Výsledky analýzy Ericsson Mobility Report, ktorú pravidelne publikuje spoločnosť Ericsson, ukázali meniace sa preferencie internetových používateľov, ale aj výrazné zvýšenie objemu videoobsahu preneseného v rámci mobilných sietí.
Analytici Ericssonu očakávajú, že podiel videa na celkovej spotrebe dát v mobilných sieťach ročne porastie o 55 %, pričom do roku 2020 bude 60 % všetkých mobilných dát reprezentovať práve videoobsah. Celkový objem preneseného videa by v roku 2020 mal dosiahnuť takmer 20 exabajtov mesačne čo je trinásťkrát viac ako v roku 2014 (exabajt je číslo s osemnástimi nulami, alebo aj milión terabajtov). Pre ilustráciu, objem tlačených dát v Kongresovej knižnici vo Washingtone by podľa odhadov mal mať veľkosť približne 10 terabajtov. Do 20 exabajtov by sa tak vošlo približne 2 milióny takýchto knižníc.
Tento trend je badateľný už aj v našich podmienkach. Video je dnes už neoddeliteľnou súčasťou online priestoru – či už hovoríme zábave, spravodajstve, reklame alebo trebárs sociálnych sieťach. „Aj Slováci sledujú online video, čoraz viac. Veľká časť majiteľov smartfónov si video pozrie aspoň raz za týždeň. Sledovanie online videoobsahu patrí spolu s emailom a sociálnymi sieťami k hlavným online aktivitám,“ hovorí Marián Bezák prezident Ericsson Slovakia.
Jedným z dôvodov, prečo sledujeme viac videa sú aj stále dokonalejšie smartfóny a tablety s dostatočne veľkými obrazovkami, lepším rozlíšením a kvalitnejším obrazom. „Zariadenia a služby, ktoré umožňujú bezproblémové sledovanie videoobsahu sú u nás stále dostupnejšie. Okrem toho sa neustále zlepšuje mobilné pokrytie či rýchlosti a kapacity sietí, ako aj technológie umožňujúce jednoduchú kompresiu videa. To všetko je solídny základ ďalšieho nárastu sledovania videa v mobilných zariadeniach,“ konštatuje Marián Bezák.
Rastu objemu videoobsahu výrazne prispieva trend streamovania videa, podporovaný hlavnými hráčmi v tejto oblasti ako YouTube či Netflix, ktorý sa budúci rok chystá aj na Slovensko.
Správa Ericsson Mobility Report ďalej predpovedá pokles podielu dátovej prevádzky generovanej webovými prehliadačmi. Očakáva sa, že do piatich rokov klesne z minuloročných 10 percent na polovicu, teda 5 percent. Tento pokles sa očakáva práve kvôli strmému rastu dátovej prevádzky v kategórii videa. Spotrebiteľské preferencie sa tak od webových prehliadačov posúvajú viac k mobilným aplikáciám.