Úvod Zaujímavosti Vedci nadávajú na Elona Muska: Tvoje správanie kazí objavy!

Vedci nadávajú na Elona Muska: Tvoje správanie kazí objavy!

SpaceX plánuje v rámci projektu Starlink na obežnú dráhu vyniesť tisíce satelitov. Problémy spôsobujú už dnes.

0

Stovky astronómov varujú Elona Muska pred vypúšťaním veľkého počtu satelitov Starlink na obežnú dráhu. Podľa vedcov to bude mať obrovský dopad na to, koľko vedeckých objavov budú schopní spraviť, informoval The Independent.

Vláčiky satelitov Starlink môžu navždy zmeniť to, ako sa z povrchu Zeme pozeráme na vesmír. Ovplyvnené majú byť aj infračervené zábery kozmu, čo má podľa vedcov ovplyvniť nielen astronómov, ale aj bežných hvezdárov po celom svete.

Nejde pritom len o volanie do tmy. Na výskume dopadu satelitov Starlink na pozorovanie oblohy sa zúčastnilo 250 astronómov, obsluhovačov satelitov a fanúšikov pozorovania vesmíru.

30 000 satelitov je priveľa

Elon Musk plánuje na obežnú dráhu vyniesť 30 000 satelitov Starlink. Ich úlohou bude poskytovanie vysokorýchlostného internetu kdekoľvek na planéte. Vedci upozorňujú, že samotný Starlink môže byť zodpovedný za zdvojnásobenie počtu pohyblivých objektov na oblohe viditeľných voľným okom pri západe slnka.

Odborníci pre Muska pripravili aj niekoľko odporúčaní, medzi ktorými je napríklad „stmavenie povrchu satelitov,“ „nižšia obežná dráha“ a „natočenie tak, aby odrážali menej  svetla“. Na prvom mieste sa samozrejme umiestnila možnosť nevypustenia satelitov, čím by sa predišlo všetkým problémom.

SpaceX čelí kritike týkajúcej sa zhoršujúcich podmienok na sledovanie hviezd a planét už dlhšiu dobu. Starlink momentálne pozostáva z 500 satelitov. Len nedávno mali satelity pokaziť niekoľko záberov kométy Neowise, ktorá sa k Zemi vracia len každých 6 800 rokov.