Úvod Novinky Google Ingress: Zapojte sa do vojny v rozšírenej realite aj Vy

Ingress: Zapojte sa do vojny v rozšírenej realite aj Vy

21

 
 

Hra Ingress tu už s nami nejaký ten piatok je, no až minulú nedeľu konečne vývojári z Niantic Labs ukončili fázu Beta testu a hru spustili „naostro“. O čo vlastne v hre ide a ako sa prejavuje rozšírená realita? To sa Vám práve teraz pokúsim priblížiť.

 

Príbeh, ktorý nikdy nekončí

Jedného dňa sa po svete začala objavovať záhadná hmota, energia, ktorá pôvodne vznikala v Niantic Laboratories. Táto hmota, v hre nazývaná XM (Exotic Matter = Záhadná Hmota), presakuje na náš svet v okolí portálov.

Portály sú svojím spôsobom významné miesta aj v našom svete. Ide o sochy, street art a iné umenie, architektonicky, alebo inak unikátne budovy, stanice, cedule, pamätníky alebo náboženské objekty. Tieto portály sú to, okolo čoho sa celá hra točí. Nimi sa do nášho sveta dostávajú bytosti, mimozemšťania (orig. Shapers voľne preložené ako Tvarovači). Ako už zrejme správne tušíte, tu dochádza k deleniu hráčov na dve Skupiny.

 
 
[column size=one_half position=first ]enlightened600

Enlightened – Osvietení

Ich cieľom je neznámym bytostiam pomôcť dostať sa na Zem a ovládnuť myseľ ľudí. Či už to vyústi vo vyzdvihnutie ľudskej rasy na vyššiu úroveň bytia a vylepší ich schopnosti, alebo naopak osvietení pomôžu odovzdať ľudskú rasu do rúk inej (a možno aj nepriateľskej) civilizácie, to zatiaľ nikto nevie.

[/column][column size=one_half position=last ]resistance

Resistance – Odpor

Odpor zastáva v hre tú konzervatívnu stranu, ktorá sa snaží Osvieteným zabrániť v ich počínaní, keďže v tom vidia nebezpečenstvo a nechcú pristúpiť na zmeny, ktoré by spojenie s cudzou rasou spôsobilo.

[/column]

Takto začala vojna o portály. Cieľom Enlightened – zelených – je teda mať portálov čo najviac a naopak Resistance – modrí – sa snažia počet zelených portálov minimalizovať.

Okrem toho sa dej hry stále vyvíja a po celý rok je pripravovaných mnoho minihier (nazývané Anomálie) v metropolách po celom svete. Každý týždeň vychádza Ingress Report – reportáž zo sveta Ingress založená na reálnych udalostiach.

[column size=one_half position=first ]

Príbeh Ingress

[fve]http://www.youtube.com/watch?v=Ss-Z-QjFUio[/fve]
[/column][column size=one_half position=last ]

YouTube kanál Ingress

[fve]http://www.youtube.com/watch?v=DtZgwdBynKo[/fve]
[/column]

Mimo to všetko sú ešte v rôznych materiáloch týkajúcich sa Ingress sveta poschovávané kódy, passcodes, ktoré je potrebné vylúštiť. Takých je niekoľko denne, pričom sa líšia od veľmi ľahkých až po veľmi náročné. Správne vylúštený kód Vám (a ľuďom ktorým ho poskytnete) dá zaujímavé predmety, od bežných až po veľmi vzácne. Či pôjde o bežný, alebo vzácny predmet určuje náročnosť kódu.

 

Komplexita pre trpezlivých

[column size=one_half position=first ]

Samotná hra je dosť obsiahla a herný systém celkom zložitý. Ak sa nekamarátite so skúseným hráčom, bude Vám chvíľu (niekoľko dní, až týždňov) trvať, kým sami prídete na to, čo čo robí a čo je, respektíve nie je dobré robiť. Ale to predsa máme radi viac, než hru, ktorá sa dá prejsť za pár hodín.

Nevýhodou však je, že niektorých ľudí tento pomalý postup omrzí a hru prestanú hrať. Na druhú stranu však Ingress dokáže zaujať a „namotať“ ľudí, takže ju hrajú s obľubou niekoľko hodín denne. Najmä vo väčších mestách, kde je hojné zastúpenie hráčov oboch strán, sa uskutočňujú nemilosrdné boje.

