Skúsili by ste hádať, ktorý model auta je v Európe aktuálne najpredávanejší? Ak by ste hádali Teslu Model Y, ktorý sa medzi najpopulárnejšie vozidlá v regióne zaradil dávnejšie, boli by ste ďaleko od pravdy. V skutočnosti totiž obľúbený kúsok od Tesly zaznamenal výrazný pokles, a to o 26 percent. Nie, po novom Európania znovu preferujú spaľováky.
Hovoria tak dáta analytickej spoločnosti JATO a Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), na ktoré upozornil server TECHBYTE.sk. Ich výsledné zistenia vychádzajú z pozorovaní, ktoré boli uskutočnené od januára do júna tohto roku.
Celkovo sa v sledovanom období na území Európy predalo 6 847 842 osobných áut, čo je v medziročnom porovnaní nárast iba o 4,4 percenta. V rovnakom období minulého roku sa teda predalo 6 559 213 vozidiel.
Podľa JATO sú toto čísla, ktoré sú ďaleko od úrovne registrovanej pred pandémiou koronavírusu, a to vraj kvôli komplikovanejšiemu trhovému prostrediu, ako aj prísnym emisným predpisom a rastúcim cenám. Toto tvrdenie potvrdzuje aj ACEA, ktorá dodáva, že za minulým obdobím sme pozadu asi o 18 percent.
Elektromobilom sa darilo, no menej
Podiel čisto elektrických vozidiel medziročne stúpol o 2 percentá. V prvej polovici roka sa naprieč regiónom podarilo predať 949 981 elektromobilov, čím sa ich podiel navýšil na 13,9 percenta. Podľa metodiky, ktorú aplikovala ACEA, je skutočný podiel elektrického pohonu na úrovni 12,5 percenta. Vyšší má byť len vtedy, ak sa do vzorca zahrnie aj Island, Nórsko, Švajčiarsko a Veľká Británia. Vtedy má skutočne dosahovať necelých 14 percent.
Elektromobily na starom kontinente síce zaznamenali medziročný nárast, no tempo rastu bolo o čosi pomalšie, než bol celkový vzostup trhu.
A ktorý elektromobil je najobľúbenejší? Hoci vykázal 26-percentný medziročný pokles, stále je ním Tesla Model Y. Predalo sa ho totiž 101 181 kusov. Elon Musk si z poklesu zrejme ťažkú hlavu nerobí, keďže na druhom mieste skončil Tesla Model 3, ktorého sa predalo 58 400 kusov, čo predstavuje nárast o 37 percent.
Možno si ale všimnúť aj rastúceho vplyvu čínskych automobiliek. Tie si v prvej polovici 2024 na území Európy zaregistrovali až 70 000 elektromobilov. Pri pohľade na celkový počet registrovaných vozidiel sa to nemusí zdať ako veľké číslo, no v skutočnosti ide o 26-percentný medziročný skok.
Je otázne, ako sa bude Číňanom dariť v druhej polovici roku, keďže Európska únia (EÚ) nedávno zaviedla mimoriadne vysoké clá na dovoz čínskych elektromobilov.
Najväčší úspech má Volkswagen
V rámci trhu ako jednotného celku sa najviac darilo nemeckému Volkswagenu, ktorému sa v sledovanom období podarilo predať 706 265 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 2 percentá. Na druhom mieste skončila Toyota so 482 275 predanými kusmi a medziročným nárastom o 16 percent. Bronzovú medailu si na krk nasadilo BMW, ktoré predalo 397 688 áut a zabezpečilo si tak medziročný rast o 13 percent.
Slabý výkon podala napríklad Audi, ktorá zaznamenala medziročný pokles o 8 percent. Veľmi dobre sa však nedarilo ani americkému Fordu, ktorý vykázal pokles o 17 percent. Tesla zase klesla o 13 percent.
Ktoré modely sa predávali najviac?
V tomto bode sa môžeme presunúť asi k tomu najdôležitejšiemu, a síce rebríčku najpredávanejších vozidiel. Zo všetkých modelov sa najviac darilo Dacii Sandero, ktorej sa predalo až 143 596 kusov (nárast o 16 percent). Na druhom mieste skončil Volkswagen Golf so 126 993 kusmi (nárast o 43 percent). Bronzovú medailu si na krk nasadil Renault Clio, ktorého sa predalo 114 623 kusov (nárast o 15 percent).
- Dacia Sandero (143 596 ks)
- Volkswagen Golf (126 993 ks)
- Renault Clio (114 623 ks)
- Volkswagen T-Roc (111 381 ks)
- Peugeot 208 (107 097 ks)
- Škoda Octavia (102 945 ks)
- Citroën C3 (102 304 ks)
- Tesla Model Y (101 181 ks)
- Toyota Yarus Cross (99 694 ks)
- Toyota Yaris (93 576 ks)