Autá už dávno nie sú to, čo kedysi bývali. Stačilo vytiahnuť kľúčik zo zapaľovania a autíčko akoby zomrelo. Ponúkalo len benzín či naftu papajúci agregát, štyri kolesá a ako-tak pohodlné sedačky s volantom. Výrobcovia sa však začali prispôsobovať trhu hladnom po nových technológiách. V tomto smere sa nedá nespomenúť Teslu, ktorá celý tento záujem jedine posilnila. Čo ak nechcete čisto elektrické auto, poprípade čo ak nechcete tak drahé auto? Znie najbezpečnejšie vozidlo vo svojej triede dobre? A čo premakaný interiér až po uši natrieskaný technológiami, ktoré vás svojou sofistikovanosťou prekvapia kilometer po kilometri? Vitajte v modeli XC90, priatelia.
Keď sme začali s testom infotainment systémov rôznych vozidiel tak som si dal za úlohu nájsť to najvymakanejšie pre niekoho, kto má technológie skutočne rád. Chcel som na vlastnej koži zistiť či autá prešli z jednoduchých strojov na „smartfóny na kolesách.“ Pri novej XC90 mám pocit, že som to konečne zistil a nebojte sa, nie je to v tom zlom zmysle slova.
TIP: Prečítajte si, čo si o Volvo XC90 myslia experti z Podkapotou.sk
Švédsky výrobca je dobre známy tým, že dbá na bezpečnosť. Aj preto je ich novinka vyzbrojená všelijakými možnými systémami, ktoré sú navrhnuté špeciálne tak, aby vás ochránili. Mali by ste vidieť manuál, je to pekný masaker. V našom teste sa ale zameriame na technologické aspekty tohto auta, teda niečo, čo mnohí pri kúpe podceňujú. Aby bol náš test okorenený aj štipkou športovosti a radosti zo šoférovania, na test sme si vypýtali verziu R-Design so športovou karosériou, kolesami a interiérom. Otestovali sme teda to najlepšie zo všetkých aspektov novej XC90. No ale dosť už omáčok, poďme na to.
ŠPECIFIKÁCIA – takmer TO NAJLEPŠIE, ČO VOLVO PONÚKA
Do rúk sa nám dostala verzia T6 AWD Polestar, teda štvorkolka, ktorá prešla menšími úpravami, aby zo svojho dvojlitrového motora dostala všetko, čo sa dá. V praxi to znamenalo, že sa z 320 koňového auta razom stalo 334 koňové. Nenechajte sa však oklamať relatívne malým nárastom koní, motor bol upravený tak, aby bol pružnejší aj pri nižších otáčkach, čo bolo citeľné či už v meste, mimo mesta alebo na diaľnici. Napríklad pri zaradení sa späť po navštívení pumpy. Priemernú spotrebu výrobca uvádza na 8 litrov, my sme namerali približne 9 litrov na 100 km, čo vôbec nie je zlé. Jeho 8-stupňová automatická prevodovka pracovala spoľahlivo a vždy bola v prevodovom stupni, v ktorom mala byť. Vzhľadom na to, že išlo o športovú verziu XC90 motor vytáčala aj do vyšších otáčok, dokonca aj pri režime Comfort. Pri zemi sa držala len v režime Eco, ktorý sme popravde dlho netestovali.
DIZAJN – KRÁSAVEC S ČRTAMI AGRESIVITY
Prvý dojem je nepochybne dôležitý a Volvo XC90 v tomto nesklame. Hneď na prvý pohľad budí viac pozornosti, než drvivá väčšina iných áut. Svedčili o tom zvedavé pohľady na parkoviskách či v meste. Ak hľadáte „otáčač hláv,“ odporúčame verziu R-Design, ktorá pôsobí agresívnejšie a športovejšie, než klasická verzia XC90. V porovnaní s poslednou generáciou sa toho zmenilo veľa, zároveň však Volvo zachovalo tie najhlavnejšie prvky, vďaka ktorým viete, že ide o ich legendárne SUV. Prednú stranu zdobia úplne nové, ostré svetlomety, ktoré sú vymodelované tak, aby pripomínali Thorove kladivo. Volvo už len kvôli tomuto malému ale zaujímavému prvku u mňa získalo veľké plus. Keď sa lepšie zahľadíte na tradičné logo automobilky, zistíte, že je v ňom ukrytá jedna zo štyroch kamier.
