Nakupovanie cez e-shopy je v súčasnosti veľmi populárne, je pohodlné, no samozrejme má aj kopu mínusov. Tovar často nevyhovuje, vyzerá inak ako na obrázku, má závady či inú farbu.
V takom prípade je na rade nie veľmi obľúbená reklamácia. Mnohí sa naťahovačkám s niektorými e-shopmi radšej vyhnú oblúkom a zakúpený tovar ponúknu niekomu, komu vyhovuje.
Každý by však mal poznať svoje práva a vedieť, že kupujúci má pri reklamácii v e-shope rovnaké práva, ako keby tovar reklamoval v kamennom obchode. No pozor, to však samozrejme neplatí pre tovar vyrábaný na objednávku, tlačoviny, filmy (i DVD) či potraviny.
Ak reklamácia v e-shope nie je práve to, čo ovládate, určite si prečítajte Spotrebiteľskú pätnástku – rady od odborníkov:
Rada č. 1
Reklamovaný tovar poriadne zabaľte a priložte k nemu sprievodný list s odôvodnením, kontaktnými údajmi a dokladom o zaplatení či záručným listom.
Rada č. 2
Záručná doba začína plynúť okamihom prevzatia tovaru od dopravcu. Jej štandardná dĺžka je 24 mesiacov, môže však byť aj dlhšia.
Rada č. 3
V prípade reklamácie skúste nakontaktovať aj priamo e-shop, môžu vám poradiť, ako najlepšie pristúpiť k vašej žiadosti.
Rada č. 4
Dobrá správa pre lenivých – tovar môžete vrátiť v každej pobočke e-shopu.
Rada č. 5
Pôvodný obal ani škatuľu nepotrebujete, obal nie je súčasťou tovaru. Táto podmienka platí len v prípade, že obal je neoddeliteľnou súčasťou produktu alebo je bez obalu nepredajný.
Rada č. 6
Vždy trvajte na písomnom potvrdení o reklamácii, kde bude uvedená chyba a presne popísaná požadovaná náprava – oprava, výmena, uplatnenie zľavy alebo odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí).
Rada č. 7
Účtenku nepotrebujete, ak viete kúpu výrobku dokázať iným spôsobom, napríklad výpisom z účtu, v krajnom prípade čestným vyhlásením. S účtenkou si však môžete byť istý, že proces prebehne jednoduchšie.
Rada č. 8
Reklamáciu musí obchodník vyriešiť do 30 dní, v tejto lehote vám musí prísť.
Rada č. 9
Keď tovar odošlete s doručenkou, dostanete presnú informáciu, kedy si obchodník tovar prevzal a viete si skontrolovať 30-dňovú lehotu.
Rada č. 10
Pokiaľ vám e-shop uzná reklamáciu, hradí aj poštovné, no týka sa to najnižších nutných nákladov.
Rada č. 11
Tovar môžete do 14 dní vrátiť bez udania dôvodu, no náklady na dopravu platí zákazník.
Rada č. 12
Aj keď ste tovar nakúpili v zľave, na vašich spotrebiteľských právach to nič nemení. Nemožno však tovar reklamovať z rovnakého dôvodu, pre ktorý bola znížená cena.
Rada č. 13
Ak reklamujete trikrát rovnakú chybu, štyrikrát rôznu chybu alebo tri rôzne chyby naraz, máte nárok na vrátenie peňazí.
Rada č. 14
Reklamovať nemožno chyby, ktoré vznikli bežným opotrebovaním alebo nesprávnym použitím.
Rada č. 15
Reklamáciou sa nepredlžuje záručná lehota – ak vám tovar vymenia, nezačína sa vám nová dvojročná lehota, ale pokračuje predchádzajúca.