Aktuálny šéf (CEO) kalifornského jabĺčka (Apple) Tim Cook prehovoril zopár slov o súčasnej situácii na trhu s mobilnými zariadeniami pre Bloomberg Businessweek. Spomenuli sa nízko-nákladové trendy z Číny, niečo-to padlo aj o Nokii či Microsofte a nezabudlo sa ani na čoraz viac populárny operačný systém Android.
Ako si pravdepodobne viacerí z Vás všimli, v bežnom obchode s elektronikou dostane zákazník na výber predovšetkým z dvoch druhov smartfónov/tabletov. Vybrať si tak môže zo zariadení s Android-om alebo s operačným systémom iOS. Zakiaľ čo prvý systém nájdeme v pomerne širokej škále produktov od viacerých výrobcov, ten druhý stráži pod prísnym dohľadom gigant Apple a poskytuje ho len tomu, kto si zakúpi iPhone, iPad alebo iPod. Veľkou výhodou oboch hráčov je však obrovský náskok pred konkurenciou, či už aktuálnou alebo budúcou, ktorý im nahráva do karát najmä počtom dostupných aplikácií, resp. aj ich exkluzivitou.
Súčasný trh s mobilnými zariadeniami pozostáva z dvoch významných častí – jednu časť tvoria spoločnosti, poskytujúce nízko-nákladove a dostupné produkty, a druhú zase spoločnosti, poskytujúce produkty s vysokou hodnotou a poriadne mastnou cenou. „Na trhu je segment, ktorý chce kvalitné produkty, a ja chcem o takýchto zákazníkov bojovať ako šialenec.“ poznamenal Tim Cook,
Keď padla v rozhovore na Tim-a Cook-a otázka ohľadne nízko-nákladových výrobcov, zareagoval „Deje sa to na každom trhu, ako som si všimol. Deje sa to v každej spotrebiteľskej elektronike, od kamier cez PC až po tablety a smartfóny. Nenapadne ma žiadny trh so spotrebiteľským tovarom, kde by sa niečo podobné nedialo.“
„Veľkú časť trhu tvorí vždy odpad.
My tam však nepatríme„
Tim Cook
Na trhu existujú dva nebezpečné trendy pre Apple – neustály rast operačného systému Android a znižovanie cien. Podľa informácií od IDC poháňa dominujúci Android až cez 80% smartfónov po celom svete, čo je skutočne obrovské číslo, a približne dve-tretiny tabletov.
Šéf Apple zároveň spomenul jeden veľký problém Android-u: fragmentáciu. Aj keď vytvorí a vypustí Google najnovšiu verziu do obehu medzi majiteľov Android zariadení, nemajú k nej prístup úplne všetci, pretože trh ponúka produkty s týmto operačným systémom od viacerých výrobcov (Samsung, LG, Huawei, HTC, Sony atď.). V praxi to znamená, že ak si chce napríklad majiteľ smartfónu Galaxy S4 od Samsung-u aktualizovať svoj systém na najnovšiu verziu, bude si musieť počkať, až kórejsky výrobca prispôsobí túto novú verziu pre svoje zariadenia (druhá, komplikovanejšia možnosť je inštalácia tzv. „custom“ ROMky). Výnimkou sú smartfóny a tablety s logom Nexus (k ich vývoju a produkcii prikladá ruku Google). Tie dostávajú aktualizácie takmer okamžite po jej oficiálnom uvoľnení. Počet Nexus zariadení je však v pomere s Android zariadeniami od iných výrobcov, v obehu medzi užívateľmi, malý.
Výrazne nebezpečie ale predstavujú i čínske spoločnosti, ktoré ponúkajú na trhu alternatívne smartfóny s dobrými špecifikáciami za výrazne nižšie ceny ako etablované značky s globálnym rozsahom (Apple, HTC, Samsung, LG atď.).
Názorný príklad je čínsky výrobca Xiaomi. Ten dokonca nedávno posilnil svoje personálne zastúpenie o človeka s veľkými skúsenosťami (Hugo Barra) nadobudnutými počas svojho pôsobenia v Google. Práca H. Barra je v Xiaomi jasná, má rozšíriť predaj a služby tohto mladého výrobcu do celého sveta.
„Všetci sa snažia adoptovať stratégiu Apple“
Tim Cook
Tim Cook zareagoval taktiež na nedávne odkúpenie výroby mobilných telefónov a niektorých služieb Nokie Microsoft-om. Podľa jeho slov tak ide viacerým velikánom na trhu o prepojenie hardvéru so softvérom. Nemôžeme zabúdať ani na akvizíciu Google, kde si internetový gigant privlastnil americkú spoločnosť Motorola, zaoberajúcou sa telekomunikačnými technológiami.
Inovovať alebo zomrieť?
Podľa Tim-a Cook-a môže za neúspech fínskej Nokie najmä dôvod, že nestíhali držať krok s konkurenciou. Zabudli na inovácie a to ich priviedlo do situácie, v ktorej sa zrazu ocitli. Ešte pred vstupom Apple na trh s mobilnými telefónmi (iPhone – 2007) patrila obrovská časť trhového podielu práve fínskemu výrobcovi. Staršie ročníky si určite spomínajú na časy, kedy malo 90% kamošov v rukách mobilný telefón so značkou Nokia.
Príchod prvého iPhone celú situáciu na trhu ale zmenil. Novinka s logom nahryznutého jabĺčka určila trend a štýl budúcim generáciám inteligentných telefónov. Kto z výrobcov nestíhal inovovať, nestíhal vytvárať ani dostatočný profit na zaistenie svojej budúcnosti.
Zdroj: businessweek.com via theverge.com Foto: appadvice.com