[/column]

[column size=one_half position=last ]

Virtuálna realita, ktorá sa odohráva v skutočnom svete

ingress4

[/column]

Ale teraz už k samotnému systému. Boj o portály prebieha v čisto virtuálnej sfére pomocou Ingress aplikácie vo Vašom Android zariadení – pre iOS hra zatiaľ nie je dostupná. Aplikácii Ingress sa hovorí Scanner. Na Scanneri vidíte umiestnenie portálov, a rovnako aj po okolí roztrúsené XM (Exotic Matter). Tých je najviac ale práve v okolí portálov. A keďže portály sú reálne miesta, tak aby ste s nimi mohli niečo robiť, musíte k nim aj reálne prísť.

 
 
[column size=one_third position=first ]screen1_nexus

Exotic Matter sa objavuje najmä v okolí portálov. Žltý kruh znázorňuje Vaše pole dosahu.

[/column]

[column size=one_third position=middle ]screen2_nexus

Hackovaním portálov získavate predmety. V tomto hacku sa podarilo získať okrem Rezonátoru a Burstrov aj Power Cube, ktorá Vám dobije XM keď ich nemáte ako inak získať.

[/column]

[column size=one_third position=last ]screen3_nexus

Menu portálu Vám ponúka rôzne možnosti ak je vo Vašom dosahu. Možnosť dobitia portálu je znemožnená kvôli tomu, že rezonátory sú už naplno dobité.

[/column]
 
 

Ak chcete ušetriť batériu, postačí mať GPS vypnuté, keďže Android dokáže Vašu polohu zistiť aj z GSM siete, no pre plnohodnotný zážitok z hry je nutné mať GPS zapnuté. Presná lokalizácia v hre totiž hrá veľkú úlohu. Čo niektorých zrejme nepoteší, je fakt, že hru si nezahráte bez prístupu na internet. V oblastiach so slabším pokrytím ale obstojne postačí aj EDGE pripojenie.

 
ingress-rezonatory1020

Rezonátory zoradené podľa ich úrovne

 

No a čo s portálmi? Každý portál je možné hacknúť, v základe len 4x za 4 hodiny a medzi jednotlivými hackmi musí byť minimálne 5 minút prestávka. Tieto vlastnosti sa dajú upraviť modifikáciami – modmi.

Hacknutie nepriateľského portálu Vás môže obohatiť o body, no zároveň na Vás môže zaútočiť a pripraviť Vás o malé množstvo XM. Pri hacku získavate z portálov Items – predmety v hre: zbrane, rezonátory, kľúče od portálov, mody, atď. Tie potom v hre ďalej používate.

 
ingress-portal-shield-2

Štít portálov: modifikácia, ktorá ochráni Vaše portály

 

[column size=one_half position=first ]

screen4_nexus

[/column]
[column size=one_half position=last ]

Na zabratie neutrálneho portálu potrebujete portál osadiť rezonátormi, čo sú akési batérie, vďaka ktorým portál funguje. Rozdelené sú do 8 úrovní, čím silnejšie, tým odolnejšie, no jeden človek môže použiť len obmedzené množstvo od každej úrovne. Ale pozor. Rezonátory sa každý deň vybijú o 15%, tak ich nezabudnite dobíjať.

Ak portál nie je neutrálny, ale patrí nepriateľovi, musíte si ho zneutralizovať. Neodporúča sa však útočiť na portál, ktorý má oveľa vyšší level ako Vy. Stálo by Vás to veľa energie (XM) a veľa zbraní (XMP Bursters) a aj to by ste možno odišli vyčerpaní a sklamaní.

Ak už portál vlastní Vaša frakcia a je plne osadený rezonátormi s dostatočným množstvom energie, môžete pristúpiť k tomu o čom celá hra je – k spájaniu portálov, tzv. linkovaniu. Na túto činnosť potrebujete okrem vhodného portálu tiež ďalší vhodný portál, od ktorého máte kľúč, ktorý ste si predtým vyhackovali. Linky (spojenia) sa nesmú križovať ani s Vašimi už existujúcimi a ani s nepriateľskými linkami.

