Nabúranie sa do áut je relatívne nový fenomén, ktorý straší vodičov po celom svete. Ani sa im nečudujeme, stačí chvíľa a na ceste môžu vyhasnúť ďalšie životy. Moderné autá už nefungujú tak, ako tie staršie. Mechanické spojenie jednotlivých komponentov nahradila elektronika a okrem toho sa najnovšie modely pripájajú aj na internet.
Pre majiteľov to znamená, že síce majú k dispozícii najnovšie výdobytky modernej techniky, no zároveň sa vystavujú zatiaľ malému, no predsa len nejakému riziku hacknutia ich štvorkolesového tátoša. Na zraniteľnosť popísanú nižšie upozornil web Tech Worm.
Nedávne testy výskumníkov preukázali, že hackeri majú možnosť nabúrať sa do automobilov tak, aby získali kontrolu nad riadením, plynom či brzdami. Najnovší výskum však poukázal na ešte zákernejšiu zraniteľnosť.
Vypnutie airbagov cez USB
Výskumníci z Budapešti, Levente Buttyán a András Dzijj z CrySyS Lab, dokázali, aké jednoduché je znefunkčnenie bezpečnostného systému airbagov v najmodernejších autách. Výskumníci pre svoju demonštráciu využili Audi TT, ktoré vyrába automobilka Volkswagen. Zároveň však zdôraznili, že podobne sa dajú hacknúť aj automobily od ďalších výrobcov.
Aby zraniteľnosť fungovala, hackeri musia buď upraviť diagnostické zariadenie mechanika, alebo do auta namontovať infikované USB, pomocou ktorého budú potom na diaľku prevádzkovať rôzne útoky. Hack je tak sofistikovaný, že znefunkčnenie systému airbagov mechanik nikdy nezistí. Počas diagnostiky sa auto bude správať tak, ako by bolo všetko v absolútnom poriadku. Realita však bude úplne iná.
Za zraniteľnosť nemôže VW
Na vine má byť softvér tretích strán a teda samotný VW s tým nemá nič spoločné. Pomocou upraveného diagnostického zariadenia alebo infikovaného USB sa potom hackeri môžu dostať prakticky ku všetkému, k čomu má prístup aj mechanik.