Asi pred mesiacom a pol sa objavila správa, že Google pripravuje nástroj pre blokovanie zobrazovanej reklamy vo vlastnom prehliadači Chrome.
Správa to bola pozoruhodná, keďže online inzercia tvorí podstatnú časť príjmov spoločnosti Google.
Pre internetového giganta je ale dôležitejší spokojný návštevník webu, ako peniaze z klikov z nasilu pretlačených reklám.
Google sa stal členom tzv. Koalície pre lepšie reklamy, ktorá si kladie za cieľ vytvoriť špecifické štandardy pre čo najrelevantnejšie zobrazovanie reklám v internetovom prostredí. Aktuálne zavedené štandardy nájdete TU.
Spoločnosť Google prestane od začiatku roka 2018 zobrazovať reklamy, ktoré nekorešpondujú so zavedenými štandardmi Koalície pre lepšiu reklamu. Ide o dobre známe vyskakovacie reklamné plochy, reklamy, ktoré sa zobrazujú na celú stránku alebo o tie, ktoré výrazne narúšajú primárny obsah webu.
Informáciu o tom, že ste miliónty návštevník webu a vyhrali ste tatru iPhonov už tiež neuvidíte. Útlm dostanú automaticky prehrávané reklamné videá a inzertné prvky.
Ako to bude fungovať v praxi? Neočakávane jednoducho. Blokovač reklám bude zabudovaný do prehliadača Chrome. Pracovať bude v režime všetko alebo nič. Ak jedna jediná reklama nebude spĺňať koalíciou zavedené pravidlá, Google ich zablokuje všetky.
Prevádzkovateľ daného webu, resp. príjemca ziskov z reklám tak obdrží hrubý škrt cez rozpočet. To aj Google, no s jeho ekonomickou kapacitou to až tak bolieť nebude.
Blokovač bude pracovať aj v opačnom spektre. Ak všetky zobrazované reklamy budú kvalitné a rozumne umiestnené, Google vám ich zobrazí všetky. Za celým systémom je oveľa väčšia alchýmia, ktorú nám Google snáď v najbližších mesiacoch priblíži lepšie.
Zároveň sa očakáva, že používatelia upustia od doteraz používaných rozšírení pre blokovanie reklamy. Tieto rozšírenia blokujú všetky reklamy bez ohľadu na ich kvalitu alebo relevantnosť, čím narúšajú stabilitu internetového ekosystému.
Dobre cielená a inteligentne umiestnená reklama je vždy lepšia, ako žiadna reklama.