Zmeny sa však nedotkli len exteriéru. Volvo zmenilo takmer všetko. Ide prakticky o nové auto, ktoré svojimi črtami pripomína úspešnú minulosť, ktorá definovala to, čo dnes spoločnosť ponúka. Vo výbave nechýbajú vychytávky, ako automatické parkovanie, prevencia kolízií a heads-up displej, ktorý je naozaj vydarený. To som však načal len tú najvrchnejšiu vrstvu výbavy, pod ktorou ich je oveľa, oveľa viac. Jedno je však jasné. Starý model pri tejto novinke vyzerá a správa sa doslova primitívne.
Na prvý pohľad si hneď všimnete, že ide o enormné auto. Ak si ale myslíte, že šoférovanie Volva musí byť nuda, kľudne naskočte dovnútra a ohromí vás prepracovanosť, sofistikovanosť a zmysel pre detail, ktorý nepozná hraníc.
Cítil som sa ako v Ikei – v tom dobrom zmysle slova
Veľké zmeny sa dotkli aj vnútra XC90 2016. Volvo sa detailami, materiálmi a kvalitou spracovania vyšvihlo do luxusnej kategórie. Koža, drevo, poprípade karbón, kryštálové sklo (bez srandy) spolu vytvárajú miesto, kam sa tešíte. Pôsobí elegantne, zároveň prevzdušnene a čisto. Švédsky minimalizmus je presne to, čo potrebujú mnohé modely áut. Nečakajte nudné plasty, ani vŕzgajúce súčiastky. Volvo XC90 je postavený ako tank a radosť budete mať z každého jedného detailu.
INFOTAINMENT – SRDCE V PODOBE SYSTÉMU SENSUS
Prístrojovej doske dominuje obrovský, 9-palcový tablet orientovaný vertikálne. Vďaka softvéru, ktorý Volvo použil sa v ňom v žiadnom prípade nestratíte. Výrobca to docielil vďaka používateľskému rozhraniu, ktoré pripomína asi každý tablet. Namiesto jednotlivých aplikácií ikonky reprezentujú funkcie alebo nastavenia, ktoré môžete ovládať jednoduchým dotykom. Keď už sme pri dotyku, ten je konečne responzívny. Nejde však len o kadejaký displej. Volvo ho vybavil infračervenou vrstvou, ktorá sníma teplotu prstu, resp. čohokoľvek, čím sa ho snažíte ovládať. Vďaka tomu dokáže zaregistrovať dotyk nie len bruškom prsta, ale aj nechtom či dokonca rukavicou. Ja som to vzhľadom na teplé počasie vyskúšal len krátko, pri bežnom používaní by mi bolo príliš teplo. Perfektné prevedenie, ktoré má reálne využitie. Presne takto si predstavujeme využitie moderných technológií.
Veľký displej znamená veľké krásne prostredie, v ktorom sa nestratíte, ba dokonca, na ktoré si zvyknete až príliš rýchlo. Prepínanie medzi jednotlivými obrazovkami je podobne jednoduché a intuitívne ako na telefóne. Veľkosť zobrazovacej jednotky využijete napríklad pri navigácii, ktorá sa zobrazí samozrejme na výšku, vďaka čomu vidíte čo je pred vami do väčšej vzdialenosti.
To ale nie je všetko, XC90 je vybavený štyrmi kamerami, ktoré snímajú auto zo všetkých štyroch strán. Šikovný softvér potom obraz zošije do jedného 360-stupňového záberu, vďaka čomu máte okamžite prehľad o tom, čo sa deje okolo auta. Práve túto funkciu obdivovalo najviac ľudí, ktorým sme XC90 ukázali a niet sa čomu čudovať, Volvo to zvládlo naozaj krásne.
Novinka od Volva okrem kamier disponuje aj niekoľkými senzormi. Niektoré z nich sú navrhnuté tak, aby vás ochraňovali, napríklad pri adaptívnom tempomate, iné zas skenovaním dopravných značiek skúmajú, ako rýchlo by malo auto cestovať. Celkovo som sa pri šoférovaní ešte popravde necítil bezpečnejšie. Prispievajú k tomu všetky faktory či už jednoduchá a ľahká manévrovateľnosť, displeje, ktoré vás nerušia, ba naopak, chránia či spomínané technologické riešenia navrhnuté špeciálne tak, aby ochránili vás a vašu rodinu či známych. Je to krásny pocit, keď sedíte za volantom a popremýšľate na tom, že auto je ako váš psík, ktorý je schopný vás ochrániť za každú cenu. Presne také je nové Volvo XC90.
