Autá zvykli byť „hlúpe“ stroje. Vložili ste do nich kľúč, pootočili ste ho, spod kapoty zareval motor, odšoférovali ste kam ste potrebovali, zaparkovali ste, odišli ste preč. Ďalší deň ste spravili to isté a tak stále dokola. Autá fungovali len s kľúčom v zapaľovaní a k životu sa prebudili len vtedy, keď sa rozbehol motor. Keď motor nebežal, auto bolo doslova mŕtve. Najnovšie generácie áut však už nie sú tým, čím boli autá kedysi.
Stali sa z nich obrovské počítače na štyroch kolesách. Sú prepojené so svetom a čoraz viac a viac intuitívnejšie. Dokážu sa naučiť tomu, ako šoférujete a dokonca aj opraviť vaše chyby. Vitajte v novom seriáli AndroidPortal.sk, v ktorom sa pozrieme na technologickú výbavu štvorkolesových zázrakov najväčších automobiliek. Pozrieme sa na to, čím všetkým nabili svoje veľké zbrane a čo všetko dokážu aj v spolupráci s našimi inteligentnými telefónmi.
Kde inde začať, ako doma, však? Oslovili sme preto slovenské zastúpenie Škody, ktorá bola natoľko prívetivá, že nám na týždenný test zapožičala model Superb 2.0 vo vyhotovení Laurin&Klement. Ide o model, ktorý je pre IT pozitívnych jedincov, ako napríklad nás, nesmierne zaujímavý. Závod v Mladej Boleslavi doň totiž vložil technológie, ktoré vás nielen ochránia, ale aj spríjemnia celkové cestovanie. Čo všetko vzišlo z takmer domácej pôdy sa môžete dočítať v recenzii nižšie.
Vzhľadom na to, že sa v AndroidPortal.sk v žiadnom prípade nevenujeme recenzii jazdných vlastností, zameriame sa na technologickú výbavu, ktorú sme si počas uplynulých dní vyskúšali. Plnú recenziu spracovali naši kolegovia z Podkapotou.sk.
Predtým, než začneme, si zrekapitulujme aký model sme testovali. V recenzii môžete vidieť Škoda Superb 2015 vo vyhotovení Laurin&Klement s 2.0 TDI motorom (140 kW) a automatickou prevodovkou. Vo vyhotovení s voliteľným príslušenstvom, ktoré bolo do auta nainštalované stojí niečo vyše 43 tisíc eur. Nejde teda o najlacnejšie auto, zároveň však ide o auto, v ktorom môžeme vidieť smer, ktorým sa bude uberať nielen softvérová výbava lacnejších modelov budúcich rokov.
Privítajte Columbus – centrum technológií v SuperB
Technologickým jadrom auta je infotainment systém Columbus, ktorý sa stará o všetky vaše multimediálne túžby. Jeho základ tvorí 8-palcový farebný a dotykový displej s rozlíšením 800×480. Je celkom škoda, že Škoda nevyužila displej s vyšším rozlíšením, no v tomto ohľade sme asi príliš rozmaznaní z najnovších telefónov a tabletov. Displej sa ovládal veľmi príjemne, dotyk však sem-tam neposlúchal tak, ako mal.
NEPREHLIADNITE: Recenzia Škoda Superb 2.0 na Podkapotou.sk
Cez Columbus si môžete nastaviť takmer všetko, čo by ste len chceli. Od svetiel, cez polohu sedačiek či hlas reproduktorov. Nechýba ani možnosť prepojenia so smartfónom, čo je pre nás asi najzaujímavejší aspekt jeho funkcií. Schopnosť prepojenia rozdelíme hneď do dvoch kategórií – na aplikácie priamo od Škoda a aplikácie, ktoré si môžete k autu pripojiť vďaka MirrorLink.
SmartGate – dáta z auta v smartfóne
Škoda sa rozhodla, že majiteľom ich nových modelov (nielen Superb, ale napríklad aj Fabia) umožní sledovať správanie auta aj cez aplikáciu. Dosiahli to vďaka použitiu SmartGate, voliteľnej funkcie, ktorá prostredníctvom WiFi stiahne a zanalyzuje údaje o jazde. Tieto informácie pritom pochádzajú priamo zo systému vozidla. Vďaka tomu môžete získať informácie o prevádzke, nákladoch či ekonomickosti svojho štýlu jazdy. Nechýba samozrejme ani možnosť zdieľať tieto údaje so svojimi blízkymi.
