Podvodníci využívajú falošnú webovú stránku veľmi podobnú Slovenskej pošte s cieľom presvedčiť predávajúceho, že ide o bezpečný spôsob predaja tovaru. Podvodníci oslovujú adresátov na stránkach, kde sa ponúka kúpa či predaj rozličného tovaru, a pošta má údajne overiť údaje o platobnej karte na zrealizovanie transakcie, informovala inštitúcia formou tlačovej správy.
Ide však o podvod, pretože Slovenská pošta nikdy nepýta peniaze ani nesprostredkúva pripísanie peňazí na účet prostredníctvom e-mailov. Adresátov takýchto falošných správ preto vyzýva k ostražitosti, aby kontrolovali odosielaciu adresu a na podozrivé maily nereagovali. Vizuály falošných emailov a SMS správ sú zverejnené aj na webovej stránke Slovenskej pošty.
Rovnaký dizajn, no s chybami
Najnovší typ podvodu funguje takto: podvodník na portáloch, ktoré sprostredkúvajú kúpa či predaj tovaru, osloví predávajúceho, že má záujem o jeho produkt. Najskôr sa tvári ako reálny záujemca a následne si vyžiada zaslať tovar poštou s tým, že uhradí kúpnu cenu na účet. Pošle link na falošnú stránku pošty, ktorá sa podobá oficiálnemu webu pošty, pričom niektoré brandové prvky chýbajú, sú na nej rôzne gramatické chyby.
Všetky presmerovania na skutočnú stránku pošty však fungujú. Ak predávajúci súhlasí s týmto spôsobom platby, podvodník mu oznámi, že zaplatil za tovar aj doručenie a pošle ďalší link, ktorý ho presmeruje na zahraničnú stránku, kde má predávajúci kliknúť na tlačidlo “Prijať” a následne zadať všetky údaje z platobnej karty.
Trestné oznámenie
Slovenská pošta podala orgánom činným v trestnom konaní trestné oznámenie na neznámeho páchateľa a nabáda občanov k ostražitosti. Vyzýva ich dôkladne si preveriť, odkiaľ je email zaslaný. Pochybná adresa phishingových e-mailov totiž jasne napovedá, že ide o podvod. V prípade, že klienti na tieto podvodné emaily už zareagovali a uhradili požadovanú sumu, čím im bola spôsobená škoda, odporúčame im obrátiť sa na orgány činné v trestnom konaní.
Slovenská pošta pripomína, že nikdy nežiada úhradu žiadnych poplatkov prostredníctvom e-mailov alebo SMS, ani za colné konanie či DPH, ani nesprostredkúva žiadne platby. Klient za zásielku zaplatí buď pri objednávaní tovaru, alebo pri prevzatí zásielky na pošte, kuriérovi alebo v BalíkoBOXe. Rovnako je to aj pri platbe colných poplatkov a dane z pridanej hodnoty – klient ich hradí pri prevzatí zásielky.