Pre spoločnosť Tesla bude rok 2017 veľmi dôležitým a náročným. Nielenže má začať s produkciou elektromobilu Tesla Model 3, musí tiež naplánovať výstavbu nových tovární.

Elon Musk plánuje postaviť ďalšie tri obrovské továrne, ktoré by vyrábali prevažne akumulátory pre elektromobily Tesla, ďalšie pridružené komponenty, ako aj samotné elektromobily. Momentálne existujú a sú v prevádzke dve fabriky. Elon Musk ich pomenoval trefne, ako Gigafactory.

V liste adresovanom akcionárom a investorom Elon Musk uviedol, že neskôr v tomto roku predstaví nové lokality, v ktorých budú tri nové továrne vybudované.

Gigafactory 1 sa nachádza v nevadskom meste Sparks. Produkuje zásobníky energie známe ako Tesla Powerwall a Powerpack, a taktiež batériové články s kódovým označením 2170. Tie budú súčasťou akumulátora pripravovaného elektromobilu Model 3.

Gigafactory v nevadskom meste Sparks ©Yahoo

Gigafactory 2 sa nachádza v americkom meste Buffalo, kde spoločnosť Tesla spolupracuje so spoločnosťou Panasonic a spoločne produkujú solárne panely. Gigafactory 3, 4 a 5 by mali byť taktiež zamerané na výrobu batériových článkov a blízkych komponentov. Počítať môžeme aj s priamou výrobou elektromobilov.

Aj v Európe

Elon Musk sa v minulosti netajil tým, že by chcel jednu zo svojich fabrík vybudovať aj v Európe. Konkrétne to potvrdil v novembri minulého roka po akvizícii nemeckej strojárenskej firmy Grohmann Engineering.

Dokonca by si v Európe vedel predstaviť aj viac ako len jednu fabriku. Vo vzdialenejšej budúcnosti by sa na starom kontinente mohli nachádzať dve alebo tri výrobné kapacity. Krok je to logický.

Tesla Model 3 zaznamenala rekordný počet predobjednávok. Elektromobily Tesla sú veľmi obľúbené aj v Európe, prevažne v severských krajinách. Napríklad v Nórsku sú elektromobily zastúpené až neuveriteľným 37-percentným podielom. V tejto krajine je v predaji 15 modelov elektromobilov rôznych značiek a typov. V číslach, na prelome rokov 2016/2017 brázdilo nórske cesty cez 100 000 elektromobilov. Na penetrácii majú podiel aj štedré vládne dotácie. Pre porovnanie, na Slovensku bolo v roku 2016 registrovaných približne 500 elektromobilov a plug-in hybridov.

Model 3

Elektromobil Tesla Model 3 si predobjednalo približne 400 000 tisíc záujemcov. Model 3 je podstatne lacnejší ako Model S alebo Model X, čo určite pri úspechu zavážilo. Záujemcovia museli pri objednávke zaplatiť rezervačný poplatok 1000 dolárov. Model 3 bude stáť v najlacnejšej verzii 35 000 dolárov, po prepočte približne 33 000 eur.

Ak zvážime vládne dotácie na elektromobily v jednotlivých krajinách, cena bude ešte menšia. Zaujímavosťou je, že záujemcovia nevolili v prevažnej miere najlacnejšiu verziu Modelu 3. Priemerná cena na rezervovaný elektromobil prekonala hranicu 40 000 dolárov.

Tesla
Tesla Model 3 © Motor Trend

Limitovaná produkcia Modelu 3 začne už tento rok v júli. V poslednom štvrťroku 2017 bude spoločnosť schopná vyrábať 5000 vozidiel týždenne. V roku 2018 to bude až 10 000 vozidiel týždenne.

Sieť nabíjačiek

V roku 2016 mala automobilka rozšíriť sieť nabíjacích staníc Supercharger aj do východnej Európy a pozdĺž pobrežia Stredozemného mora. Plány sa presunuli až na aktuálny rok 2017. Dočkať by sa mala aj stredná Európa či Francúzsko.

Bez kvalitnej a hustej siete nabíjacích staníc by následný predaj elektromobilov nemal zmysel. Nabíjanie pomocou staníc Supercharger je od nového roka 2017 spoplatnené. Nejde ale o likvidačné poplatky. Peniaze, ktoré nabíjačky vygenerujú, budú slúžiť na pokrytie nákladov spojených s ich budovaním a údržbou.

Tesla
Nabíjacia stanica Supercharger ©digjitale.com

Ceny nie sú fixné. Líšiť sa môžu od konkrétnej krajiny, v ktorej budete elektromobil nabíjať, ale napríklad aj od času nabíjania. Spoplatnené sú aj tzv. prestoje. Ak už máte elektromobil nabitý a stále zapojený na nabíjačke, budete platiť. Za každú minútu zbytočného státia zaplatíte 0,35 €. Na Slovensku zaplatíte za nabíjanie 0,20 € za jednu kWh. V Čechách to je 5 českých korún za jednu kWh, v Rakúsku napríklad 0,23 € / kWh.

Nanovo vybudované nabíjacie stanice Supercharger by mohli byť podstatne výkonnejšie. Väčšina existujúcich Supercharger staníc disponuje priemerným výkonom 120 kW. Elon Musk koncom roka 2016 naznačil, že by nové stanice mohli mať až 350 kWh výkon. Elektromobil Tesla by ste tak nabili doslova za pár minút.