Ak sa zamýšľate nad tým, ako auto dokáže komunikovať cez WiFi, zamýšľate sa veľmi dobre. Telefón stačí pripojiť na sieť SmartGate, ktorú auto vytvorí okamžite po naštartovaní. Po pripojení už môžete spustiť aplikáciu SmartGate, v ktorej uvidíte prehľad všetkých dostupných aplikácií. Dostupné sú tieto aplikácie.
Performance – zaznamenanie údajov, ako napríklad otáčky, preťaženie či stlačenie plynového pedála. Nechýba samozrejme ani možnosť nahrávania jazdy.
G-Meter – zobrazenie aktuálneho preťaženia, ako aj rýchlosti, otáčok, či prevodového stupňa, v ktorom momentálne auto je.
MFA Pro – možnosť vytvoriť si vlastnú palubnú dosku. Zvoliť si môžete presne to, čo chcete vidieť. Dostupných máte až 40 ukazateľov (rýchlosť, stlačenie plynového pedála či dátum ďalšieho servisu).
Motorsound – ak vás nebaví zvuk motora, máte možnosť ho nahradiť za športovejšiu verziu. Na výber sú hneď tri typy zvukov, ktoré kopírujú aktuálne otáčky.
Ak by ste si v aute chceli prehrať filmy či pozrieť obrázky, stačí len pripojiť 2 SD karty, poprípade jednu microSD kartu. Spraviť tak môžete pomocou zariadenia ukrytého v priehradke na mieste spolujazdca. To ale nie je všetko. Táto zázračná skrinka vám umožní využiť aj SIM kartu pre dátové pripojenie, ktoré auto využije pre vytvorenie WiFi hotspotu. Šikovné, však?
Všetko sú to spríjemňujúce funkcie, ktoré vám len doplnia celkový zážitok z auta, ktoré je naozaj niečo výnimočné a šoférovať ho bol zážitok. Preháňať sa po slovenských cestách v novom Superb a testovať pritom technológie je určite jeden z highlightov nášho roka.
MirrorLink – dáta z telefónu v aute
MirrorLink funguje, dá sa povedať, opačne ako SmartGate. Namiesto toho, aby sa vám na mobile zobrazili dáta o aute sa v aute zobrazia dáta, ktoré doň posiela telefón. Certifikované aplikácie, ako napríklad Spotify či Sygic tak dokážu „prevziať kontrolu“ nad displejom. Takúto vlastnosť môžete využiť napríklad pri využití navigácie či pohodlnejšiemu ovládaniu hudobného prehrávača.
Má to však aj svoju nevýhodu. MirrorLink aplikácií zas nie je tak veľa (to isté však platí aj pri SmartGate) a – a toto je veľmi podstatné „a“ – telefón k autu musíte pripojiť káblom. Je to teda menej šikovné riešenie, ako pohodlná WiFi sieť, no funkcie sú to príjemné, stačí si len zvyknúť.
A keď už sme pri tom telefóne, preň je v aute špeciálna vanička, ktorá je umiestnená hneď pod ovládacími prvkami klimatizácie. Nie je to len taká obyčajná vanička. Vybavená je totiž špeciálnou anténou, ktorá zosilní signál a tak ho budete chytať aj tam, kde by ste ho len so samotným telefónom nechytili. Prepojenie kontaktov a telefonovanie cez systém handsfree je už samozrejmosťou.
Technológie pre bezpečnejšiu a pohodlnejšiu jazdu
Mňa, ako fanúšika technológií, však zaujalo aj ďalšie IT vybavenie, ktoré toho s telefónom síce nemá veľa spoločného, no je naozaj vyšperkované. Vyzdvihnúť môžem napríklad adaptívny tempomat, ktorý spríjemní brzdenie do obce, nasledovanie auta pred vami a potom následnú akceleráciu. Stačí, aby ste mali tempomat nastavený napríklad na 95 km/h a držali sa za nejakým autom. Keď pribrzdil šofér predo mnou, automaticky pribrzdilo aj auto. Keď naopak akceleroval, to isté verne kopíroval aj Superb, až do nastavenej rýchlosti.