Najvýraznejšie je to pri šoférovaní v meste, kde auto nedovolí, aby ste nabúrali do auta pred vami, keď pri zápche náhle zastane. Automatické brzdenie, ktoré má byť v autách štandardom do šiestich rokov je pri Volve štandardom už teraz. Rovnaký systém platí napríklad pri chodcoch, ktorí sa rozhodnú vbehnúť rovno pred auto. Kamery vozidla dokážu rozoznať či už chodcov alebo cyklistov, na ktorých potom patrične dávajú pozor.
Zaujímali ma aj inteligentné funkcie, ktoré by ste mohli využiť v reálnom svete bez väčšej námahy. Nie je nič horšie, ako nutnosť preťukať sa desiatkami nastavení, len aby ste v rýchlosti, napríklad automaticky zaparkovali. Práve parkovanie má Volvo XC90 vyriešené naozaj úžasne. Na displeji stačí ťuknúť na tlačidlo „Zaparkovať“ a pohnúť sa pomaly smerom vpred. Auto automaticky skenuje dostupné miesto. Ak je presvedčené, že sa do priestoru zmestí, upozorní vás pípnutím (inak asi najpríjemnejším pípnutím spomedzi všetkých nami testovaných áut) a vyzve vás na niektorú z akcií. Môžete si vybrať z pozdĺžneho alebo paralelného zaparkovania. Vozidlo si potom prepočíta či potrebuje ísť dopredu alebo môže začať cúvať. Keď vám oznámi, že je pripravené cúvať, vy len zaradíte spiatočku a necháte ho „odtočiť“ si to. Veľmi svižne sa potom ocitnete perfektne zaparkovaní, bez nutnosti takmer čokoľvek spraviť. Z toho, ako dobre a jednoducho to funguje som nebol nadšený len ja ale aj všetci tí, ktorým som túto funkciu ukazoval. Klobúk dole, Volvo!
PREPOJENIE S TELEFÓNOM
Komunikácia s telefónom je v prípade XC90 veľmi jednoduchá a opäť zdôrazňujem, intuitívna, čo je pri systéme v aute veľmi dôležité. Auto síce ponúka Apple CarPlay, my sme si s Android telefónom poradili po svojom – cez Bluetooth. Síce sme nezažili mirroring aplikácií na veľký displej, čo by bolo naozaj krásne, kontakty, SMS správy či prehrávanie hudby cez Spotify však nebol žiaden problém.
Zaujímavosťou je ale to, že pri úplne poslednom dni testu, počas cesty do Volva systém úplne zamrzol. Vinu ale skôr pripisujeme Galaxy S7, ktorý sa hneď po zapnutí z nejakého dôvodu nedokázal popasovať s okamžitým pripojením k vozidlu. Kvalita signálu a hovoru bola výborná. Nič iné sme ani nečakali.
Volvo prevádzkuje aj vlastnú aplikáciu, pomocou ktorej je možné ovládať prvky vozidla, ako napríklad zapnúť klimatizáciu, atď. Bohužiaľ, na Slovensku táto funkcionalita zatiaľ dostupná nie je. Automobilka ju k nám prinesie až v roku 2018, to isté platí aj o Volvo On Call, tlačidle, ktoré nájdete pri ovládaní interiérových svetiel.
SENSUS CONNECT
Volvo svoj systém prepojenia so smartfónom nazval Sensus Connect. Celý systém zahŕňa prepojenie cez aux kábel, Bluetooth a Wi-Fi hotspot, ktorý dokáže auto vytvoriť. Z informácií, ktoré sa nám podarilo zistiť vieme, že do Sensus Connect by časom mal podobne, ako pri iných výrobcoch pribudnúť aj Android Auto. Kedy to však bude, zatiaľ nevieme odhadnúť.
KDE JE ZVYŠOK TLAČIDIEL?
Dizajnéri interiéru Volva mali určite veľkú radosť, keď padlo rozhodnutie využiť obrovský displej, do ktorého schovali všetku funkcionalitu. Vďaka tomu sa zbavili všetkých nepotrebných tlačidiel a ostali len tie, ktoré sú nutné zo zákona. Naozaj ich neostalo veľa, o čom svedčí aj to, že svoje vlastné hardvérové tlačidlo, ktoré môžete stlačiť dostala aj priehradka spolujazdca, ktorá sa po jeho stlačení otvorí. Všetko, vrátane klímy (vpredu aj vzadu) sa ovláda cez dotykový displej. Za nás palec hore!
