Poznáte to určite všetci. Výpredaje pred Vianocami sa po novom roku zvykli ukľudniť, no počas posledných pár rokov to už veľmi neplatí. S výhodnými ponukami sa často stretnete aj v januári a dokonca aj vo februári. Ako to len tí predajcovia robia? Nový prieskum zistil, že všetko nie je na kostolnom poriadku, vinné majú byť aj najväčšie eshopy.

Na problém s klamaním zákazníkov upozornil server TREND, ktorý citoval zistenia firmy Karsa Technologies, špecializujúcou sa na prieskum trhu. Analýza slovenského trhu poodkryla celkom šokujúce zistenia, na ktoré sme už niekoľkokrát upozornili aj my. Predajcovia totiž opakovane zlacňujú rovnaký tovar. Ak sa pýtate, ako to je možné, odpoveďou nemôže byť nič iné, ako umelé zdražovanie.

Metodika

Spoločnosť monitorovala ceny elektrospotrebičov a mobilných zariadení u ôsmich eshopov v období od októbra 2014 po dobu štyroch mesiacov. Aj napriek tomu, že o situácii s umelým zdražovaním a následným vytvorením akcie sme vedeli, nepredpokladali sme, že sa jedná až o tak rozšírený problém.

Nafúknuť a potom zlacniť

Zo zozbieraných dát a teda zo žiadnej zaujatosti vyplynulo, že obchody po Vianociach uplatnili skutočnú zľavu v priemere len pri 11,5% ponúkaných produktoch. „Ako skutočná zľava je v analýze považovaná hodnota, ktorá bola v januári o viac ako päť percent nižšia než všetky ceny v sledovanom období,“ cituje firmu server TREND.

Až pri deviatich percentách tovarov došlo k opakovanej zľave, keď produktom najskôr umelo zvýšili cenu a následne ich zlacnili. V prípade 49 percent produktov nedošlo v sledovanom období k zníženiu ceny. Rovnako však nedošlo ani k zvýšeniu cien, vďaka čomu sledovaný tovar kúpite za rovnakú, resp. o niečo nižšiu cenu, než pred Vianocami.

Ceny neklesajú pri fotoaparátoch, kamerách a počítačoch

Podľa analýzy spoločnosti Karsa Technologies vysvitlo, že predajcovia dlhodobo obzvlášť nemenia ceny fotoaparátov, kamier a dokonca aj počítačov. Aj napriek uvedenej zľave je cena rovnaká v prípade viac ako 60 percent produktov, v prípade počítačov je to dokonca 74 percent.

Opakované zlacnenie najčastejšie u telefónov

„Ruka v ruke so skutočnými zľavami však ide tiež takzvané opakované zlacnenie, keď predajca pred Vianocami umelo zvýši cenu ponúkaného artiklu, a po Vianociach prezentuje prepad na pôvodnú cenovú hladinu ako zľavu,“ vysvetľuje Michal Ježek, generálny riaditeľ Karsa Technologies. Podľa Ježeka sú bohužiaľ takéto praktiky častejšie, než skutočná zľava.

Vinní sú aj veľkí hráči

Takáto manipulácia s cenami nie je cudzia ani najväčším internetovým obchodom. Umelé akcie si pri 8% vytvoril obchod Hej.sk, až 9% výrobkov umelo zlacnil obchod Datart, zatiaľ čo Okay až 12%. Analýza však odhalila, že Okay aj napriek vysokému percentu umelých zliav ponúkol suverénne najviac skutočných zliav – až 57%.

Zdroj: TREND
Zdroj: TREND

Na vine má byť kurz eura a českej koruny k doláru

Serveru TREND sa podarilo získať stanovisko PR managera obchodu Okay, Ondřeja Pešáka. Ten vo svojom tvrdení uvádza, že takmer každý deň musia preceniť tisíce položiek tovaru, pričom na svedomí to má kurz eura či českej koruny k doláru. Zároveň odmieta obvinenie z toho, že by sa jednalo o obchodnú taktiku alebo zlý úmysel.

Upozorníš na podozrivé zľavy? Pomstíme sa právnikmi

Len nedávno sme informovali o situácii v obchode Shark, ktorý podozrivo ponúkal a stále ponúka nový telefón Lenovo S90 v zľave aj napriek tomu, že jeho MOC (odporúčaná maloobchodná cena) je je cena, ktorú už Shark ponúka v akcii. Akonáhle AndroidPortal.sk publikoval článok, ktorý na to upozornil, obchod sa vyhrozil právnymi krokmi. Na vine malo byť kazenie dobrého mena. Na druhej strane, po publikovaní článku ohľadom podozrivej zľavy v obchode Alza.sk sme dostali profesionálnejšiu odpoveď, v ktorej nám obchod situáciu ozrejmil aj bez nutnosti pripomenutia legálnej pomsty.

Ako sa vyhnúť nafúknutým cenám?

Nie je nič lepšie, než porovnanie cien na porovnávačoch, ktorých je na Slovensku neúrekom. Známejšími sú Heureka.sk, či Pricemania.sk. Pozrieť si tam môžete nie len najnižšiu cenu, ale aj vývoj cien, ktorý poodhalí, či sa cena zvýšila a následne znížila. Nakoniec nám, ako spotrebiteľom neostáva nič iné, len mať oči na stopkách.