Každým spojením troch portálov do trojuholníka vytvoríte Mind Control Field (pole na kontrolu myšlienok) a od veľkosti tohto poľa sa odvíja počet bodov MU (Mind Units – Myšlienkové Jednotky), ktorý sa pripočíta na konto Vašej frakcii.

[/column]
[column size=one_half position=first ]

A ako Ingress vie, kde je a kde nie je portál? O to sa už starajú sami hráči, ktorí portály môžu objavovať a nahlasovať. Niantic Labs potom určí, či ide o portál, alebo nie. Ale pozor. Portály nezakladáte, tie tu už sú, môžte ho len objaviť. Podobne však môžete aj udať portál, ktorý je nezaujímavý, nespĺňa kritéria alebo je to podvrh.

Niektoré predmety v hre Ingress sú rozdelené do rôznych úrovní. Takéto predmety príslušnej úrovne môžete samozrejme používať, až keď tejto úrovne sami dosiahnete. Čas od času sa Vám teda podarí získať aj predmety, ktoré zatiaľ nemôžete použiť. Nikdy ich ale nezahadzujte, lebo raz sa Vám určite zídu a čím sú lepšie.. tým sú lepšie. A aj vzácnejšie. Portály okrem lepších rezonátorov môžete vylepšovať aj rôznymi modifikáciami, ktoré prichádzajú v troch úrovniach:

  • Common – bežné
  • Rare – vzácne
  • Very Rare – veľmi vzácne

Tu už ale pri ich použití nie ste obmedzení svojou úrovňou. Môžete použiť ale maximálne dva zo štyroch slotov na každom portáli.

Popisom, čo ktorý predmet robí by sa dal popísať toaletný papier z oboch strán a viacej sa dočítate na stránkach, ktoré sa na podrobný popis jednotlivých predmetov a vlastností hry špecializujú, napríklad DeCodeIngress.me, IngressFieldGuide.com alebo česká stránka Ingressia.cz. Presuňme sa teraz od pojmov k dojmom.

[/column]
[column size=one_half position=last ]ingressportal
Portálom v Ingress môžu byť objekty, alebo budovy, ktoré sú významné

[/column]
 

Aplikácia Ingress a jej (ne)výhody

[column size=two_third position=first ]

Na prvý pohľad určite zaujme futuristický a zaujímavý dizajn aplikácie, teda Scanneru. Už načítanie aplikácie a zisťovanie Vašej polohy vyzerá ako vystrihnuté zo sci-fi filmu. V hre je grafika minimalistická. Mapa je čierna, portály modré, zelené alebo biele, no všetko je animované. Ak niekto povie, že grafika je nedostatočná, tak osobne si neviem predstaviť ako ju viac v takejto hre vylepšiť. Okrem toho by to iba zbytočne zvýšilo záťaž na zariadenie.

Menu sú spravené prehľadne a čisto, dostanete sa do nich po kliknutí na portál, respektíve po kliknutí na tlačidlo [OPS] v hornej časti displeja. V tej je taktiež umiestnená lišta, ktorá signalizuje Váš stav XM energie, lišta s AP (Action Points) znázorňujúca Váš postup k ďalšej úrovni, Vaša prezývka a úroveň.

Možno akurát trocha zamrzí, že Ingress nepodporuje otáčanie displeja a hrať sa dá len v móde „na výšku“ a to aj na tabletoch.

 

„Problém nastáva pri starších telefónoch“

 

Pomerne významnou nevýhodou je nemožnosť nastaviť si úroveň grafiky. Prečo sa tomu Niantic tak urputne bráni ťažko povedať. Zrejme preto, aby všetkým zabezpečil rovnaké podmienky pri samotnej hre. Problém ale nastáva pri starších telefónoch, ktoré môžu mať problém plynule vykresľovať graficky náročnejšie scény. A veľa pohyblivých polopriehľadných častíc naozaj náročná scéna je. V husto zaportálovanej oblasti s nimi majú problém dokonca aj tie najnovšie zariadenia.

[/column][column size=one_third position=last ]Prihlásiť sa môžete pomocou Google účtu

screen5_nexus

[/column]

Tento problém sa snaží riešiť komunitný modifikovaný klient hry – broot – v ktorom Vám pribudne karta s množstvom nastavení, ako grafických, tak aj nastavení typu ako dlho má byť GPS ešte aktívne po zamknutí obrazovky. Táto doba je napríklad štandardne len 2 minúty. Nemôžem však túto aplikáciu odporučiť, nakoľko Niantic Operations sľubuje za jej používanie ban. Ak sa ju rozhodnete používať, tak len na vlastné riziko!