Zaujímavé je aj parkovanie. Superb totiž disponuje parkovacím systémom, ktorý dokáže automaticky zaparkovať paralelne. V praxi to vyzeralo asi tak, že si auto samo našlo dosť veľkú medzeru, do ktorej by sa zmestilo. Potom sa do nej približne na šesť manévrov doslova vtesnalo. Jediné, čo som musel robiť bolo preraďovanie medzi spiatočkou a „Drive“. Finálny výsledok? Asi 50cm vpredu a 50cm vzadu. #notbad!
Ako neskúseného testera áut ma takisto veľmi milo prekvapilo LED svetielko zabudované do spätného zrkadla pre upozornenie na auto či iný objekt v mŕtvom bode. Rozsvietilo sa hneď vtedy, keď senzory spozorovali blížiace sa auto, ktoré ma chcelo obehnúť. Nemôžem povedať, že by som ho pri šoférovaní výsostne potreboval, je to však ďalšia hračka, ktorá len umocnila celý pocit zo šoférovania novinky z Mladej Boleslavi.
Testovaný model mal aj príplatovkú funkciu „Lane Assist,“ ktorá auto dokáže udržať v jazdnom pruhu. Spolu s adaptívnym tempomatom to miestami pôsobilo tak, že si skutočne môžem vyložiť nohy na palubnú dosku a v pokoji si prečítať správy. Takto sa auto správa približne 10 sekúnd, no potom už Superb začína šoféra vyzývať, aby prevzal kontrolu nad autom. Ak tak nespravíte, zaznie zvuková výstraha a potom celú funkciu auto jednoducho vypne. Škoda sa tak zrejme zbavuje prípadnej zodpovednosti za spôsobené škody, čo je pochopiteľné. Tak či tak je to príjemné spestrenie, hlavne ak chvíľkovo stratíte plnú koncentráciu. Stalo sa mi to napríklad pri prepínaní rádio staníc.
Keď už som pri tej hudbe. Superb je vybavený hudobným systémom od Canton. Nie nadarmo získal prezývku „koncertná sieň na kolesách.“ Zvuk, ktorý z auta vychádza je priam impozantný. O zážitok z hudby sa totiž stará hneď dvanásť reproduktorov a samostatný zosilovač, ktorý je namontovaný pod sedadlom šoféra.
Celkový výkon zostavy je 610 watov, pričom samotný výrobca tvrdí, že spomedzi jeho priamej konkurencie ponúka najlepšie riešenie.
Čo hovorím na celkovú jazdu? Nemôžem povedať, že by som bol extra zbehnutý v testovaní áut, zároveň si však myslím, že auto by malo spraviť dojem aj na bežného človeka. Koniec koncov, základný model začína na niečo vyše 20 000 eur a to je už prijateľnejšia čiastka, než spomínaných 43 tisíc. Superb je a vždy aj bol limuzínou a jeho nová verzia, ktorá je o niečo dlhšia a širšia, sa tak aj zákonite správa. Potešil ma športový režim, v ktorom je auto o niečo tvrdšie, aj keď zo začiatku som mal problém to rozoznať. Čo som však rozoznal bolo správanie motora, ktorý sa stal živším a reagoval okamžite. Pri komfortnom režime trvá aj 2-3 sekundy, kým sa mu uráči zdvihnúť otáčky, no to je asi jeho cieľom.
Čo dodať na koniec? Asi len to, že som bol veľmi smutný, keď som auto musel vrátiť späť do servisu, odkiaľ nám ho požičali. Krásny dizajn, ktorý mimochodom navrhol Slovák, pohodlná jazda a hlavne TOP technologické vybavenie, ktoré ma jednoznačne prekvapilo vo mne zanechali pocit, ktorý som z auta nemal veľmi dávno.
Za zapožičanie ďakujeme Škoda Slovensko, ako aj príjemnému personálu Danubia Service. Za zabezpečenie smartfónu pre testovanie ďakujeme spoločnosti Samsung.