Je už akýmsi pravidlom, že veľké technologické firmy hľadajú čo najviac medzier v systéme, aby nemuseli platiť veľké dane. Ministrovi financií Kažimírovi sa to samozrejme nepáči. Oznámil teda, že v blízkej budúcnosti technologických gigantov na Slovensku čakajú daňové povinnosti. Experti súhlasia.
Minister financií, Peter Kažimír, ešte začiatkom týždňa vyhlásil, že Slovensko bude riešiť zdaňovanie globálnych internetových gigantov, ako sú Google či Facebook. Tie majú na Slovensku zarábať státisíce eur, do štátnej kasy však ani zďaleka neodvádzajú toľko, koľko by mali.
Dane odvádzajú, no len málinko
Hospodárske noviny, ktoré sa téme venovali ako príklad uvádzajú Google. Ten mal na Slovensku za rok 2016 tržby vo výške 1,3 milióna eur, z ktorých odviedol len 46 809 eur. Kažimír pritom podobne, ako pri Bitcoine, nechce vymýšľať vlastný spôsob riešenia problému. Namiesto toho sa pridá ku krajinám bojujúcim s podobným problémom, medzi ktoré patrí Nemecko, Francúzsko, Španielsko a Taliansko.
Dáša Karpelová z IAB Slovakia, spoločnosti, ktorá na Slovensku monitoruje digitálne investície do reklamy tvrdí, že až 60 % z investícii do online reklamy odchádza do zahraničia dvom firmám – Facebooku a Google. Keď sa pozrieme na to, koľko sa má do online reklamy vraziť tento rok – 126 miliónov eur, razom pochopíme, aké to je pre štát nevýhodné.
Môže dôjsť k navýšeniu ceny
Ak začne štát daniť Facebook a Google intenzívnejšie, ako doteraz, môžeme očakávať navýšenie jednotkovej ceny. V rozhovore so Stratégiami o tom hovorí Miroslav Pagáč: „Ak sa spojíme s viacerými krajinami, tak ako naznačil pán Kažimír, to by sme sa už dostali do väčšej pozornosti týchto firiem a ich odpoveďou bude najpravdepodobnejšie zvyšovanie jednotkových cien.“
Podľa expertov by mali spoločnosti daň platiť na trhu, pre ktorý je reklama určená. Ak Google zobrazuje reklamu pre slovenských občanov, daň by sa mala odvádzať na Slovensku. Či sa to nakoniec podarí dosiahnuť nateraz ostáva záhadou.