Toto by si mal vedieť: Ako svetlo z telefónu ovplyvňuje mozog a telo?

Toto by si mal vedieť: Ako svetlo z telefónu ovplyvňuje mozog a telo?

0

Výrobcovia smartfónov či notebookov odviedli skutočne dobrú prácu. Podarilo sa im totiž vyrobiť displeje, ktoré žiaria natoľko jasno, že nemáme problém vidieť čo je na nich napísané aj počas toho najjasnejšieho dňa. Počas noci sú stále natoľko výkonné, že sa ich dá opísať ako malé okno, cez ktoré stále svieti svetlo z dňa.

Aj preto je pozeranie do telefón predtým, ako sa chystáte spať veľmi zlý nápad.

Naše telá prirodzene nasledujú cyklus, ktorý nám umožňuje ostať hore cez deň a naopak poriadne si oddýchnuť v noci. Keď sa pozeráme na jasné displeje pred tým, ako sa chystáme spať, náš mozog si to nevie vysvetliť a často ostáva zmätený. Jasné svetlo môže pre mozog znamenať jasnú správu o tom, že je čas prestať produkovať melatonín, teda hormón, ktorý telu hovorí, aby sa pripravilo na spánok.

Ako svetlo zo smartfónov vplýva na mozog a telo

  • Pozeranie do smartfónu znižuje frekvenciu žmurkania čo spôsobuje nadmernú záťaž na oči.
  • Nespavosť alebo nepravidelný spánok môže spôsobiť problémy s pamäťou.
  • Poruchy produkcie melatonínu ovplyvňujú hormóny zodpovedné za pocit hladu čo môže viesť ku zvýšenému riziku obezity.
  • Dlhodobé vystavovanie svetlu zo smartfónu môže viesť k nahromadeniu neurotoxínov čo môže spôsobiť nespavosť alebo neschopnosť oddýchnuť si.
  • Zlý spánok spôsobuje neschopnosť druhý deň učiť sa.
  • Existuje spojitosť medzi zlým spánkomzvýšeným rizikom rakoviny prostaty a prsníka.
  • Ľudia, ktorí dlhodobo potláčajú produkciu melatonínu (napríklad pozeraním do smartfónu pred spánkom) majú vyššiu šancu upadnúť do depresie.
  • Ak sa snažíte na niečo sústrediť, odložte smartfón. Výskum preukázal, že telefóny znižujú schopnosť sústrediť sa.

Tým, že dochádza k narušeniu produkcie melatonínu dochádza aj k narušeniu spánkového cyklu ako takého. V praxi to znamená tak, že večer ťažšie zaspávate a cez deň máte problém ostať hore.

Výrobcovia si sú veľmi dobre vedomí toho, že displeje môžu spôsobiť aj takéto problémy. Aj preto si na smartfóny môžete nainštalovať aplikácie Twilight, ktorá dokáže odfiltrovať modrú zložku svetla. Displej síce ostane mierne načervenaný, no pre telo oveľa zdravší. Podobnú funkcionalitu do svojho operačného systému implementoval aj Apple a Samsung.