Úvod Elektromobilita Chcú Slováci elektromobil? Nové dáta ukázali hrozivú realitu

Chcú Slováci elektromobil? Nové dáta ukázali hrozivú realitu

Predaj elektromobilov na Slovensku stagnuje. Hlboko zaostávame nielen za priemerom EÚ, ale aj za našimi susedmi.

5

Nie je žiadnym tajomstvom, že elektromobilom sa na Slovensku ktovieako nedarí. Stále tu máme voči elektrickému pohonu akúsi skepsu, ktorú nie a nie zbúrať. Z určitého hľadiska sa však dá pochopiť. Elektrický pohon je v porovnaní so spaľovacím motorom stále celkom drahý, čo v kombinácii s nízkou priemernou mzdou rozhodne nie je výhoda, informoval TECHBYTE.

Tento faktor, spolu s mnohými ďalšími, je dôvodom, prečo máme na Slovensku najmenej novo registrovaných bezemisných vozidiel spomedzi všetkých členských štátov Európskej únie (EÚ), píše server oPeniazoch.sk. Konkrétne to vyplýva z dát Inštitútu pre stratégie a analýzy (ISA), ktorý funguje pod záštitou Úradu vlády SR.

Slovensko je hlboko pod priemerom

Analýza údajov zozbieraných medzi rokmi 2017 až 2022 ukázala, že na území EÚ stúpol podiel novoregistrovaných osobných áut s nulovými emisiami v priemere o 11 percentuálnych bodov. Údaje vykázané Slovenskom sú výrazne nižšie. U nás počet registrovaných bezemisných áut stúpol len o 2 percentuálne body.

Asi veľmi neprekvapí, že v rámci EÚ je lídrom v oblasti elektromobility Švédsko, kde mali v roku 2022 bezemisné vozidlá až tretinový podiel na celkovom počte novoregistrovaných osobných vozidiel. Za Švédskom nasledovali Holandsko a Dánsko.

Susedia sú na tom lepšie

Priemer EÚ, čo sa týka podielu vozidiel s nulovými emisiami na celkovom počte novoregistrovaných áut, v roku 2022 dosahoval 12,1 percenta, pričom v roku 2017 to bolo len 0,7 percenta. Výrazne nad priemerom je susedné Rakúsko, kde si bezemisné autá na novo registrovanom vozovom parku pripísali podiel až 15,9 percenta, konkrétne v roku 2022.

Pokiaľ ide o ostatných susedov, v Maďarsku podiel bezemisných áut stúpol z 0,6 percenta v roku 2017 na 4,2 percenta v roku 2022. V Poľsku sa vyšplhal na 2,7 percenta. Lepšie je na tom dokonca aj Česko, kde ich podiel dosiahol 2,1 percenta. A Slovensko? Tu nedosahuje ani 2 percentá (1,9 percenta).

Elektromobil
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Zmeny sú nutné

Je zrejmé, že na náš trh bude v súvislosti s elektromobilitou vyvíjaný čoraz väčší nátlak, nakoľko už v roku 2035 má nadobudnúť účinnosť nová legislatíva EÚ, ktorá zakáže predaj nových vozidiel produkujúcich emisie. Povolený teda bude už len predaj elektromobilov, prípadne vozidiel s iným typom bezemisného pohonu. V hre majú byť stále napríklad aj tzv. e-palivá.

Dôvodom pre vznik tohto zákona boli (a sú) predovšetkým alarmujúce hodnoty prezentované klimatológmi. Otepľovanie globálnej klímy naberá závratné tempo, pričom práve osobná doprava je jedným z najväčších producentov škodlivých emisií, ktoré spôsobujú toto otepľovanie. V roku 2022 vyprodukovali osobné autá 13 percent všetkých emisií oxidu uhličitého v rámci EÚ. Doprava ako celok si potom pripisuje podiel až 26 percent.

Bezemisný pohon sa ukazuje byť vhodným a efektívnym riešením. Priemerné emisie oxidu uhličitého z novo registrovaných osobných vozidiel v EÚ totiž v sledovanom období (2017 až 2022) klesli o 23,2 percenta, konkrétne na necelých 110 gramov na kilometer.

Nulové stimuly

Ako bolo spomenuté, elektromobilom sa na Slovensku nedarí z viacerých dôvodov. Veľký podiel na vine má vláda, ktorej nastavenie bezemisnému pohonu poskytuje de facto nulové výhody. Napríklad v Česku majú vozidlá s ekologickejším pohonom zvýhodnené ceny diaľničných známok, pričom majitelia elektromobilov za ne neplatia nič. Na Slovensku sú ceny diaľničných známok pre všetkých rovnaké, bez ohľadu na typ pohonu.

Nabíjanie elektromobilu
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Rovnako nepomáha ani zmienená nižšia priemerná mzda, z akej si môže kúpu nového elektromobilu dovoliť len málokto. Samozrejme, to sa spriada s možnými komplikáciami aj pri nasledovnej údržbe. Ako sme vás informovali v samostatnom článku na tomto odkaze, elektromobily majú v priemere vyššie nielen obstarávacie ceny, ale aj náklady na prípadné opravy.

Napokon ešte možno zmieniť slabo rozvinutú nabíjaciu infraštruktúru. Je pravda, že počet nabíjacích staníc na našom území stúpa, no nestúpa dostatočným tempom.