Hoci sú elektromobily podstatnou časťou budúcnosti osobnej dopravy nielen v Európe, stále sa nájde kopa takých, ktorí na ne nemajú pekného slova. Najčastejšie sú elektromobily kritizované kvôli batérii, teda jej dojazdu, výdrži a degradácie. Nie vždy je však táto kritika na mieste, o čom nás na svojom Instagrame presvedčil Kristián Kratochvíl, hrdý majiteľ elektromobilu Tesla Model X.
Ako píše server TECHBYTE.sk, Kristián na svojom elektromobile často absolvuje dlhé cesty po Európe. Elektromobil tak nepriamo podrobil viacerým záťažovým testom A ako sa zdá, vozidlo obstálo na jednotku.
Tesla zažiarila, batéria stratila minimum kapacity
Kristián nedávno na Instagram zavesil príspevok, v ktorom uvádza, že jeho Model X má najazdených už 400 000 km. Už len toto číslo dokazuje, že batérie aj starších elektromobilov dokážu mať poriadnu výdrž a netreba ich po pár desiatkach tisícov km hádzať do koša.
Ešte pozoruhodnejšia je však štatistika týkajúca sa degradácie. Kristián v komentári pod príspevkom uvádza, že batéria stratila z pôvodnej kapacity len 12 %. Ide o priam famózny výsledok, a to nielen kvôli tomu, že vydržala na 400 00 km, ale aj kvôli jej veku. Kristiánov Model X bol totiž vyrobený ešte v roku 2018, čo znamená, že má približne 5 rokov.
O to prekvapivejšie je ešte zistenie, že Kristián k batérii nechoval zrovna šetrný prístup. Cestoval na dlhé trasy, pričom vo väčšine prípadov využíval rýchle nabíjačky. Tie síce dokážu nabiť vozidlo do pár minút, no pýtajú si za to daň na životnosti batérie. Aj napriek tomu si však batéria v Kristiánovom Modeli X dokázala udržať takmer 90 % pôvodnej kapacity.
Pre Teslu je Kristiánov príspevok veľkou pochvalou a palcom hore. Nie každá automobilka produkujúca elektrické vozidlá sa môže pochváliť takto skvelým výsledkom. Možno pritom očakávať, že vďaka ďalším investíciám do výskumu a vývoja sa Tesle podarí získať ešte efektívnejšie batérie, pri ktorých už nebude degradácia batérie hlavnou obavou, ale len jedným z mnoha vedľajších efektov opotrebenia.
Revolúcia na obzore
Nie je to však len Tesla, ktorá prispieva k vývoju špičkových batérií. Približne v polovici júla sme ťa prostredníctvom nášho webu informovali o novom type akumulátora, ktorý do svojich vozidiel začína montovať čínska automobilka NIO. Konkrétne ide o tzv. solid-state akumulátor s pevným elektrolytom, ktorý bude v porovnaní so staršími typmi podstatne ľahší, efektívnejší a trvácnejší.
Nová 150 kWh batéria spoločnosti NIO vraj dosahuje hmotnosť len 575 kg, čo je len o 20 kg viac, než koľko vážia 100 kWh používané v súčasných elektromobiloch NIO. Dojazd už zodpovedá rastu kapacity – predĺžiť by sa mal zhruba o polovicu.