Zdá sa, že plug-iny hybridy (PHEV), ktoré sú dnes pomerne obľúbenou voľbou aj u nás na Slovensku, to budú mať v blízkej budúcnosti o čosi ťažšie. Európska únia totiž uvažuje o kľúčovej zmene, ktorá môže citeľne skomplikovať ich predaj či prevádzku a zároveň posilniť expanziu plne elektrických vozidiel. Samozrejme, záležitosť je úzko spätá s emisiami CO2.
Konkrétne sa má zmeniť systém výpočtu emisií, aby lepšie odrážal realitu, píše portál Autocar. Aktuálny systém má viaceré nedostatky, ktoré plug-in hybridom takpovediac napomáhajú. V skutočnosti vraj môže byť množstvo vypúšťaných emisií, ktoré sa meria v gramoch na kilometer (g/km), vyššie hneď niekoľkonásobne.
Podľa nových regulácií EÚ6e sa do roku 2027 majú oficiálne hodnoty emisií všetkých PHEV vozidiel zvýšiť viac ako dvojnásobne. Dôvodom má byť rázne zvýšenie „faktora užitočnosti“ (UF), čo je číslo, ktoré bruselskí byrokrati používajú na zmiešanie údajov o emisiách CO2 z jazdy v režime ICE (vnútorný spaľovací motor) a režime EV (elektrické vozidlo) do jednej kombinovanej hodnoty.
Emisie porastú raketovým tempom
Podľa Autocar sa v roku 2025 bude hodnota UF pohybovať okolo 800, v roku 2027 až okolo 4 000 a viac. Inými slovami, očakáva sa, že ak má konkrétny aktuálny plug-in hybrid emisnú hodnotu 50 g/km, v roku 2027 to bude až 125 g/km. Táto zmena sa bez akýchkoľvek pochýb odrazí na vyšších daniach, emisných poplatkoch a iných nákladoch.
Jednou z možností, akou môžu výrobcovia PHEV proti tejto zmene bojovať, je použitie väčšieho akumulátora na predĺženie bezemisného dojazdu a súčasné zmenšenie objemu spaľovacieho motora. Podľa niektorých odhadov by však v takomto prípade musela kapacita batérie dosahovať 30 až 40 kWh, čím by sa až priveľmi približovali k plne elektrickým vozidlám.
Plug-in hybridy ako brzda elektromobility?
Samozrejme, plány o navýšení UF sa stali súčasťou búrlivej diskusie medzi ekologickými lobistami, výrobcami automobilov a reprezentantov EÚ. A niet sa čo čudovať, keďže podľa emisných predpisov EÚ7 sa má priemerný emisný limit CO2 do roku 2030 znížiť na úroveň 42 g/km.
Poniektoré ekologicky orientované subjekty, ako je napríklad organizácia Transport and Environment, ďalej vystúpili s tvrdeniami, že kvôli plug-in hybridom sa v minulom roku na pôde Európy predalo o až 600 tisíc elektromobilov menej.
Plug-in hybridy pri prechode priemyslu zo spaľovacích motorov na elektromotory plnia úlohu akéhosi medzistupňa. Nové regulácie výkonných orgánov EÚ však môžu tento medzistupeň výrazne naštrbiť a dotlačiť tak priemysel k tomu, aby ešte viac tlačil na šírenie elektromobilov.
Ilustr. obrázok – zdroj: Rathaphon Nanthapreecha (Pexels)/úprava redakcie