Po zvukovej stránke však nie je Ingress čo vytknúť a zvuky, komentáre a zvukové pozadie pekne korešpondujú s celkovým futuristickým nádychom hry. Zo začiatku si budete zvukové efekty, komentáre ženskej sprievodkyne a zvuky pozadia užívať, no po nejakom odohratom čase zvuk s najväčšou pravdepodobnosťou úplne vypnete.

[column size=one_half position=first ]
Kapitolou samou o sebe je spotreba batérie

ingressbaterka1020

[/column]
[column size=one_half position=last ]

Kapitolou samou o sebe je spotreba batérie. Ingress sa totiž ani zďaleka nedá nazvať hrou, ktorá je battery-friendly. Ak sa totiž nejakého Ingressáka spýtate, koľko mu vydrží batéria, odpovie Vám najčastejšie vetou „Neviem, hrám Ingress.“ A keď sa lepšie prizriete uvidíte ako mu vedie káblik od mobilu kamsi do vrecka. Externá batéria, alebo ak chcete power bank, je totiž takmer neodmysliteľnou súčasťou tejto hry, nakoľko v teréne strávite väčšinu herného času.

Osobne sa mi podarilo môj Nexus 4 pri nepretržitom hernom nasadení z plnej batérie vybiť približne za hodinu. Tento čas sa však dá takmer zdvojnásobiť znížením jasu displeja na minimum a zamykaním obrazovky pri presunoch od portálu k portálu. Nuž, GPS, grafika a mobilné dáta si niečo „cucnú“.

[/column]

K ovládaniu hry poviem len, že je celkom intuitívne aj keď je Ingress dostupný zatiaľ len v angličtine. Ovládate ho dotykom a svojím pohybom v teréne. Žiadne akcelerometre ani gyroskopy hru vôbec nezaujímajú.

 

Chem hrať, ako mám začať?

Po prvom zapnutí hry budete vyzvaní k povoleniu prístupu k účtu Google. Následne si vyberiete nejakú peknú hernú prezývku a po krátkej animácii s bežiacim textom informujúcim o tom, čo Ingress je, budete vyzvaní k výberu frakcie.

 
2013-12-26 15.03.06 2013-12-26 15.03.42 2013-12-26 15.03.54 2013-12-26 15.04.52 2013-12-26 15.05.17 2013-12-26 15.05.48

Proces registrácie

 

Ktorú si ale vybrať? Rozhodnutie je definitívne. Ak Vám rozhodovanie neuľahčil „volebný program“ frakcií, oplatí sa zistiť si, či náhodou Vaše mesto nie je ovládané jednou frakciou, napríklad na oficiálnej mape nazvanej Intel. V takom prípade by som volil cestu „hlavou proti múru“ a dal sa k opačnej. Dôvodov je niekoľko:

  • Je to zaujímavejšie.
  • Budete mať radosť, keď sa Vám začne dariť búrať dielo druhej strany
  • Viac možností hry a rýchlejšie dosiahnutie vyššej úrovne
  • Je to náročnejšie, výzva

Väčšina dôvodov hovorí samých za seba, no dôvod „viac možností“ rozviniem. Ak by ste sa pridali k frakcii, ktorá ovláda celé mesto, mali by ste to síce ľahšie, no daňou by bolo veľmi pomalé získavanie AP (Action Points – skúseností) a tým aj pomalý postup k ďalším úrovniam. Body totiž získavate najmä za búranie cudzích portálov, stavanie svojich a ich spájanie. A ak už je všetko Vaše a pospájané, nie je kde získať body a uviaznete na mŕtvom bode.

V prípade nie úplnej nadvlády jednej strany či druhej strany je otázkou len, či chcete hrať hru s ľahkosťou, alebo máte radi výzvy. Pri vyrovnaných silách je to úplne jedno. Vybrať si môžete či už podľa filozofie frakcií, podľa toho, kde hrajú Vaši priatelia, alebo aj podľa toho, ktorá farba sa Vám viac páči.

