Úvod Elektromobilita Zlaté tankovanie: Ani nechcite vedieť, koľko na Slovensku chcú za najdrahšie nabíjanie

Zlaté tankovanie: Ani nechcite vedieť, koľko na Slovensku chcú za najdrahšie nabíjanie

Nabíjať elektromobil nemusí byť vždy ekonomickejšie ako tankovanie.

7
Zdroj: Tesla Model S (FOTO Al Abut / flickr.com)/Getty Images/Pixabay

Prevádzka elektromobilov bolo akési synonymum k lacnejším nákladom za kilometer jazdy. Neskúsený človek by si možno povedal, že to tak musí byť. Predsa len, elektrina a benzín sa nedajú cenovo porovnať. Ako však vyplýva z cenníkov niektorých prevádzkovateľov verejných nabíjačiek, dá. A vôbec to nie je ružové, píše server TECHBYTE.

Pri vozidlách s benzínovým alebo naftovým motorom je matematika nákladov za pohonné hmoty jednoduchá. Pozriete si cenník čerpacích staníc, ktoré sa zväčša veľmi nelíšia a viete, na čom ste. Elektromobily to majú inak. Musíte počítať s tým, kedy nabíjate doma a kedy zas na verejných nabíjačkách. Ceny sa líšia dramaticky až do momentu, kedy môže byť prevádzka elektromobilu výrazne drahšia než pri klasických vozidlách.

Porovnanie nabíjania elektromobilu z domácej siete a najdrahšej verejnej siete poukazuje na to, čo mnohí tušia. Ak nemáte dom, elektromobil nemusí byť to pravé orechové. Hlavne teda, keď sa pozriete, koľko stojí 1 km jazdy auta na naftu.

Sieť Ionity
Zdroj: ABB

Záleží na tom, kde nabíjate

Ako server Elektrickevozy poznamenal, všetko spočíva v tom, kde sa rozhodnete nabíjať. Rozptyl výslednej ceny je totiž obrovský. Pre modelový výpočet redakcia vybrala veľmi populárny čistokrvný elektromobil Tesla Model Y Long Range so 75 kWh batériou. Výrobca uvádza, že na jedno nabitie prejde 533 kilometrov (WLTP), no testy zo skutočného života poukazujú skôr na 435 kilometrov.

Ionity cenník
Cena za 1 kWh na nabíjačke Ionity bez paušálu. Zdroj: Ionity

Najdrahšou a relatívne častou nabíjačkou naprieč Európou, je Ionity, kde nabitie 1 kWh energie bez paušálu stojí 0,79 €. To znamená, že z 0% na 100% vás to bude stáť 59,25 €. Ak to vydelíme počtom kilometrov, ktoré je elektromobil skutočne schopný prejsť, dostaneme sumu 13,6 centa na 1 kilometer.

Ak by ste ale nabíjali doma, tam je cena za 1 kWh výrazne odlišná. Jednotarifná sadzba dnes kilwatthodinu predáva za približne 15 centov. „Plná“ nádrž elektromobilu by vás tak vyšla na 11,25 € a jeden kilometer na 2,5 centu. Pri dvojtarife dokonca ešte menej.

Ilustr. obr. | Zdroj: © Activ-Michoko / pixabay.com

Nakoniec, bežné vozidlo na naftu, ktoré nepatrí medzi trhače asfaltu, má priemernú spotrebu 5 l/100 km. Pri cene 1,566 € za 1 liter nafty sa pri tankovaní dostávame na sumu 7,8 centa na 1 kilometer jazdy.

Koľko peňazí na 1 kilometer jazdy stojí elektromobil a spaľovák?

  • Ionity (najdrahšia rýchlonabíjačka) – 0,136 €/km
  • Nabíjanie doma (jednotarif) – 0,025 €/km
  • Tankovanie (nafta) – 0,078 €/km

Elektromobil však často nebudete nabíjať len doma. Najmä pri dlhších trasách musíte občas zastaviť aj na verejných nabíjačkách, kde sú ceny, ako môžete vidieť, výrazne vyššie než doma. Výsledná cena za kilometer jazdy elektromobilom tak pláva niekde medzi domácim a verejným nabíjaním.

Tankovanie spaľováku taktiež nemá fixnú cenu. Ceny pohonných hmôt sa v poslednom čase postupne zvyšujú a zatiaľ nejavia tendenciu prestať.