Finančná správa od 1.5. požaduje, aby všetky letecké zásielky nad 22 eur preclili elektronicky. Doteraz sa používalo tlačivo JCD, ktoré už samo o sebe (skrátený návod má 50 strán) nebolo celkom jednoduché.
To čo zažil a opísal Peter Cmorej, finančný analytik, je však postavené na hlavu. Celý systém pre elektronické preclenie stál 15 miliónov eur. Pätnásť m i l i ó n o v. Šialená suma, ktorú si na svoj účet pripísala firma Ditec. Očakávali by ste teda, že výsledný produkt bude perfektný, že sa ním budeme môcť chváliť aj za hranicami alebo, že sa nám aspoň zjednoduší život. Nebáť sa niečo objednať mimo EÚ by mala byť v druhej dekáde 21. storočia samozrejmosť. Ako už asi tušíte, opak je pravdou.
Systém, ktorý je navrhnutý tak, aby ste ho nevedeli vyplnilť
V článku, ktorý nešťastný Peter publikoval opisuje niekoľko desiatok chýb, na ktoré narazil pri tom, ako sa snažil. Bol to boj, ktorý by Slováci nemali zažívať, hlavne preto, že tých 15 miliónov patrí nám všetkým. A keď nie 15 miliónov, tak aspoň obstojný produkt, z ktorého môžu ťažiť všetci.
Ste neschopný, nemáte na to
Pri riešení problém a rôznych hlášok, ktoré mu nový elektronický systém servíroval bez milosti a bez akýchkoľvek pomôcok pre riešenie sa Peter ocitol pred stenou. Tou stenou boli pracovníci Finančnej správy. Keď zamieril na najbližšie pracovisko, nezaškolení pracovníci nevedeli ako sa chyby riešia, a tak mu odporučili aby zavolal na Helpdesk. Práve tam sa stretol s aroganciou, ktorá v dnešnej dobe nemá čo hľadať na pozíciách, ktoré obsadili ľudia s prísahou slúžiť bežnému človeku.
Veď si to vypočujte.
Nám v redakcii prišlo celkom zle. Čo vám? Odporúčame taktiež prečítať si celý Peťov článok, naozaj to stojí (ne)stojí za to. Inak, podľa slov prepravnej spoločnosti je vraj úplne prvý, komu sa podarilo precliť zásielku kupovanú mimo EÚ po spustení nového systému. To o niečom svedčí.
No a aby sa nezabudlo a aby sme vedeli, akú prísahu to colníci vlastne skladajú, tu je ich kódex.