Bez akýchkoľvek problémov sa zmestia do vrecka, majú batériu, ktorá vám vydrží pokojne aj týždeň a konštrukčne sú takmer nezničiteľné. Aj také boli staré Nokie, Ericssony a Motoroly, ktoré, čuduj sa svet, slávia návrat do spoločnosti. Informovala o tom agentúra AFP.
Aj napriek tomu, že sú podľa dnešných štandardov tieto telefóny radené medzi ‚hlúpe,‘ je po nich obrovský dopyt a ich ceny tak raketovo vystrelili smerom nahor a často prekročili hranicu 100€.
„Niektorým ľuďom tá cena nevadí. Máme tu modely za viac než 1000 eur. Cena je tak vysoká, pretože zohnať telefóny, ktorých bolo v minulosti vyrobených len pár kusov nie je jednoduché,“ povedal Djassem Haddad, ktorý vo Francúzsku ešte v roku 2009 otvoril internetový obchod so starožitnými mobilmi.
Starnúca populácia hľadá jednoduchšie telefóny
Pôvodne si myslel, že sa zamerá len na okrajový segment trhu, no po chvíli sa mu obchod poriadne rozbehol a za posledné dva až tri roky predal asi 10 tisíc kusov mobilov, pričom v roku 2013 „to vážne nabralo na otáčkach.“ „Starnúca populácia hľadá jednoduchšie telefóny a iní zas len hľadajú niečo lacnejšie,“ vysvetľuje.
Medzi najpredávanejšie modely patrí Nokia 8210 s malým displejom a plastovými tlačidlami za 59,99€. Ako agentúra ČTK poznamenala, iróniou je, že tento trend sa ujíma hlavne v dobe, keď telekomunikačný priemysel posiela podobné telefóny do recyklačných nádob a ospevuje inteligentné smartfóny ako cestu vpred.
„Je moderné používať retro telefón.“
Podľa Damiena Dounaiho, odborníka na nové technológie z agentúry FaDa, je teraz jednoducho moderné používať retro telefón. „Láka nás mať niečo, čo sme poznali v inej dobe. Je to trochu ako kúpiť si botasky, ktoré sme si nemohli dovoliť, keď sme žili v puberte,“ dodáva Douani.
Jedná sa však aj o logickú opozíciu reagujúcu na prílišnú prepojenosť súčasnej spoločnosti, keď sa trendom stáva „odpojenosť,“ dodal. „Do toho spadá snaha vrátiť sa k tomu, čo je podstatné. V prípade telefónov teda k modelom, z ktorých sa dá zavolať a poslať SMS – nič viac,“ uviedol.
Pred 10 rokmi boli značky kreatívnejšie
„Je to taktiež odlišnosťou. Dnes má takmer každý smartfón, ktorý vyzerá ako všetky ostatné. Pred desiatimi rokmi boli značky oveľa kreatívnejšie,“ vysvetľuje Douani.
Vo francúzskom online obchode Lëkki, ktorý ponúka „celú škálu starožitných telefónov,“ nakupuje prevažne majetnejšia klientela. „Príliš veľa online sociálnych sietí a prílev emailov či aplikácií z nás v každodennom živote spravili otrokov technológií. Ale Lëkki ponúka riešenie, návrat k základným funkciám,“ uvádza sa na internetových stránkach obchodu.
Model Motorola StarTac 130 uvedený na trh v roku 1998 tu bol pred časom k dostaniu za 180 eur, zatiaľ čo Ericsson A2628 so zlatými tlačidlami sa predáva za 80 eur.
Máme dva druhy zákazníkov
„Máme tu dva druhy zákazníkov: Tých vo veku od 25 do 35 rokov, ktorých priťahuje retro a nekonvenčný štýl trochu iného telefóny, a potom tých, ktorí nostalgicky spomínajú na telefóny z dôb, keď boli mladší,“ povedal Maaxime Chanson, ktorí server Lëkki založil ešte v roku 2010. „Niektorí ich používajú ako doplnok k smartfónom, iní majú len starožitný telefón, pretože sú už unavení z technologických pretekov medzi výrobcami telefónov,“ dodal.
Aký názor máte na ‚retro‘ telefóny vy? Vedeli by ste sa ešte vrátiť k hlúpemu mobilu, alebo už vaše srdiečko patrí len a len smartfónom?