Po výbere frakcie sa ocitnete v hre, kde budete pomocou pár úvodných obrazoviek oboznámení s tým, ako hrať. Ďalej silno odporúčam otvoriť menu kliknutím na tlačitdlo [OPS], prekliknúť sa na kartu missions a všetky ich spraviť. Určite sa tým zodpovie množstvo Vašich otázok, ktoré po spustení hry museli nevyhnutne prísť. Najmä Vám však bude zodpovedaná otázka „A čo mám teraz akože robiť?“.

 

Jednoduchšie to je s komunitou

[column size=one_half position=first ]

Ak zrovna nie ste vlk samotár, po chvíli hrania prídete na to, že sa človek celkom nabehá, ak hrá sám. Okrem toho, je to tímová hra, kde sa spolupráca vyžaduje, keďže aj keď ste už v najvyššej úrovni, Ingress umožňuje postaviť portál maximálne úrovne 5 z možných 8. To kvôli obmedzeniam v počte rezonátorov, ktorými môžete portál osadiť. Takže už priamo Ingress Vás tlačí k tomu hrať tímovo a spájať svoje sily.

O začiatkoch ani nehovoriac. Nie je nad to, keď Vám skúsenejší hráč poradí čo a ako, rôzne finty a vychytávky. Taktiež Vám môže pripraviť pôdu na rýchle získanie bodov tým, že vystrieľa nepriateľské portály a tie neutrálne Vám nechá osadiť a poprepájať. Okrem toho Vám môže darovať kľúče od portálov, ktorých pri intenzívnom linkovaní nikdy nie je dosť.

[/column]
[column size=one_half position=last ]subojfrakcii
Výber frakcie je dôležitý. Ak si vyberiete zle, nemusíte si kvalitne zahrať

[/column]

Nehanbite sa, ak nejakého skúsenejšieho hráča uvidíte, ako v hernom chate (v hernom slangu comm) píše veci, ktorým nerozumiete, oslovte ho! Je veľmi pravdepodobné že sa Vás ujme a možno Vás aj začlení do nejakej, už existujúcej komunity.

Takéto komunity vznikajú takmer v každom meste, alebo oblasti a dohadujú sa spolu pomocou uzavretej skupiny na Facebooku, alebo pravdepodobnejšie ich nájdete ako komunitu na Google+, prípadne ako hromadný hangout, kde Vás musí niekto pridať. Preto: pýtajte sa, hľadajte, skúšajte, googlujte.

Okrem pomoci v hre sa Vám možno podarí nájsť ľudí pre hru naozaj zapálených, ktorí okrem hrania aj radi posedia pri pivku (v krčme, pri ktorej majú pravdepodobne postavený portál). Nie je výnimočným javom ani nájsť skupinu ľudí, ktorí sa aj na Vianoce naskladajú do auta a vyberú sa 150 kilometrov do domovského mesta jedného nepriateľa mu zničiť jeho dielo len preto, že im rozbil portál, ktorý „pestovali“ na odznáčik vytrvalosti. Áno v hre sú aj odznaky za rôzne úspechy, no zrejme ich budete poznať skôr pod názvom badge alebo achievement.

 
ingresshrame1020

Záverom

[column size=one_half position=first ]

Ingress je zaujímavá multiplayer online hra, vďaka ktorej nachodíte, nabeháte alebo nabicyklujete desiatky kilometrov po svojom okolí. Vediete v nej (virtuálnu) vojnu proti svojmu nepriateľovi a je len na Vás, na ktorú stranu sa pridáte a kto bude Váš nepriateľ. Dej sa neustále vyvíja a je pripravované množstvo minihier, udalostí a doplnkového materiálu. Ide o naozaj prepracovanú rozšírenú realitu, ktorá Vás dokáže úplne pohltiť.

Okrem toho že ponúkne odreagovanie a dá sa hrať aj cestou zo školy, alebo z práce, mnohých možno prinúti k pohybu, ku ktorému by sa inak nedonútili. Ingress dokonca v štatistikách ponúka merač prejdenej vzdialenosti, no ráta sa len pohyb peši.

Ďalším pozitívom je z môjho pohľadu príležitosť na stretávanie nových zaujímavých ľudí, a nikdy neviete, kedy sa Vám zaujímavé známosti zídu.