Jazda s Volvo XC90 bola krásna. Auto bolo síce trochu „tvrdšie,“ než napríklad riešenie od iných automobiliek, no za to možno mohli obrovské disky na športovej verzii. Iná verzia sa nám pod ruky nedostala. Snímanie pruhu, v ktorom bolo auto však nebolo na tak dobrej úrovni, ako napríklad v prípade VW Passat, tak či onak stále fungovalo celkom dobre. Na výber máte zo zvukového upozornenia prekročenia stredovej čiary a automatického točenia volantom, ktorý sám prevedie korekciu tak, aby ste z neho nevybočili. Toto sa nám osvedčilo hlavne vtedy, keď sme menili rádiovú stanicu.
Pri navigácii to bolo niečo úplne iné. Okrem toho, že máte k dispozícii veľký displej, máte k dispozícii aj dva menšie. Jeden je priamo pred vami v podobe spomínaného heads-up displeja, druhý je hneď za volantom. Na oba sa premieta to najdôležitejšie, pri heads-up napríklad najbližšia odbočka. Opäť musím povedať, že skupina VW má displej za volantom spracovaný o niečo lepšie, Volvu však toho k dokonalosti veľa nechýba.
Bowers & Wilkins – KONCERT NA KOLESÁCH
Kde začať. Asi jedným slovom. Wow. Takto kvalitné audio v aute som ešte nezažil. Niet sa čomu čudovať, Bowers & Wilkins v XC90 odviedli famóznu prácu. Vozidlo vybavili 19 reproduktormi s celkovým výkonom 1 400 wattov a zosilovačom triedy D. Ich audiosystém vo Volve rozoznáte podľa tweeteru, ktorý je umiestnený pod čelným sklom. Spoločnosť tvrdí, že toto je úplne prvýkrát, čo v aute využili technológiu „tweeter-on-top“ pre čo najčistejšie výšky.
„S technológiou tweeter-on-top“ sa k poslucháčovi dostane oveľa viac signálu pre čo najlepší zážitok,“ vysvetľuje Stuart Nevill, hlavný konštruktér spoločnosti Bowers & Wilkins.
Celková výbava? 1 400 wattový zosilňovač HARMAN triedy D, 7 výškových reproduktorov Nautilus (25 mm), 7 stredových reproduktorov (5 x 100 mm a 2x 80 mm), 4 kužeľovité woofery (200/165 mm) a subwoofer s odvetrávaním (250 mm). Dobré, čo poviete? Volvo tvrdí, že za pomoci nových technológií sa im podarilo dosiahnuť možnosť extrémne nízkych basových tónov až po hranicu 20 Hz. V princípe tak premenili celý interiér auta na jeden veľký subwoofer.
Vo výsledku sme pri pustení koncertu AC/DC ostali v pomykove. Nevedeli sme či to naozaj vychádza z auta alebo prišli expresom zahrať koncert priamo v aute. Naozaj fantastické, odporúčame vyskúšať na vlastných ušiach.
ŠVÉDSKA BEZPEČNOSŤ, TECHNOLÓGIE A DIZAJN V JEDNOM
Čo napísať záverom? Volvo XC90 predstavuje akési znovuzrodenie švédskej automobilky, ktorá len nedávno zmenila majiteľa. Od nového modelu sa budú odvíjať ďalšie autá, v ktorých bude Volvo vylepšovať všetko to, na čo ho ľudia upozornia. Samotný XC90 je však tak kvalitne spracované auto, že hravo môže konkurovať modelom ako Audi Q7. Úplnym právom si vyslúžil označenie luxusný a úplnym právom aj označenie technologický.
Auto predstavuje naozaj krásny príklad toho, ako technológie môžu pomáhať a ako môžu dopĺňať zážitok z jazdy bez toho, aby ste sa cítili tak, že auto nešoférujete vy. S bezpečnosťou na prvom mieste, prevzdušneným interiérom a technológiami nabitou výbavou je Volvo XC90 špičkou vo svojej kategórii. Už len našetriť dosť, aby ste ho mohli mať.