Úvod Hry F1™ Challenge – Codemasters přivedli královnu motorsportu i na mobily

[RECENZE] F1™ Challenge – Codemasters přivedli královnu motorsportu i na mobily

0

Her z prostředí Formule 1 je jako šafránu nejen na mobilních zařízeních, ale ani na konzolích či PC se žádně velké hejno F1 simulátorů nevytvořilo. Pokud se tak chcete projet v nejrychleším závodním monopostu světa, musíte sáhnout po sérii F1 od Codemasters. A nově tak můžete učinit i prostřednictvím svého chytrého zařízení, jelikož Codemasters společně s Reliance Games vydávají novou hru z prostředí kvílejících motorů, superrychlých mechaniků a neutuchajícího nebezpečí. Jestli se jedná o kvalitní simulátor, jaký se Codemasters snaží dodávat na PC a konzole, či vývojáři pouze využívají zakoupené licence k vytěžení co nejvíce peněz se podíváme v dnešní recenzi.

Screenshot_2014-01-04-17-04-32

Oproti áčkovým titulům jako Real Racing 3 či ne moc povedenému GT Racing 2 se F1 Challenge vyznačuje zásadní odlišností a to pohledem z ptačí perspektivy. To samozřejmě mění situaci, a hlavně celou hratelnost a způsob ovládání. A osobně musím konstatovat, že sázka na netradiční ovládání vývojářům vyšla. Formule sama brzdí a vaším úkolem je tak vybírat co nejoptimálnější stopu a ve správnou chvíli využít systému rekuperace kinetické energie, KERS. Ze začátku jsem s ovládáním chvíli bojoval, ovšem po tutorialu a pár závodech mi zalezlo pod kůži a při závodech jsem se výborně bavil.

Autoři se nevydali cestou arkády ani naprosté simulace, která neodpustí žádnou chybu, ale kombinují obě pojetí tak, že z toho je nakonec velice dobře hratelný počin. Pokud totiž nebudete zatáčky vybírat s přesností opravdových jezdců F1, neskončíte pokaždé ve štěrku, nebo na trávě, pouze se nejspíš nepostavíte na stupně vítězů. Jestliž se však naučíte vaši formuli ovládat precizně, budete najíždět do zatáček a šikany projíždět optimální stopou, váš čas se změní k nepoznání.

Screenshot_2014-01-02-12-33-35 Screenshot_2014-01-02-12-34-52

Další aspekt hry, který se vývojářům náramně povedl je grafické zpracování. Modely jednotlivých formulí jsou opravdu detailně vymodelovány a je radost na ně pohledět. To samé platí i pro tratě, na kterých jsou reálné reklamy, rozlišit lze i únikové zóny a boxové uličky. Za skvělou grafikou nezaostává ani soundtrack a v tak menu hrají orchestrální melodie, které navodí majestátní atmosféru. Bohužel, se zvuky jednotlivých monopostů si mohli vývojáři dát jistě větší práci, a pokud jste milovníci řevu, který Formule 1 vydávají, budete možná zklamáni.

Potěší však velice příjemná fyzika a chování vozu, kdy se při ostřejší jízdě nevyhnete smykům a výjezd mimo trať vás stojí cenné desetiny. Co se však hrubě nepovedlo je umělá inteligence vašich protivníků. Je totiž nulová a vaši rivalové si tak jedou ve vlastní stopě jako stroje a z míry je nevyvede ani váš náraz. Nekoná se totiž ani žádný model poškození, a ikonka bouračky s indikátorem on/off, která se objevuje před začátkem každé výzvy, napovídá, že absence poškození vozů je nejspíš chyba vývojářů. Reálně nepůsobí ani výkon vozů, a tak nebudete mít problém vyhrávat ani ve slaboučkém HRT, což je zapříčiněno také nízkou obtížností.

Screenshot_2014-01-03-22-27-49 Screenshot_2014-01-02-12-32-51

Rozporuplně působí také zvolené herní módy. Nebudete totiž jezdit jednotlivé závody a na nějakou kariéru můžete rovnou zapomenout. Vývojáři vsadili na jakési výzvy, což můžeme vyčíst i z názvu samotné hry, kdy přídomek Challenge znamená Výzva. Do monopostu tak usednete většinou na jedno až tři kola. K dispozici jsou výzvy jako předjěď rivala, kde budete bojovat pouze s jedním protivníkem, naopak s nejvíce AI piloty se utkáte v režimu jakéhosi mini závodu, ve kterém se proti vám postaví maximálně 12 jezdců na tři kola. Z počátku jsem byl z autory zvoleného systému výzev zklamán, avšak po několika odjetých závodů jsem tomuto konceptu přeci jen přišel na chuť. Aby také ne. Kroužit dvě hodiny po okruhu, by byla trochu nuda, a víc jak dvanáct jezdců by hardware většiny našich strojů stejně nestíhal.

Screenshot_2014-01-02-12-39-53 Screenshot_2014-01-04-13-40-35

Za dokončení jednotlivých výzev na hráče samozřejmě čeká odměna. Autoři kromě klasických hvězd, které odemykají další výzvy, sáhli po velice netradičním odměňování, a tak na vás čekají profily jednotlivých jezdců, kteří jsou plně licencovaní, stejně jako týmy, monoposty či tratě, o jejichž medailonky taktéž nepřijdete. Některé hráče to možná do dalšího hraní příliš motivovat nebude, mě osobně se však tento nápad celkem zalíbil.

Screenshot_2014-01-02-12-45-02 Screenshot_2014-01-04-13-40-07

I když je hra placená, objevují se v ní inapp nákupy. Ty ale nejsou pro průchod hrou potřeba pod podmínkou, že máte alespoň malou trpělivost. Pro získání dostatečného počtu hvězd totiž budete muset splnit výzvy všech týmů. Až takový problém to ale není, tratí je spousta a díky dobré hratelnosti vás závody jen tak neomrzí.

F1 Challenge je zábavná netradiční hra, která sice má své mouchy v podobě nedotažené AI protivníků či chybějícího modelu poškození, kompenzuje je však nádhernou grafikou, chytlavou hratelností a povedeným ovládáním. Pro fanoušky F1 a závodních her se jedná i díky oficiálním licencím pro naprostou povinnost .