3D tlačiarne sa v poslednom čase rozmohli a sú ich v podstate všade. Či už ide o malé tlačiarne využívajúce plast, alebo obrovské profesionálne zariadenia. Hranice tejto technológie sa posúvajú stále ďalej. Najnovšie sa firme Divergent Microfactories podarilo vytlačiť automobil, respektíve niektoré jeho časti, a to vrátane špeciálnej konštrukcie, ktorá je o 90 % ľahšia ako v prípade klasických áut.
Najprv si však niečo povedzme o samotnom superaute Blade. Je naozaj zaujímavé, keďže váži iba 630 kg. Vďaka benzínovému motoru s výkonom 700 koní tak dokáže zrýchliť z 0 na 100 za necelé dve sekundy.
Konštrukcia auta je vytlačená. Skladá sa z častí z kovovej zliatiny, ktoré sú spojené uhlíkovými trubicami. Hmotnosť prepájaných častí je vraj až o 90% ľahšia, vďaka čomu výrazne schudlo aj celé auto.
Spoločnosti nejde o výrobu áut
Súčasný šéf firmy Kevin Czinger však objasnil, že mu nejde o výrobu áut. Miesto toho sa snaží znížiť ceny na ich vývoj či malovýrobu. V podstate chce licencovať konštrukciu dielov pre kostru, ktorá sa dá vytlačiť. Tým umožní rôznym spoločnostiam a startupom, aby začali vyrábať vlastné modely.
Šlo by o menšiu revolúciu, pretože konečne nebude malovýroba áut iba výsadou obrovských spoločností s miliardovými prostriedkami.
Nepríjemné otázky
Je však otázkou, či bude konštrukcia vytlačená pomocou 3D tlačiarne dostatočne pevná. Nie je totiž problém vyrobiť ľahkú konštrukciu, problém je prejsť cez crash testy a vyrobiť bezpečné auto.
Navyše, vytlačený je iba podvozok, volant a pár ďalších dielov. Väčšina súčiastok sa zatiaľ vyrába ‚starým‘ spôsobom. Otázne teda tiež je, o koľko 3D tlač zlacní vývoj a malovýrobu áut.
Už o pár rokov sa však na cestách objavia autonómne autá bez vodičov. Nehodovosť na cestách sa zníži na minimum a ľahké – a menej pevné – konštrukcie dostanú zelenú. Potom sa technológia 3D tlače rozhodne vyplatí.