Facebook je pre psychológov ako dar z neba. Je pre nich totiž jedným z najväčších zdrojov informácií týkajúcich sa duševného zdravia jedincov, resp. populácie. Psychológovia z britskej Brunel University študovali úplný základ správania sa na Facebooku. Čo nás ženie k zverejňovaniu statusov?

Štúdia pozostávala z analyzovania statusov 555 užívateľov Facebooku. Psychológovia sa pritom zamerali na zistenie piatich základných charakterových vlastností týchto ľudí a to mieru extroverzie, neuroticizmu, otvorenosti, prívetivosti a svedomitosti.

Výsledky sú viac než zaujímavé

Výsledky sú veľmi zaujímavé. Tím vedcov zistil, že ľudia s nízkym sebavedomím posielajú na Facebook výrazne častejšie správy o ich súčasných vzťahoch a partneroch. Naopak, ľudia s výraznými narcistickými črtami častejšie zverejňujú o svojich úspechoch a čakajú pri tom na „potlesk.“ Tieto príspevky taktiež majú nadpriemernú mieru lajkov a zdieľaní, čo naznačuje, že ich stratégia funguje. Narcisy a narcisky tiež oveľa častejšie informujú sociálne siete o svojich diétach a športových výkonoch, jednoducho sa snažia, aby o všetkom, kde sa prejavujú ich úspechy, vedelo čo najviac ľudí.

Dr. Tara Marshallová, ktorá spolupracovala na štúdii hovorí: „Nebude asi prekvapením, že statusy na Facebooku reflektujú niečo z povahy ľudí. Ale je dôležité si uvedomiť, že rôzne skupiny ľudí prispievajú informáciami a statusmi s úplne odlišnou motiváciou. Je to viditeľné napríklad u osôb, ktorých príspevky majú málo pozitívnej väzby – ide o jedincov, ktorí aj v reálnom živote často trpia samotou a odlúčením.“ V ich prípade bývajú statusy motivované túžbou vyvolať od sledujúcich akúkoľvek reakciu.

Ďalšie kroky vedcov povedú k snahe zistiť, čo ľudí motivuje k lajknutiu jednotltlivých príspevkov. Mohlo by to totiž vysvetliť niekoľko rozporov, na ktoré už narazili. Typickí narcisovia mávajú veľa lajkov, čo ale môže byť spôsobené tým, že okolie ich charakterové črty toleruje, pritom s ním ale reálne súhlasiť nemusí.

Nakoniec, dôležité je jedno základné zistenie. To, ako sa ľudia prezentujú na Facebooku, veľmi dobre odpovedá tomu, akí sú aj v reálnom svete.