Naprieč Slovenskom sa opäť rozbehol podvod, ktorý sa ľudí snaží obrať o ťažko zarobené peniaze. Nedávno sme tu mali emaily napodobňujúce dobré meno spoločnosti Websupport, teraz sa do pozornosti opäť dostáva Slovenská pošta.
„V mene Slovenskej pošty dostávajú adresáti ďalšie podvodné e-maily, ktoré ich vyzývajú na uhradenie poplatku za preclenie zásielky,“ upozorňuje Slovenská pošta.
Aj v tomto prípade má byť súčasťou podvodu zneužitie loga Slovenskej pošty. Klienti by na podobné emaily nemali reagovať. Pošta nikdy nežiada poplatky prostredníctvom e-mailov či SMS, a to ani pri colnom konaní. Tieto poplatky sa platia priamo pri doručení zásielky.
„Okrem toho sa stále objavujú falošné e-maily či SMS správy pod hlavičkou Slovenskej pošty, požadujúce od adresátov úhrady poplatkov za doručenie zásielky. Ak klient akceptuje túto falošnú požiadavku, webový odkaz ho presmeruje rovno na platobnú bránu, kde má zadať údaje zo svoje platobnej karty. Klienti by sa mali mať na pozore, pretože ani v tomto prípade nie je odosielateľom Slovenská pošta,“ upozorňuje inštitúcia.
Ako sa chrániť?
Slovenská pošta pripravila niekoľko základných faktorov, podľa ktorých klienti rozpoznajú či ide o podvod.
- Slovenská pošta nikdy nežiada úhradu žiadnych poplatkov prostredníctvom e-mailov alebo SMS, a to ani za colné konanie.
- Ak klient dostane zásielku z cudziny, pošta ho najskôr písomne vyzve a colné konanie si vybaví sám alebo prostredníctvom pošty na základe splnomocnenia. Pošta elektronicky pýta od klienta iba potrebné podklady potvrdzujúce hodnotu tovaru (výpis z účtu o platbe za tovar, účet z obchodu, detail transakcie) a druh tovaru (objednávka, faktúra, proforma faktúra, snímka z e-shopu). V mene zákazníka podáva elektronické colné vyhlásenie prostredníctvom bezpečného komunikačného kanála na príslušný colný úrad. Colník vydá rozhodnutie s výmerom platieb a prepustí zásielku, Slovenská pošta ju doručí adresátovi. Zákazník tak na jednom mieste uhradí colné poplatky a poplatok za službu zastupovanie v colnom konaní. Colné poplatky odvedie Slovenská pošta Finančnej správe SR.
- Ak adresát dostane podvody (phishingový) email, odporúčame vždy kontrolovať odosielaciu adresu a zároveň nereagovať na podozrivé e-maily a nezadávať žiadne údaje z platobnej karty.
Ak ste na podvod naleteli či už vy alebo niekto zo známych a uhradili požadovanú čiastku, Slovenská pošta odporúča, aby ste sa obrátili na orgány činné v trestnom konaní.