Úvod Novinky PRIESKUM: Slováci ešte stále najčastejšie používajú Nokie, telefóny v drvivej väčšine kupujú...

PRIESKUM: Slováci ešte stále najčastejšie používajú Nokie, telefóny v drvivej väčšine kupujú u operátora

3

Hoci je značka Nokia stále najpoužívanejším telefónom na Slovensku, konkurencia sa už na jednotku dotiahla. Na celej čiare u používateľov telefónov vyhrávajú smartfóny – telefóny s hardvérovou klávesnicou idú do úzadia.

Ľudia kupujú radšej nové telefóny, ako secondhandy a to väčšinou u mobilných operátorov. Zaujímavé štatistiky z prostredia zákazníkov mobilných operátorov prináša O2 v pravidelnej správe O2 Analytics, ktorá vyplýva z U&A Study, ktorú pre O2 spracovala spoločnosť Ipsos.

Prieskum v kocke

  • Jednotkou v mobiloch na Slovensku je stále Nokia (31 %)
  • Medzi telefónmi dominujú smartfóny (63 %)
  • Telefóny z druhej ruky sú na ústupe (iba 18 %)
  • Najčastejšie nakupujú zákazníci v predajni operátora (50 %)
  • Priemerná cena telefónov Slovákov predstavuje 282 eur

 

Najpoužívanejšia je stále Nokia, rastú však konkurenti

Aj v roku 2014 bol najčastejšie používaným telefónom Nokia. Tá ma však roky klesajúcu tendenciu. Kým v roku 2009 telefóny značky Nokia používalo až 53 % ľudí, v roku 2011 klesol podiel značky na 46 % a k dnešnému dňu sa zastavil na 31 %. Pokles na trhu hlási aj značka Sony, ktorej telefóny dnes využíva 14 % ľudí, kým v roku 2009 to ešte bolo 23 %. Naopak rastúcu tendenciu majú telefóny značky Samsung, ktoré dnes využíva až 26 % ľudí (2011: 15 %, 2009: 10 %). Štvrtou najpoužívanejšou značkou je HTC s podielom 9 % (2011: 3 %, 2009: 0 %).

Ak by sa zákazníci rozhodovali pre telefón dnes najčastejšia voľba by padla na Nokiu (43 %). Ľudí zaujal aj Samsung (42 %), Sony (21 %), HTC (18 %), či iPhone (13 %).

 

Dominujú smartfóny

o2-analytics-2Na Slovensku v roku 2014 dominovali smartfóny s dotykovou obrazovkou, ktoré používalo až 63 % trhu. Zvyšok patril klasickým telefónom s hardvérovou klávesnicou (37 %). Ešte v roku 2011 bol tento pomer opačný, smartfóny vlastnilo len 30 % a tzv. feature phones až 70 %.

Hoci by sa mohlo zdať, že Nokia je definitívne históriou, najviac Slovákov stále používa túto značku. Prekvapivé je aj zistenie, že ak by sa pre nový telefón rozhodovali dnes, opäť by siahli po Nokii. Trh sa ale neúprosne posúva ďalej a najväčšiu šancu poraziť dominanciu Nokie má Samsung. O miesto na výslní sa budú chcieť pobiť aj mladé čínske značky. Jedno je isté už teraz, kraľujú nám múdre telefóny, povedal Igor Tóth, marketingový riaditeľ O2 pre rezidenčný segment.

 

Milujeme nové telefóny

o2-analytics-322 % ľudí používa telefón starší ako 2 roky. V tretine prípadov majú zákazníci svoj mobil v rozmedzí jedného až dvoch rokov (32 %). Pomerne početnú skupinu tvoria respondenti, ktorých aktuálny vek telefónu je v rozmedzí 6 až 12 mesiacov (23 %).

Svoj telefón si ako nový kúpilo až 82 % ľudí. Takzvané „secondhandy“ využíva približne 18 %. V minulosti boli staršie telefóny získané od rodinného príslušníka, známeho, alebo kúpené z druhej ruky populárnejšie. V roku 2011 si takto zaobstaralo svoj smartfón 24 % a v roku 2009 23 % ľudí.

 

Pre telefón k operátorovi

Najfrekventovanejším miestom pre kúpu telefónu je predajňa mobilného operátora. Deje sa tak až v polovici prípadov. Slováci však radi využívajú aj eshopy operátorov (5 %), či predajne (9 %) a eshopy (7 %) iných predajcov.

V prípade, že si zákazník kúpil svoje zariadenie od operátora, až v 81 % prípadoch využil dotáciu, alebo bonus operátora. V roku 2011 predstavoval podiel predaných dotovaných telefónov 82 % a v roku 2009 až 85 %.

o2-analytics-4

Slováci vo všeobecnosti radi menia telefóny, drvivá väčšina aspoň raz za dva roky. Ide o pomerne dynamický segment z hľadiska vývoja nových technológií a telefóny tak rýchlejšie starnú. Dôležité je uvedomiť si aj to, že nové telefóny sú dnes v pomere k platom na Slovensku dostupnejšie ako kedysi. Naviac, vďaka bonusom či dotáciám je možné získať špičkové zariadenie za veľmi výhodnú cenu. V O2 sme zvolili systém bonusov, ktoré sú aktuálne najvyššie na trhu a k jednému paušálu je tak možné získať nie jeden, ale hneď dva či tri mobilné telefóny, alebo tablet, uviedol Tóth.

 

Za telefón sme ochotní dať pomerne dosť veľa peňazí

Priemerná cena kúpeného telefónu bola v tomto roku 282 eur. Zákazníci, ktorí kupujú telefón za plnú cenu zaplatili za svoje zariadenie v priemere 396 eur. Priemerná cena telefónu zákazníkov, ktorí sa rozhodli využiť operátorský bonus tvorila 211 eur, čistá cena telefónu po odpočítaní bonusu tvorila pre zákazníka 51 eur.

o2-analytics-5

Najviac zariadení nakupovaných za plné ceny stáli ich majiteľov medzi 100 a 200 eurami (34 %). Druhou najpočetnejšou skupinou boli telefóny v cene od 50 do 100 eur (25 %) a treťou kategória telefónov s cenovkou medzi 200 až 300 eurami (15 %).

Najčastejšiu cenovku medzi zákazníkmi, ktorí využili dotáciou od operátora bola medzi 100 až 200 eurami (28 %), hoci zákazník reálne najčastejšie za telefón zaplatil 1 euro (34 %).

Hoci by sa mohlo zdať, že Slováci neradi dávajú peniaze na telefóny, priemerná cenovka ch telefónov je vo výške 282 eur a ochota minúť eurá na telefón v čase narástla. Smartfón pripojený k internetu ponúka mnohé možnosti využitia a pre zákazníkov sa stáva vysoko personalizovaným zariadením, ktorého hodnotu vnímajú a sú ochotní si za ňu priplatiť. Ak si telefón kupujú u operátora, Slováci ešte stále najradšej nakupujú telefóny za symbolické 1 euro, povedal Tóth.

Zdroj: Tlačová správa