F1začína už tento víkend, pre pravých fanúšikov dokonca už začala hneď prvým tréningom, ktorý sa konal vo štvrtok v skorých ranných hodinách. Málokto si však uvedomuje, že úspech tímov nezávisí len na šikovnosti pilota, ale aj na technológiách, ktoré im umožňujú zozbierať všetky potrebné informácie, vďaka čomu môžu svoje auto zakaždým o čosi vylepšiť. O tom, ako to funguje pre stajňu Redbull sa podelil Alan Peasland, šéf technických partnerstiev pre Redbull.
Jednou z vecí, ktoré ste o Formula 1 možno nevedeli je fakt, že tímy už v dnešnej dobe potrebujú rýchle a kvalitné internetové spojenie priamo na okruhu, keďže pomocou neho posielajú informácie do iných štátov. V prípade Red Bull Racing to je priama linka (nie len) do Veľkej Británie, kde sa nachádza ich základňa.
Formula 1 počas sezóny prechádza stovkami až tisíckami zmien, ktoré sú už v dnešnej dobe z väčšej časti založené na informáciách z rôznych senzorov. Viac už vysvetľuje Alan Peasland.
„Minulý rok sme počas sezóny spravili 32 000 zmien, tento rok ich bude ešte viac“
„Pred tromi rokmi sme na našom monoposte počas sezóny spravili okolo 22 000 dizajnových zmien, vrátane navrhnutia cez 7 000 úplne nových súčiastok.“ Nejedná sa pritom o stagnujúce číslo. Minulý rok to už bolo približne 32 000 zmien a tento rok sa toto číslo pravdepodobne vyšplhá ešte vyššie.
„Ak by sme nerobili žiadne zmeny, veľmi rýchlo by sme sa ocitli na úplnom konci štartovacieho poľa,“ hovorí Peasland. Informácie z monopostu počas veľkej ceny, ako aj počas tréningov pritom putujú do fabrík, kde sa takýto monopost vyrába. Informácie sa tam však musia dostať rýchlo, bezpečne a okrem toho ich niekto musí rozposlať a zobraziť aj tímu, ktorý sa nachádza na mieste konania.
Novým partnerom Red Bullu sa stal americký operátor AT&T, ktorý zabezpečuje celú komunikáciu. „Každým rokom produkujeme exponenciálne viac dát, ktoré niekam musíme uložiť a ktoré musíme vedieť čo najrýchlejšie použiť,“ približuje Peasland.
„V každom z našich áut máme približne 100 senzorov, ktoré monitorujú všetko, od zaťaženia, prúdenia vzduchu až po teploty jednotlivých súčiastok. Každý z týchto senzorov odosiela namerané hodnoty späť na našu základňu v Milton Keynes vo Veľkej Británii.“
„Späť do fabriky zasielame až 100GB dát“
„Späť do fabriky zasielame až 100GB dát, takže bezpečnosti nášho spojenia musíme na 100% veriť,“ dodal.
„Inžinieri z AT&T sa na miesto konania dostavia ešte pred nami, aby stihli postaviť všetko, čo zabezpečuje takéto spojenie. Keď na okruh prídeme my, stačí sa nám už len napojiť na sieť.“
Takéto pripojenie sa pre tohtoročnú sezónu vďaka AT&T zrýchlilo 2,5 násobne, pričom informácie z monopostu Red Bull už neprúdia len do Milton Keynes, ale aj do francúzskeho Viry Operations Room, kde Renault pre Red Bull vyrába motory a taktiež do veterného tunelu v anglickom Bedforde.
„Nám to otvára možnosť spoľahlivejšie zasielať viac dát, na viac miest,“ tvrdí Peasland.
„Celú infraštruktúru musia postaviť od začiatku, po skončí ju znovu rozobrať“
Čo je však zaujímavé je to, že celú túto infraštruktúru, ktorú pripravuje AT&T musia ich inžinieri postaviť takmer úplne od začiatku. Po skončení veľkej ceny ju potom musia opäť rozobrať a premiestniť na iné miesto.
„Je to hektický víkend. Piatok je hlavne o optimalizovaní a presne toto je bod keď využívame telemetriu v skutočnom čase, ktorá nám ukazuje všetko čo potrebujeme vidieť. Tieto informácie sú vyhodnotení naša základňa v Milton Keynes, kde spustia simulácie vďaka ktorým vieme zvýšiť výkon monopostu bez toho, aby sa nachádzalo na trati,“ vysvetľuje Peasland. „Vyhodnotené informácie sa potom predajú našim inžinierom na okruhu, ktorí vykonajú všetky potrebné úpravy.“
„V sobotu začíname s analyzovaním našej konkurencie,“ pokračuje Peasland. „V nedeľu sa staráme o životnosť auta podľa dát, ktoré neustále prichádzajú z monopostu. Toto je bod, keď sa opäť obraciame na základňu vo Veľkej Británii.“
Red Bull sa medzitým zameriava aj na konkurenciu, pričom analyzujú všetko od času jednotlivých kôl až po to, ako návšteva boxov ovplyvňuje rýchlosť a správanie konkurenčných monopostov.
„Analytici monitorujú dokument, ktorý sa automaticky aktualizuje podľa informácií zo senzorov. Vďaka nim sa vieme rozhodnúť, kedy zamieriť do boxov tak, aby pred nami po výjazde nikto nebol.“
Aj vďaka takýmto strategickým ťahom, za ktorými stoja mobilné technológie bol Red Bull schopný vyhrať štyri tituly za posledné štyri roky. S novými pravidlami a neistou spoľahlivosťou sa však inžinieri budú musieť na mobilné technológie spoľahnúť ešte o čosi viac, než tomu bolo po uplynulé roky.