Úvod Zaujímavosti Nekalá taktika najväčších e-shopov pred a po Vianociach? Takto nachytávajú nič netušiacich...

Nekalá taktika najväčších e-shopov pred a po Vianociach? Takto nachytávajú nič netušiacich ľudí!

112

Predvianočné zľavy a následné povianočné výpredaje sa stali akýmsi zaužívaným fungovaním nielen slovenských, ale aj zahraničných e-shopov. Na tom by samozrejme nebolo nič zlé, ak by tieto zľavy a výpredaje boli reálne. Horšie to je vtedy, keď nás obchody klamú umelo nafúknutými cenami, ktoré následne zrazia a tvrdia, že daný tovar prešiel zľavou niekoľko desiatok percent.

Na nekalé taktiky na svojom blogu upozornil Michal Dragan.

Na šmejdovské praktiky narazíte veľmi jednoducho. Stačí si otvoriť ponuku niektorého z e-shopov, zoradiť si tovar podľa najvyššej zľavy a porovnať si pôvodnú cenu s niekoľkomesačným priemerom. Presne tak spravil aj Michal, ktorý svoje podozrenie preveroval na najväčšom e-shope, Alza.sk. V ňom našiel niekoľko skvostov, o ktoré sa podelil na spomínanom blogu.

TIP: Proti šmejdovským praktikám predajcov vznikla nová iniciatíva – Mimozemský pátrač

Zastrihávač vlasov s 10-násobnou pôvodnou cenou

Azda najodvážnejším kúskom Alzy bolo nastavenie pôvodnej ceny zastrihávača vlasov Wahl Homepro na 262 EUR, vďaka čomu ho mohli predávať v priam neuveriteľnej zľave až 93 %.

Pri odhalení nekalých praktík nám poslúži niektorý z väčších porovnávačov cien, kde po rýchlom vyhľadaní zistíme, že priemerná cena za 6 mesiacov sa pohybovala na hodnote 22 EUR. Ako je možné, že ho Alza eviduje za pôvodnú cenu 262 EUR je pre nás záhadou.

Akčná kamera, ktorej cena vám klame priamo do očí

„Zľavový fenomén,“ ako úkaz e-shopov nazval Michal pekne znázorňuje aj akčná kamera GOPRO Hero Session. Samotný obchod ju pri porovnaní výbavy uvádza za cenu 299,99 EUR. Vďaka akcii si ju môžete kúpiť za 209 EUR, čo je, musíme uznať, pekná cena. Alza pôvodnú cenu aj napriek tomu nafúkla na 444,41 EUR, teda hodnotu, ktorú si pravdepodobne „vycucala z prsta,“ len aby jej sedeli percentá zľavy.

Alza nie je jediná, previnilcov je viac

Ak si myslíte, že nafúknuté zľavy prevádzkuje len Alza, mýlili by ste sa. Pekným príkladom toho, ako sa to nerobí je aj obchod Mall.sk. Ako môžete vidieť, faktúra zo septembra ukazuje cenu objektívu pre fotoaparát vo výške 381 EUR. Mall.sk neskôr cenu objektívu zvýšil na 529 EUR a následne ho zlacnil o 146 EUR. Nakoniec bol aj napriek zľave drahší o 14 EUR.

Umývačka riadu s rovnakou cenou pred aj po zľave

Posledným príkladom (aj keď podobných kúskov je v e-shopoch viac než dosť) je umývačka riadu v ponuke obchodu Datart.sk. Pred Vianocami ste si model BOSCH SMV48M30EU mohli kúpiť za cenu 451 EUR. Po Vianociach však obchod spustil veľký „MAXI výpredaj“, v ktorom umývačku ponúka v zľave 41 %. Koľko teda stojí, pýtate sa? Rovnako, 451 EUR, akurát s peknou nálepkou, ktorá môže nachytať nič netušiacich ľudí.

Bonusové číslo – skener za 11 tisíc eur

Jedným z najodvážnejších čísel musí byť pôvodná cena skeneru Brother, ktorú Alza nacenila na vyše 11 000 EUR, vďaka čomu ju v zľave 96 % dokáže predávať za 400 EUR. Vďaka, Alza, čo by sme bez týchto veľkorysých zliav robili.

Zdroj: eTrend.sk

Ako proti tomu bojovať?

  1. Nenakupovať ovplyvnení emóciami a v časovom zhone
  2. Každý produkt si overiť cez porovnávač cien a zistiť či ide o skutočnú zľavu alebo len o umelo nafúknutú cenu
  3. Ak takýto produkt nájdete, otvorte si Facebook predajcu a spýtajte sa ich, ako je možné, že cenu tak nafúkli
  4. Podajte návrh Slovenskej obchodnej inšpekcii. Celý proces nahlásenia podozrenia klamania zákazníkov je jednoduché
  5. Zdieľajte tento alebo Michalov článok, nech sa to dozvie čo najviac ľudí

Nezabudnite pri všetkých nájdených „klenotoch“ spraviť aj screenshot aby bolo jasne vidieť, že daný e-shop nafúkol cenu.