Digitalizácia a modernizácia sveta vplýva ako na nás, tak aj na naše ratolesti. Odborníci sa však zhodujú, že sprístupnenie inteligentného mobilného telefónu či tabletu nemusí mať na deti vždy iba pozitívny účinok.
Izolácia od skutočného života a okolia môže totiž v niektorých prípadoch zabrzdiť vývoj dôležitých zmyslov. Preto je veľmi podstatné, aby rodičia poznali ten správny čas, kedy je používanie výdobytkov súčasnej doby pre ich potomkov ideálne.
Počkajte aspoň do dvoch rokov
Pokiaľ vaše dieťa nedovŕšilo aspoň 2 roky, mobilné zariadenia mu zatiaľ neukazujte a ani nepožičiavajte. Kvalitný psychický aj fyzický vývoj vyžaduje neustály kontakt s okolitým prostredím.
„Deti, ktoré sú mladšie ako dva roky, sa najlepšie učia zo skúseností a interakcií v reálnom svete, každá minúta strávená pred zariadením so zobrazovacou jednotkou je minútou, kedy vaše dieťa nerealizuje prieskum sveta a nepoužíva jeho zmysly, čo je extrémne dôležité v ich vývojovom procese,“ prezradil Dr. Carolyn Jaynes z Leapfrog Enterprises.
Doktor popri negatívnemu vplyvu pripomína i niekoľko výhod, najmä ak hovoríme o digitálnom obsahu (tzv. aplikácie) so zameraním na učenie.
„Veľa detí je vo veku troch rokov aktívnych v používaní médií a taktiež im môžu elektronické média s edukačným obsahom prinášať úžitok. Tento obsah využíva stratégie, ktoré sú založené na opakujúcej sa idey, prezentácii obrázkov a prehrávaní zvukov, ktoré zachytávajú pozornosť.“
[googleplay url=“https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pmqsoftware.game.childrencardssk“]
[googleplay url=“https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.pmq.game.abecedask“]
[googleplay url=“https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pmqsoftware.math.numberssk“]
Učenie musí však byť v takom prípade vyvážené s inými, predovšetkým pohybovými aktivitami, aby sa tak predišlo nadváhe.
Stále pod dohľadom
Aj keď už vaše dieťa dovŕši 2 roky, nemali by ste ho podľa slov jedného z odborníkov ešte stále nechávať s mobilným zariadením bez nepretržitého dohľadu, a to až do šiestej alebo dokonca ôsmej triedy na základnej škole. Jeho pozornosť môže veľmi rýchlo upútať nejedna sociálna sieť, kde vedia niektorí dospelí jedinci tráviť i niekoľko hodín denne.
„V prostredí bez dohľadu nedoporučujem zakúpenie smartfónu alebo tabletu dieťaťu, ktoré nedosiahlo aspoň 11 alebo 13 rokov,“ prezradil Jannie Galindo, vedúci inštruktážnej technológie v jednej zo školských štvrtí na Floride.
„Odporúčam, aby deti, ktoré sú staré od 4 do 5 rokov, netrávili sedením so zariadeniami viac ako pol hodinu denne, a deti, ktoré dosiahli 6 či 7 rokov, zase viac ako hodinu.“
J. Galindo pripomína, že čas záleží aj od danej aktivity. Pokiaľ ide o klasické hranie virtuálnej hry, strávená doba by mala byť tomu adekvátne prispôsobená. V takom prípade odporúča stredoškolákom netráviť pred displejom viac ako dve hodiny denne.
„Pokiaľ študent na strednej škole používa zariadenie ako produktívny nástroj, odporúčaný čas môže byť samozrejme väčší.“
Pýtajte sa ich, čo sa naučili
Ak poskytne ratolesti smartfón či tablet na vzdelávanie prostredníctvom edukačných aplikácií, vždy sa opýtajte, čo ich nové naučila. Eliminujete tým izoláciu, ktorá vzniká pri dlhšom používaní mobilných elektronických produktov.
Taktiež by nemal každý zodpovedný rodič zabúdať na tzv. ‚rodičovskú ochranu‘, pokiaľ je teda taká možnosť k dispozícii. Vyhnete sa tým nevhodnému obsahu a zároveň i vyplývajúcim negatívnym vplyvom na správny vývoj.
Zvážte alternatívu
Inteligentný mobilný telefón dokáže byť veľmi užitočným pomocníkom nie len pri učení a zabezpečovaní priameho kontaktu, ale aj na neustály dohľad nad aktuálnou pozíciou dieťaťa.
Na spotrebiteľskom trhu však existuje množstvo pomerne jednoduchých alternatív, ako napríklad lokátor na zápästia – FiLIP 2, ktorý môže v kombinácii s klasickým telefónom eliminovať nadmerné trávenie času pred displejom multi-funkčného smartfónu s pripojením na internet.