Huawei patrí medzi absolútnu špičku technologických spoločností snažiacich sa o rozvoj umelej inteligencie, alebo AI. Príkladom pre celú technologickú spoločnosť je ich nový čipset Kirin 970, ktorý v sebe nesie integrovanú umelú inteligenciu schopnú priniesť niekoľko výhod aj pre bežných ľudí.
AndroidPortal.sk sa v Číne rozprával s Ericom Zhou Chenom, riaditeľom plánovania tímu Kirin o ich novinke a o tom, čo nás čaká.
Čipset je základom telefónu, bez neho by sme neboli schopní ponúkať takú kvalitu
Huawei patrí, ako jeden z mála, medzi výrobcov, ktorí si navrhujú a dokonca aj vyrábajú vlastné procesory. Zvyšok výrobcov používa procesory od Qualcommu, MediaTeku a po novom aj Intelu (Spreadtrum). „Ako iste viete, čipset tvorí základ každého smartfónu. Bez vlastného čipsetu by sme nevedeli ponúknuť tak kvalitný produkt, ako s ním,“ hovorí pán Chen. „Vieme optimalizovať výkon, spotrebu batérie a upravovať aj funkcionalitu. To by sme pri použití čipu od niekoho iného nevedeli,“ vysvetľuje.
Základná výhoda: Jednoznačne AI
Medzi procesormi od Qualcommu, Samsungu a Huawei je zdravá rivalita. Výkonovo sú, v tej hrubej podobe, veľmi podobné. Každý výrobca však do svojho čipu pridáva iné „korenie“. V prípade Huawei je to jednoznačne AI, teda umelá inteligencia, ktorá je čoraz populárnejšia.
„Kirin 970 je prvý procesor, ktorý prináša dedikovaný hardvér určený špeciálne pre umelú inteligenciu. Doterajšie smartfóny boli príliš slabé na to, aby dokázali podporovať chod AI. Vďaka dedikovanému NPU procesoru* to pri Huawei smartfónoch problém nie je,“ opisuje nový Kirin 970 pán Chen. „Na Kirine neustále pracuje 3 000 až 4 000 inžinierov, sme naozaj obrovský tím“.
*NPU – Neural Processing Unit – koprocesor na báze neurónových sietí pre AI
Pre AI nechceme používať cloud, je to nepraktické
Mnohé spoločnosti už vo svojich smartfónoch AI používajú. Ak nemajú vlastný čip, ktorý by to zvládal, ako to teda robia? Odpoveďou je cloud, alebo výpočtová technika, ktorá nie je priamo v smartfóne. Na takýto vzdialený počítač sa odošle otázka, on ju spracuje a na telefón už odošle priamo odpoveď. Podľa Huawei to však nie je najšťastnejšie riešenie. „Nepáči sa nám myšlienka, že by všetky AI aplikácie fungovali vďaka cloudu. Odozva je príliš dlhá a zákazníkom takáto komunikácia môže privodiť zbytočné poplatky za dáta,“ vysvetľuje Eric Chen. „V budúcnosti bude integrácia priamo v zariadení veľmi populárna,“ dodal.
AI vo viacerých modeloch už tento rok
Na Huawei som počas rozhovoru aj trošku zatlačil. Nikto mi totiž nevedel, resp. nechcel povedať, ako bude vyzerať budúcnosť. Pri rozhovore ohľadom Kirin 970 som nám však pán Chen prezradil, že umelá inteligencia sa tento rok objaví aj v ďalších modeloch. Pochopiteľne, výkon bude rozdelený podľa toho, do akého segmentu dané zariadenie zapadá. Dobrou správou však je, že to vyzerá tak, že AI si neužijete len vo vlajkových lodiach, ale aj v lacnejších modeloch.
Výzva pre ostatné firmy: Pridajte sa!
„Dúfame, že sa do snahy pripraviť najkvalitnejšie AI zapojí čo najviac spoločností. To pomôže všetkým hráčom na trhu a samozrejme aj zákazníkom. Koniec koncov, čím väčšia konkurencia, tým rýchlejší vývoj, a to je presne to, čo chceme dosiahnuť,“ zakončil rozhovor Chen.
Ako AI vnímaš ty? Vidíš v ňom budúcnosť, resp. užitočnosť alebo je pre teba nezaujímavou témou? Daj nám vedieť v diskusii nižšie!