
V prípade porušenia dopravnej značky hrozí previnilej osobe pokuta do výšky 135 eur. O kontrolu vozidiel, ktoré sa premávajú v špeciálnom jazdnom pruhu, sa starajú policajné hliadky, ale aj radarové zariadenia. Prvé kamery už boli umiestnené v mestách Lyon a Grenoble.
Príde značka aj na Slovensko?
Značka je zatiaľ zavedená len v rámci niektorých francúzskych ciest. Jej povinnosť nie je daná európskym zákonom, a teda nemožno s istotou povedať, či sa objaví aj v iných krajinách. Vylúčiť to však nemožno.
So špecializovanými pruhmi sa môžeme stretávať aj na Slovensku, predovšetkým vo väčších mestách, kde sú vyhradené napríklad pre vozidlá MHD alebo cyklistov. V minulosti sa spomínala aj možnosť využívania týchto pruhov elektromobilmi, no doposiaľ sa tak nestalo.
Slovensko a elektromobilita
Francúzsko svojou novou značkou dokazuje, že je ochotné čo najviac prispieť k redukcii uhlíkovej stopy v rámci dopravy. Sčasti sa tak môže pripravovať na nové nariadenie Európskej únie (EÚ), podľa ktorého bude na území bloku od roku 2035 zakázaný predaj emisných vozidiel.
Čo sa týka Slovenska, u nás bude adaptácia na novú éru dopravy podstatne komplikovanejšia. Poukázať možno predovšetkým na nízku priemernú mzdu, ktorá naznačuje, že len máloktorý Slovák si môže dovoliť kúpu elektromobilu. Nepomáha ani skutočnosť, že Slovensko je jednou z mála krajín EÚ, ktorá ponúka prakticky nulové stimuly na nákup elektrických vozidiel. Rovnako možno spomenúť relatívne slabú nabíjaciu infraštruktúru v niektorých regiónoch (najmä na juhu Slovenska).