V dnešnom uponáhľanom svete si pravdepodobne ani nevšimnete množstvo pamiatok a zaujímavostí vo Vašom meste, nakoľko väčšina sa len ponáhľa z miesta na miesto a pozerá iba pod nohy. Vďaka Ingress som sa dozvedel o existencii nejedného takého zaujímavého objektu v mojom okolí.

Nevýhodou je však už spomínaná spotreba batérie, keďže Ingress pre svoj chod potrebuje spracovávať náročnú grafiku, GPS a mobilné dáta. To všetko dokopy Vám od jari do jesene spraví z Vášho zariadenia celkom výkonný ohrievač rúk. Vysoká spotreba energie ide aj ruku v ruke s nemožnosťou nastaviť si úroveň grafiky.

Nevýhoda je tu však ešte jedna, ale to platí u každej dobrej hry. Keď Ingress prepadnete, stane sa z neho kvalitný žrút času. Veľký pozor je potrebné dávať aj pri šoférovaní, keďže niektorí ľudia hrajú Ingress z auta. Takže: Pozerajte sa na cestu, nie na mobil! To isté platí aj pre cyklistov a pre peších. Samému sa mi podarilo pri večernej „prechádzke“ cez park v spoločnosti Ingress naraziť do stromu a verte, nie je to nič príjemné.

[/column][column size=one_half position=last ][toggler title=“Slovníček pojmov“ ]

  • Anomaly: Anomália. Minihra. Trvá zvyčajne niekoľko dní. Vtedy sa obe frakcie snažia získať čo najviac MU. Frakcia čo vyhrá dostane ako odmenu kódy (Passcodes).
  • AP = Action Points: Body získané za hru. Obdoba XP = Experience z RPG hier.
  • Burnout: Vyhorenie portálu. Štandardne k nemu dojde po 4 hackoch realizovaných za menej ako 4 hodiny. Počet možných hackov za 4 hodiny sa dá zvýšiť Modom Multihack
  • Burster: Zbraň. Útočí sa pomocou nej na nepriateľské portály. 1 výstrel stojí 1 burster a určité množstvo XM. Funguje na princípe vysielania energetických XM vĺn. Výstrel je všesmerový.
  • Cooldown: Doba na schladnutie portálu po jeho hacknutí. Štandardne 5 minút, dá sa znížiť Modom Heat Sink
  • Deploy: Pridanie rezonátoru k portálu
  • Enlightened: Frakcia snažiaca sa o zmenu, Osvietení. V hernom slangu sa príslušníkom Enlightened hovorí aj žaby
  • Field: Pole. Oblasť s kontrolou myšlienok. Vzniká uzavretím trojuholníka pomocov Linkov. Veľkosť sa meria v MU
  • Hack: Spôsob získavanie Items = predmetov používaných v hre
  • Key: Kľúč. Predmet potrebný pri linkovaní portálov. Pomocou kľúča sa dá taktiež portál dobíjať na diaľku
  • Link: Spojenie dvoch portálov. Čím väčšia vzdialenosť, tým musí byť portál silnejší (silnejšie rezonátory)
  • Mod: Modifikácia portálu. Vylepšuje jeho vlastnosti.
  • MU = Mind Units: Body získané za vytváranie polí. Pripisujú sa celej frakcii
  • Portál: Základný prvok hry, miesto na mape, zvyčajne nejaká stavba, street art, socha, náboženský symbol
  • Resistance: Konzervatívna frakcia, hnutie odporu. V hernom slangu sa príslušníkom Resistance hovorí aj šmolkovia
  • Rezonátor: Kondenzátor energie, používa sa na napájanie portálu. 8 úrovní rezonátorov L1-L8
  • Scanner: Android klient hry Ingress, Ingress aplikácia
  • Upgrade: Vymenenie rezonátoru na portáli za lepší
  • XM = Exotic Matter: Záhadná hmota, energia.

[/toggler]
[/column]

Ingress je dostupný na Google play úplne zdarma a otravovať Vás nebudú ani žiadne reklamy a dokonca ani in-app nákupy. Prečo by aj keď Niantic Labs patria pod Google?

Ak Vás Ingress zaujal, neváhajte a určite ho aspoň vyskúšajte. Vaša frakcia Vás potrebuje.

[app]com.nianticproject.ingress[/app]

Layout článku: Lukáš Zachar