Black Friday je na západe nákupným sviatkom. Predajcovia nastavujú také zľavy, že odolá len málokto. Táto tradícia sa dostala aj na Slovensko a do Česka. Naši predajcovia však úplne nepochopili, ako by taký Black Friday mal vyzerať a fungovať. Na „kúzla so zľavami“ upozornil softvérový inžinier a zakladateľ služby Apify, Jakub Balada.
On a jeho tím analyzoval české eshopy, ktoré však (vo väčšine prípadov) majú zastúpenie aj na slovenskom trhu s identickou alebo veľmi podobnou cenotvorbou. Ich zistenia teda môžeme aplikovať aj pre slovenský trh. Čo zistili potvrdilo naše predpoklady. Slovenské a české eshopy sa na Black Friday ošiali chceli doslova len zviesť. Reálna hodnota pre spotrebiteľa bola takmer nulová.
Ako prebiehalo získavanie dát
Ako pán Balada popísal v perfektnom príspevku na blogu Apify, ich prístup k celej problematike bol priam vedecký. Pomocou špeciálneho crawleru získali všetky ceny produktov. Tie následne nahádzali do databázy a vyhodnotili. Viac detailov toho, ako to dokázali a ako to môžeš spraviť tiež nájdeš na spomínanom blogu.
Nás však viac zaujíma samotný výsledok a teda, aké boli reálne zľavy a či sa počas Black Friday naozaj oplatí nakupovať. Minimálne teda na Slovensku či v Česku.
Mall.cz a príklad s vŕtačkou v magickej 45 % zľave
Zakladateľ Apify poukázal na niekoľko prípadov až podvodom zaváňajúcich zliav. Medzi nimi bola aj Black+Decker aku vŕtačka, ktorá na webe svietila v chrumkavej, 45 % zľave. Obchod ju predával za 2 650 Kč (104 €), pôvodná cena pritom bola až 4 899 Kč (192 €). Super zľava, môže si povedať neskúsený nakupujúci. Realita však bola taká, že išlo len o 2 % zľavu. Prečo?
Mesiac pred Black Friday totiž vŕtačka stála 108 €. Mall.cz pôvodnú (alebo podvodnú?) cenu so začiatkom Black Friday navýšil z 2 799 Kč na 4 899 Kč. Z nej potom hravo umelo vyrobil vymyslenú zľavu. Tak sa robí biznis.
Alza.cz – nebolo to až tak drastické
Alza stavila na hit tohtoročných Vianoc – elektrickú kolobežku. Ako príklad si pán Balada zobral kolobežku Urbanstar Uscooter, ktorej cena bola znížená na 6 290 Kč (247 €). Na elektrickú kolobežku slušné. Pri pohľade na 37 % zľavu ktorá pri novej cene svietila išlo o obrovské spotrebiteľské lákadlo. Čo vám však Alza nepovedala je, že 17.11 potajomky zvýšila pôvodnú cenu zo 7 500 Kč na 9 999 Kč. Vyrobila si tak viac ako 2x vyššiu zľavu, a to zo 16 % na 37 %.
Extrém v podobe počítačového obchodu CZC.cz
Ocenenie najhoršieho obchodu počas Black Friday musí prischnúť obchodu CZC.cz, ktorý je v susednom Česku mimoriadne obľúbený. Ich cenová politika počas Black Friday fungovala akosi opačne. Namiesto toho, aby cenu znížili ju dokonca zvýšili a na webe sa dokonca chválili, že ide o zľavu.
Pre príklad si pán Balada zobral monitor Philips Brilliance 241P6QPJKES, ktorý bol počas Black Friday (aj po zľave) drahší, než keď by ste si ho kúpili pred dvoma týždňami. Kompletný zoznam cien, ktorými obchody narábali nájdete na tomto odkaze. Upozorňujeme, že síce ide o český trh, podobné praktiky sa dajú očakávať aj u nás, na Slovensku. Pre ľudí, ktorí preferujú vizuálne znázornenie problému si služba Apify pripravila peknú infografiku.