Near Field Communication, v skratke NFC, je rozhodne užitočnou technológiou, ktorá majiteľom inteligentných mobilných telefónov uľahčuje a sprístupňuje niekoľko praktických vecí.
Pomocou NFC vieme rýchlo a jednoducho spojiť so zariadením napríklad bezdrôtové slúchadlá či reproduktor. Ešte prínosnejšie sú pohodlné a okamžité platby v obchodoch prostredníctvom podporovaných terminálov.
Cez NFC je možné prenášať medzi zariadeniami aj objemnejšie súbory a zmyslel majú tiež tzv. NFC značky. Priložením smartfónu k takejto značke sa môžu v okamihu aktivovať rôzne predvolené nastavenia. NFC značku si napríklad umiestníte vo vozidle a priložením smartfónu sa automaticky aktivuje GPS pre navigáciu, zapne sa tichý režim zvonenia a tak podobne.
Napriek mnohým výhodám sa niektorí výrobcovia odhodlali produkovať menej modelov smartfónov s NFC technológiou. NFC čipom disponuje iba necelých 9 percent zariadení od Xiaomi. V prípade Oppo ide iba o 3 percentá. Podobne je na tom aj Alcatel alebo dokonca kórejské LG. Naopak, prémiovejší hráči, ako Apple, Samsung, Huawei alebo Sony, užívateľom ponúkajú čoraz viac smartfónov s NFC.
Vyplýva to z údajov štatistického serveru ScientaMobile, ktorý publikoval technologický web Android Authority.
Xiaomi, Oppo aj Alcatel vyrábajú zariadenia, pri ktorých hrá hlavnú úlohu dobrý pomer medzi cenou a ponúkanou výbavou. Takýmto zariadeniam sa darí aj u nás, ale najviac sa ich predáva aj tak na domácej pôde v Číne a v dynamicky sa rozvíjajúcej Indii.
V týchto krajinách nie je NFC technológia pre užívateľov taká atraktívna. Výrobcovia ju tak obchádzajú, čo im zabezpečí nižšie náklady a tým pádom môžu nastaviť nižšiu konečnú cenu smartfónu pre spotrebiteľov. V tejto triede zariadení je silná konkurencia a aj pár ušetrených dolárov môže rozhodnúť o prípadnom predajnom úspechu.
V Číne a v Indii nie je zvykom platiť za tovary a služby pomocou NFC. Zaužívané sú QR kódy, ktoré smartfónom skenujete a následne vykonáte platbu. Na tento zvyk nakoniec zareagovala aj spoločnosť Google.
Pre indický trh uviedla samostatnú verziu služby Google Pay, ktorá bola až donedávna známa pod označením Tez. Tá pre nadviazanie platobného spojenia využíva práve spomenuté QR kódy, poprípade identifikáciu pomocou ultrazvukových vĺn.
Úbytok zaradení s NFC značky LG zapríčinilo skôr zoštíhlenie portfólia produktov, ktoré v skúmanom období (2015 – 2018) postupne prebehlo. Mobilná divízia LG je v posledných dvoch rokoch stratová.
Údaje štatistov zo ScientaMobile pekne ukazujú, že sú preferencie zákazníkov v jednotlivých častiach sveta jednoducho odlišné. Je pre vás NFC technológia dôležitá, resp. využívate ju v praxi? Dajte nám vedieť v diskusii pod článkom.